special

ReclameReview

Regelmatig reviews van opmerkelijke campagnes.

Regelmatig reviews van opmerkelijke campagnes.

  • Het gratis dagblad SP!TS (ik typte eerst Spits, stel je voor) wil zichzelf met deze commercial neerzetten als de energieke en optimistische krant waarmee je de dag begint. Het motto daarbij is "Laat de dag maar komen!"

  • Eigenlijk kan deze rechtstreeks door naar de Viral Friday, want binnen drie dagen ging deze commercial over de 3 miljoen views. En terecht, ondanks dat hij bijna twee minuten duurt. Want hij is het delen waard om verschillende redenen. Dat werkt.

  • De propositie van Triodos Bank is inmiddels wel bekend: geld van spaarders en beleggers wordt uitsluitend ingezet om initiatieven te financieren die een positieve verandering teweeg brengen op sociaal, cultureel of ecologisch gebied. De bank werd in 2009 zelfs door de Financial Times uitgeroepen tot duurzaamste bank ter wereld. Ook de laatste actie van Triodos heeft uiteraard met duurzaamheid te maken: de tickertape van Nasdaq en Thomson Reuters op Times Square werden overgenomen met een positieve boodschap.

  • De nieuwe campagne van Sunweb introduceert het stel Herman en Marina. Zij gaan op vakantie naar Ibiza en worden daar bijgestaan met raad en daad door 'Harry van de Sunweb', zoals Herman het zo mooi zegt. De commercial roept gemengde reacties op, wat waarschijnlijk ook precies de bedoeling is.

  • Marketingfacts-collega Bram tipte me over deze nieuwe campagne van DELA, waarin de gezamenlijke kracht van de 3 miljoen DELA-leden wordt gesymboliseerd aan de hand van individuele, ontroerende praktijkvoorbeelden.

  • Het begint een gewoonte te worden dat ik elk jaar een nieuwe campagne van Triodos Bank bespreek. Het recept is bekend: Triodos probeert ons aan te zetten tot anders denken, zeker als je het vergelijkt met de campagnes van andere banken. Dat blijf ik een mooi streven vinden, maar toch heb mijn twijfels over de boodschap van de nieuwe 'korte film'.

  • Almere is door de Tuinbouwraad uitgekozen als locatie voor de komende editie van de Floriade in 2022. Onderdeel van die uitverkiezing is het feit dat Almere vanaf nu tot aan 2022 steeds groener gaat worden, wat natuurlijk prima past bij de Floriade. Met deze animatiefilm werd het startschot gegeven voor een campagne die bewoners en sponsoren bewust moet maken van het doel: van Almere een 'Green City' maken.

  • Op basis van het aantal geplaatste reacties bij de wekelijkse ReclameReview hebben we een top 10 samengesteld van meest besproken commercials en advertenties. Nu willen we graag van jullie horen wat de ReclameReview van 2009 is. Stem ook mee!

  • De commercial van puC (ja, dat schrijf je zo) is bijna een voorlichtingsfilm van een minuut.

  • Met de campagne ikkan wil het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de arbeidsparticipatie verhogen.

  • Een leuke, maar ook goede commercial van energie:direct.

  • Volkskrant-columnist Martin Bril zet in deze commercial vraagtekens bij de vele rotondes in Nederland.

  • Zoals jullie weten organiseert de Bijenkorf elk jaar de Drie Dwaze Dagen. Morgen begint het feest weer, maar vandaag zie je alvast een voorproefje op Marketingfacts in de vorm van deze commercial:

  • Een man die voor levend standbeeld speelt, maar dan wel een heel beweeglijk standbeeld. Dat is wat we zien in de nieuwe commercial voor het Reumafonds. In de commercial wordt verwezen naar www.bewegenmetreuma.nl, een site die vertelt waarom het goed is voor reumapatiënten om in beweging te blijven.

  • In de nieuwe campagne van adidas (ja, dat schrijf je officieel met een kleine letter) wordt de actie Predator Scout gelanceerd. De opzet daarvan is dat een bekende profvoetballer als scout vermomd (in dit geval onder een capuchon) gaat kijken naar voetbalwedstrijden door het hele land. Bij elke wedstrijd kiest hij de ultieme Predator-speler, die een paar gloednieuwe voetbalschoenen krijgt van adidas. Ajacied Siem de Jong is de eerste Predator Scout die we zien in deze commercial.

  • In deze nieuwe campagne bouwt Zwitserleven verder aan Het Zwitserleven Gevoel, een van de langstlopende campagnes in Nederland. Zwitserleven-boegbeeld Chris Zegers wijst ons in de nieuwe commercials op Het voordeel van vooruitdenken. Je weet wel, als we niet een beetje op tijd beginnen, dan liggen we nog niet te zonnen op een tropisch eiland als we 80 zijn.

  • Een ietwat andere ReclameReview deze week. Het gaat namelijk niet over een ‘gewone’ commercial, maar om de trailer van een boek. Schrijver Henk van Straten zet namelijk Youtube in ter promotie van zijn nieuwe jeugdboek “Zwarth - Het Donker Ontwaakt”. In het filmpje wordt de sfeer weergegeven die je van het boek mag verwachten.

     

  • Voor iedereen die af en toe herinneringen ophaalt aan de goede oude tijd van King Kong of Baywatch (afhankelijk van je leeftijd) illustreert Ziggo in deze nieuwe commercial de evolutie van tv kijken. De reden: vanaf 1 september is digitale televisie de nieuwe standaard. We bevinden ons dus aan het begin van een nieuw tijdperk.

  • Het moet door de hoofden zijn gegaan van de creatieven die voor Wijko aan de slag gingen: “Wat kun je nou helemaal vertellen over satésaus?” Zeker als je de eerste commercial ooit maakt voor het merk, wil je toch goed voor de dag komen. Naar mijn mening hebben ze op een prima manier gebruik gemaakt van sociale bewijskracht, een van de overtuigingsprincipes van Robert Cialdini.

  • Wecycle probeert ons met een absurdistische commercial samen te laten recyclen.

  • De nieuwe herdenkingsmunt heeft als thema Nederland Waterland en de bijbehorende campagne is ontwikkeld door L’eau… Geniaal! Maar even zonder gekheid: deze commercial communiceert precies wat hij moet communiceren. Nederlanders groeien op met water. We leven tussen dijken, springen over sloten, wonen in grachten en duiken op de vreemdste momenten massaal in zee. Water zit ons in het bloed. Het Waterland Vijfje symboliseert onze bijzondere verbondenheid met water.

  • Ancilla Tilia, fetishmodel en Meest Sexy Vegetariër van 2008, stript voor Stichting Wakker Dier.

  • De commercial waarmee Wagner mensen aanspoort om hun Wagner Piccolinis te kopen en zo een intiem concert van Waylon te winnen is erg kort, maar wel heel mooi gemaakt. Alle respect voor de stop motion-animatie door Rogier Wieland. Of mensen er nu ook extra minipizza’s door gaan kopen, wat uiteraard de doelstelling is van de commercial, is natuurlijk de vraag.

  • Wagner gaat met deze commercial voor een soort Droste-effect.

  • In de serie commercials van VrijSoaVrij.nl wijst Frank, het monster van Frankenstein, ons er samen met zijn grote liefde Sally en zijn schepper Dr. Frankstein op dat een soa-test geen overbodige luxe is als je een nieuwe relatie aangaat.

  • Volkswagen communiceert in deze door DDB ontwikkelde commercial dat de VW Golf een betrouwbare auto is. Betrouwbaar; dat kan duidelijk niet gezegd worden over het oude vrouwtje dat in deze commercial een Golf-occasion aanbiedt. Het resultaat is een grappige commercial die ook nog eens de gewenste boodschap overbrengt. En die meer dan 1,5 miljoen views haalt op Youtube binnen 2 weken.

  • Vodafone laat mensen zien die via hun netwerk iets starten op hun smartphone of laptop. Dit jaar ligt de focus van Vodafone op mobiel internet en een meer mainstream publiek. Hierop hebben ze ook de communicatie aangepast. Vanaf nu zie je campagnes vanuit een ander perspectief: door de ogen van de gebruikers. Met het nieuwe merkconcept worden alle smartphones, netbooks, laptops en tablets neergezet als de ‘Power to you’ tools van Vodafone.

  • Vifit wil zichzelf positioneren als een merk dat positief in het leven staat, dat net als de doelgroep ‘young at heart is’, dat niet wil laten zien waarvoor je moet oppassen, maar wat allemaal mogelijk is. Als je Vifit gebruikt natuurlijk. Deze nieuwe Vifit-commercial met nudisten in de sneeuw vind ik echt stukken beter dan die met zangeres Nikki van een half jaar geleden.

  • Een korte maar heftige kerstcommercial voor Veuve Amiot.


  • Van Lanschot komt met een bloederige commercial.

  • Ieder heeft zo zijn eigen zorgen. Klein en groot. VGZ wil helpen die zorgen zoveel mogelijk weg te nemen. Zodat je vooral leuke dingen kunt doen, plezier hebt en geniet van het leven. Daarom is deze nieuwe campagne opgezet met als thema ‘Uw zorg, onze zorg’. Prima thema natuurlijk. Daarmee kies je voor de menselijke, persoonlijke aanpak. Niet origineel misschien, maar dat hoeft ook niet. Als het maar werkt.

  • Upstairs legt de link tussen een bewegende adamsappel en traprenovatie.

  • De boeren hebben het maar lekker rustig, volgens deze commercial voor Unox biologische soepen. Maar klopt dat wel?

  • Tuc claimt met deze nieuwe campagne het relaxmoment op de bank.

  • CO2 compenseren kan een stuk eenvoudiger volgens Trees For Travel.

  • In deze commercial voor de nieuwste telg uit de familie van Toyota Prius, de Prius Wagon, wordt getoond hoe de Prius-rijders (het zijn er inmiddels al 3 miljoen) samen werken aan een beter milieu. Iemand enig idee hoeveel tijd het heeft gekost om beelden te maken van tientallen mensen en die allemaal op de juiste manier te verwerken tot een commercial van 47 seconden? Ben benieuwd namelijk.

  • De originele stemmen uit Star Wars zijn nu beschikbaar zijn voor je TomTom. Om deze boodschap te verspreiden creëerde Pool Worldwide een aantal virals met in de hoofdrollen Master Yoda en Darth Vader. Heerlijk lijkt me dat, om met deze wereldberoemde karakters aan de slag te mogen in de creatiefase. Ik neem aan dat de verantwoordelijke creatieven zich prima hebben vermaakt bij het bedenken van de verhaallijnen en de vele kleine grappen in deze scripts.


  • Na het overweldigende succes van hun vorige kerstfilmpje zijn Tiny & Lau terug, maar nu in een commercial voor Bol.com.

  • In deze commercial verhaalt Wende Snijders, zangeres en theatermaakster, over haar liefde voor het eiland Terschelling en waarom ze er telkens weer terugkomt. Eerste reactie: mooie commercial. Tweede reactie: is het niet te mooi? Zelf houd ik best van deze kunstzinnige invalshoek en ik kom ook graag op Terschelling, dus misschien past het juist heel goed bij de doelgroep waartoe ik behoor. Toch zijn er ook nog genoeg andere invalshoeken te bedenken voor het eiland.

  • Terra Inc. vraagt ons via deze commercial om mee te doen aan een sms-doneeractie.

  • Weer een hilarische commercial van Tempo Team.

  • Deze commercial van de Telefoongids/Gouden Gids is al wat ouder, maar ik wilde toch graag nog even jullie mening hierover.

  • In de nieuwe commercial van de Telefoongids zien we een oude bekende (Jan van Otterlo) en een nieuwe gezicht (Ivo Niehe).

  • Met een nieuwe multimediale campagne wil Tele2 het gemak van Tele2 Interactieve TV voor de consument benadrukken. In de eerste commercial staat de feature Programma Gemist centraal. Frank helpt twee vriendinnen, waarvan eentje er achter komt dat ze dé aflevering waarin Jack en Eva trouwen heeft gemist. Gelukkig heeft Frank de oplossing en kunnen ze samen het gemiste moment via Programma Gemist van Tele2 terugkijken. Zelfs Frank krijgt tranen in zijn ogen als ze samen het gemiste moment terugkijken.

  • De Rotterdamse YouTube-celebrities Tiny en Lau zijn terug! In deze commercial van Taxicentrale Haaglanden zien we dat ze terug komen van vakantie. Lau heeft vanwege hoge nood en dus haast om snel thuis te komen. Eenmaal thuis bezorgt de taxichauffeur Tiny een rustige avond, door de nog altijd mopperende Lau op het toilet op te sluiten. Wat ik goed vind is dat de grap van deze commercial ook overkomt als je het duo niet kent: Tiny gaat een rustige avond tegemoet zonder haar zeurende Lau. Ik vraag me wel af of de USP’s van de taxicentrale goed overkomen in de rommelige en drukke context van deze commercial.

  • TMF en de Postbank maken met deze commercial samen reclame voor het programma-item “How To Survive Working Life”.

  • Symantec wil met Norton Heroes het brede publiek overtuigen van het belang van goede computerbeveiliging.

  • {title}

    Suitsupply maakte deze advertentie voor Gay Pride 2009.

  • {title}

    Suit Supply schopt er lekker op los met deze nieuwe advertentie. En dat levert natuurlijk commentaar op.

  • Op mijn vorige (en eerste) post kwamen leuke reacties. Eens kijken wat de meningen zijn over de nieuwe campagne van Subaru. Jullie hebben vast al wel een commercial gezien die eindigde met “Subaru is de baas”.

  • Strongbow Gold van Heineken is volgens deze commercial een sterk verfrissende cideraaaaaaaaah.

  • Dat je met heel weinig middelen toch een heel indrukwekkende campagne kunt neerzetten, bewijst de Stichting ALS Nederland met deze commercials. We zien alleen een patiënt die vertelt. De achtergrond is zwart. Centraler kan de boodschap niet staan. En die boodschap is nu net waar het om draait in deze campagne.

  • De campagne ‘MySecrets Cosmetics’ voor Steunpunt Huiselijk Geweld heeft al veel media-aandacht gekregen, maar hier op Marketingfacts hebben we het er nog niet over gehad. Ik hoor dan ook graag wat jullie vinden van de confronterende manier waarop hierin aandacht wordt gevraagd voor huiselijk geweld.

  • Sourcy Vitaminwater introduceert de Stufftesters “If it ain’t easy, its crap”- campagne. De campagne draait om een fictieve ADHD-show, waarin twee onstuitbare Amerikanen allerlei spullen testen, die ons leven gerieflijker moeten maken. Wat niet door de test komt, wordt met veel geweld en lawaai stuk gemaakt. Uiteindelijk blijkt maar één ding écht easy te zijn: Sourcy Vitaminwater, Vitamins and Water in one Bottle, 100% easy. De vraag is alleen of de boodschap van Sourcy overkomt.

  • {title}

    Ditmaal geen commercial in ReclameReview, maar een dagbladadvertentie van Bolletje. De koekenbakkers uit Almelo waren aan de hand van S-W-H al een nieuwe koers ingeslagen met vernieuwende producten als Chips bij de koffie en Gebakken lucht. De advertentie die de draak steekt met het werkwoord ‘Sonjabakkeren’ is qua toonzetting een goed vervolg hierop.

  • Het is natuurlijk niet superorigineel om voor producten als chips of toetjes iets te bedenken in de lijn van ‘hiermee vindt u altijd wel een reden om een feestje te vieren’. Maar deze methode werkt nog steeds prima! De nieuwe commercial van Smiths is een mooi voorbeeld: niet wereldschokkend, maar het communiceert wel. En daar gaat het om.

  • Slankie verrast positief met deze Bridget Jones-achtige commercial.

  • Voor de lancering van Simyo in Frankrijk zette de mobiele operator een commercial met Pascal Duquenne in, een acteur met het syndroom van Down.

  • Simyo gebruikt de irritatiefactor om zichzelf als het simpele alternatief te positioneren.

  • Shoeby laat zich zien op televisie via een nieuwe campagne.

  • Sensoor laat het verhaal horen dat je niet ziet.

  • Er zijn commercials waar ik naar blijf kijken. Niet omdat ik ze zo goed vind, maar omdat ik me afvraag wat de bedenkers ervan eigenlijk proberen te zeggen. Neem nou deze commercial voor de Seat Ibiza ST. De auto ziet er prima uit en de prijs is scherp. Maar wat blijft er hangen nadat je deze uiting gezien hebt? Juist, dat het een auto is voor schuinsmarcheerders.

  • Scarlet (je weet wel, van die commercials met Beau van Erven Dorens) is na jaren van radiostilte weer terug aan het adverteerdersfront. De nieuwe campagne ‘Als gezin word je al genoeg gepakt’ is opgezet rond het product Scarlet Family: één pakket voor digitale televisie, telefonie, internet en mobiel bellen.

  • Sanex toont lef met deze commercial.

  • De nieuwe campagne van SIRE laat zien hoe we met aardige mensen moeten omgaan. Dat zijn we namelijk verleerd anno 2010. Vandaar dat SIRE aardige mensen aanmoedigt met deze campagne. Bovendien worden achterdochtige mensen geconfronteerd met hun eigen gedrag. Want die zijn weer niet zo aardig.

  • Royal Club zet een tuinkabouter in om hun ‘fris voor gevorderden’ te promoten.

  • We schreven hier op MF al eerder over de nieuwe campagne van Rexona met Foppe de Haan. Hier is de bijbehorende commercial.

  • Renault geeft met deze commercial toe dat hun automerk niet als topper bekend staat.

  • Om stemgerechtigde jongeren te informeren over de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart 2010, lieten het Ministerie van Algemene Zaken en de RVD deze web-only commercial maken. Freerunners spelen de hoofdrol en zij laten zien dat je je echt niet uit hoeft te sloven om het stemlokaal bij jou in de buurt te bereiken. Het filmpje wordt onder andere verspreid via advertorials op blogs en online communities.

  • RVS heeft een waardige opvolger gemaakt van hun vorige prachtige commercial.

  • Heb je wel eens in de dierentuin gelopen en daar een beer of een aap zien masturberen? Of heeft je hond af en toe iets te veel lol met een knuffel die je voor hem gekocht hebt? In deze commercials van Quest komen de vragen voorbij die je jezelf stelt op zulke momenten. En natuurlijk vind je in het magazine de antwoorden daarop.

  • Prachtige wintercampagne voor Protest Boardwear van KesselsKramer.

  • Deze commercial laat de overeenkomst zien tussen een leeuwengezin waarbij de ouders proberen om de welpjes bij elkaar te houden op de Serengeti en een mensengezin. Dan hebben wij mensen het toch een stuk makkelijker, dankzij Praxis. Ondanks dat de ‘Animal Planet rip-off’ al ontzettend vaak gedaan is, blijf je toch kijken naar deze commercial. Je bent benieuwd wat er komt, wat de clou is. De spanning wordt er dus goed ingehouden. De vergelijking tussen dieren en mensen is ook goed doorgevoerd

  • Pleegouders zijn bijzonder nodig, zo zien we in deze commercial(s) van SIRE.

  • Introductiecampagne voor Plakkies, de slipper uit Zuid-Afrika met een zool die gemaakt is van oude autobanden. De winst van Plakkies komt volledig ten goede aan projecten van KidsRights in Zuid-Afrika.

  • Deze commercial van Pickwick is de eerste in een serie waarin de ‘Pickwick Gardens’ centraal staan.

  • Voor de meeste mensen die Marketingfacts bezoeken is phishing natuurlijk iets waar we noooooit in zouden trappen. Maar hoe zit het met al die weerloze digibeten die ondanks alles toch door hun bank gedwongen worden om over te stappen op internetbankieren en dus zomaar op een link zouden kunnen klikken in een valse e-mail? Voor deze doelgroep maakte de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) deze commercial, om te wijzen op de gevaren van phishing.

  • In het kader van Dierendag werden waakhonden op verschillende plaatsen in Nederland gisteren een dagje meegenomen naar een speciaal opgezet speelparadijs, terwijl professionele beveiligers hun taak waarnamen. Dierenwinkelketen Pets Place was de initiatiefnemer van deze sympathieke en ludieke ‘Wissel van de Wacht’.

  • Ik vind het niks, deze nieuwe commercial van Peijnenburg. Wat vinden jullie?

  • Pearle probeert al jaren zijn naamsbekendheid te verhogen via grappige commercials en tegelijkertijd ook nog een boodschap over te brengen. De nieuwe commercial vind ik behoorlijk geslaagd: hij is grappig en moedigt bovendien kijkers aan de verkeersveiligheid te verhogen door een gratis oogmeting te laten uitvoeren.

  • Toen ik de introductiecommercial van de nieuwe campagne voor PLUS zag, kon ik al direct zeggen dat ik hem niet leuk vond. Uit een rondvraag op Twitter bleek dat ik niet de enige was. En het zit blijkbaar diep bij veel mensen, als je tenminste af mag gaan op omschrijvingen als ‘irritante supermarkttypetjes’ en ‘kromme tenen’. Ook de vervolgcommercials, waar ik mijn hoop toch een beetje op gevestigd had, konden mijn mening over het concept niet veranderen. Toch worden alle USP’s duidelijk gecommuniceerd in de commercials. Het zou mij dus niets verbazen als de campagne heel goed werkt.

  • Als je de programma’s van Stef Biemans niet kent, dan zou het best kunnen dat je deze commercial van Oxfam Novib heel irritant vindt. Persoonlijk houd ik wel van zijn aanpak, die goed past bij het onderwerp en de boodschap van deze campagne. In deze commercial wordt het vooroordeel “Ontwikkelingswerk is toch gewoon een zak met geld sturen?” ontkracht.

  • Met deze nieuwe campagne wil het Oranjefonds nieuwe ‘maatjes’ werven. Ons land telt veel verschillende maatjesinitiatieven. Dat zijn initiatieven waarbij vrijwilligers een-op-een contact hebben met een deelnemer. Die deelnemer is iemand die tijdelijk wat extra aandacht, ondersteuning of begeleiding kan gebruiken. Een maatje gaat gezellig koffie drinken bij iemand die een beetje eenzaam is. Of op stap met een kind dat thuis aandacht tekort komt. Of zwemmen met iemand met een beperking.

  • Voor wie het nog niet gehoord of gezien had: Orange en T-Mobile gaan fuseren.

  • Opel valt Volkswagen aan met deze commercial.

  • Olvarit zet zich af tegen minderwaardige merken babyvoeding.

  • Met simpele feiten kun je vooroordelen wegnemen, zo bewijst Ola met deze commercial. Meer achtergrondinformatie over de Ola Tussendoortjesvergelijker vind je hier.

  • Je zou kunnen denken dat het om een nieuwe campagne van SIRE gaat (een kind met een strijkijzer, een kind in een auto zonder gordel om, een kind dat uit het raam hangt), maar het gaat hier toch echt om de allereerste commercial voor Oilily. Uitgangspunt hierbij is dat kinderen Oilily willen en geen andere merken. Oftewel: ‘Als het aan de kat lag, kocht ze Whiskas’, maar dan anders.

  • OHRA zet clown Bassie in voor een publiciteitsstunt.

  • Op maandag 7 maart start de nieuwe reclamecampagne van Nuon. Een campagne waarin monteur Ed en adviseur Eduard in hun elektrische busje door Nederland rijden om energieproblemen op te lossen en klanten te helpen om energie en geld te besparen. Met deze campagne wil Nuon mensen bewust maken van de grote hoeveelheid verspilde energie in Nederland en hoe Nuon helpt om dit te voorkomen. De bedoeling is duidelijk: Nuon wil leuk gevonden worden. De tijd van de eerder genoemde arty-farty commercials is voorbij. We krijgen de komende maanden ongetwijfeld een hele serie avonturen te zien van de twee nieuwe helden, die door hun tegengestelde persoonlijkheden veel grappige confrontaties zullen hebben.

  • Nuon had iets goed te maken. Hun vorige commercial “Strijd tegen het water” deed nogal wat stof opwaaien doordat er beelden in verwerkt waren van de watersnoodramp in 1953, die volgens het filmpje door onze overmatige CO2-uitstoot heeft kunnen plaatsvinden. Althans, zo zou je het kunnen interpreteren. Nu is Nuon terug met een nieuwe commercial die compleet het tegenovergestelde is van zijn voorganger.

  • Om de finaleplaats van het Nederlands elftal te vieren, kom ik vandaag terug op twee uitingen van Nike van vorig jaar die bijna voorspellende gaven lijken te bezitten. Het gaat om de advertentie met de kampioensster op het shirt en om de campagne Bloed Oranje. Nu, een jaar later, zijn ze ineens weer zeer relevant.

  • De Copa America is inmiddels afgelopen, maar aangezien ik deze campagne van Nike rondom het Zuid-Amerikaanse voetbaltoernooi toch erg sterk vind, bespreek ik hem alsnog. In deze campagne wakkert Nike de onderlinge strijd op het continent aan door voetbalfans te vragen om partij te kiezen via social media.

  • Nike lanceert in de aanloop naar het WK voetbal de campagne ‘Bloed oranje’.

  • {title}

    Wat een geweldige advertentie van Nike!

  • De Godfather van New York Pizza bedenkt een promotiestunt die slecht uitpakt…

  • De Negenmaandenbeurs gooit er een viral tegenaan via MyBabyRocks.nl.

  • Na Natasja Froger en Maurice de Hond is het nu de beurt aan Frans Bauer om ons te laten overstappen naar de Nederlandse Energie Maatschappij.

  • Deze commercial verwijst naar Ikdraaggeenwapen.nl, een informatieve site met user generated content.

  • Deze mooie animatiefilm met Thom Hoffman verwijst naar de actiesite Eenidealewereld.nl van Nationale-Nederlanden.