special

Marketingfacts 10 Jaar

Marketingfacts bestaat 10 jaar! Om dat te vieren heeft Rodesk een geweldige interactieve infographic gemaakt als terugblik op de afgelopen 10 jaar Marketingfacts. Klik hier om de infographic te bekijken.

Marketingfacts bestaat 10 jaar! Om dat te vieren heeft Rodesk een geweldige interactieve infographic gemaakt als terugblik op de afgelopen 10 jaar Marketingfacts. Klik hier om de infographic te bekijken.

  • Emerce, Adformatie en Tijdschrift voor Marketing, here I come ;-)

  • In navolging van het vrouwenelftal van het Duitse FSV Frankfurt, hebben nu ook een aantal Nederlandse atletes naakt geposeerd om sponsors te vinden voor een trainingskamp in het buitenland.

    Via de website sportmeiden.nl hopen de atletes geld te verdienen voor een trainingskamp in Portugal. Een bezoek aan de internetpagina kost 80 eurocent per minuut. Frenke B., Nederlands kampioene hoogspringen, en een aantal jeugdkampioenen, zoals Majken van Reeken, meervoudig kampioen op de middellange afstand, en Marjon Leeuwis, die tweemaal het jeugdkampioenschap hoogspringen veroverde, gingen uit de kleren.

  • Sinds een aantal dagen is de nieuwe AXE commercial op verschillende websites te vinden, en dat terwijl de officiele versie pas over een paar weken in Nederland op TV komt.

    Het komt steeds vaker voor dat commercials van fabrikanten sneller online te vinden zijn dan dat ze op TV worden uitgezonden. BMW was daar al een goed voorbeeld van, maar recentelijk is ook de Pepsi Gladiators-commercial via internet wereldberoemd geworden. Deze commercial heb ik in Nederland nog niet op televisie gezien.

  • Vaste bezoekers van dit weblog kennen inmiddels mijn passie voor bier, sex & reclame. En alhoewel de tv-commercials van het Australische Lion Nathan’s Hahn Premium Light alweer een jaar oud zijn, mogen deze uiteraard hier niet ontbreken. Voor de liefhebbers de tv-commercials sex bomb (2003) en bean bomb (2004).

    Sex Bomb Bean Bomb

    De tv-commercial ‘bean bomb’ is op dit moment ook te zien op flabber.nl en reclame.web-log.nl.

  • De afgelopen weken is er weer regelmatig gespeculeerd over de bezoekcijfers van de grote weblogs als Flabber, Geenstijl, Jaggle, Retecool en Volkomenkut. Zijn de cijfers nu wel of niet vergelijkbaar met de cijfers van traditionele nieuwssites maar vooral ook wie is het grootst?

    Unieke bezoekers/dag op basis van Alexa Ranking

    Het vervelende met bezoekcijfers is dat ieder weblog op een andere manier meet zodat de cijfers moeilijk met elkaar zijn te vergelijken. Om toch een objectieve vergelijking te kunnen maken heb ik gebruik gemaakt van Alexa en de relatie tussen de Alexa Ranking en bezoekcijfers.

    Daaruit blijkt dat op dit moment Flabber (ca. 65.000 unieke bezoekers per dag) veruit de meeste bezoekers trekt gevolgd door Geenstijl (ca. 38.000), Jaggle (ca. 35.000), Retecool (ca. 30.000) en Volkomenkut (ca. 25.000). Met uitzondering van Geenstijl en Volkomenkut komen deze cijfers goed overeen met de bezoekcijfers die op de desbetreffende weblogs openbaar beschikbaar zijn.

  • Werden we vorig jaar in de strijd om de Dutch Bloggies nog nipt verslagen door de jongens van Quotemedia, deze week is Marketingfacts door de internationale lezers van het prestigieuze MarketingSherpa uitgeroepen tot het beste niet-Engelstalige marketingweblog van 2005. Aan alle stemmers, lezers en medebloggers van Marketingfacts, ontzettend bedankt!

  • Ondanks een zware griep (nog steeds) vertrek ik zo toch maar naar Den Haag waar vanmiddag de uitreiking van de Dutch Bloggies zal plaatsvinden. Marketingfacts is namelijk genomineeerd in de categorie Beste Themablog. Een zware categorie met toppers zoals DutchCowboys (vorig jaar nog winnaar in de categorie Beste Techblog), Autoblog, maar liefst drie blogs uit de stal van Blogo.nl (Koken, Honden en Strips) en Oliepeil.

    Dutch Bloggies 2006In voorbereiding op de DutchBloggies heeft het NRC Handelsblad (print) vandaag het artikel ‘Smullen van de beste weblogs’ waarin naast ondergetekende ook Hanneke Groenteman en Karin Luiten worden geinterviewd. In een poging om te komen tot een top-10 van Nederlandse weblogs heeft Marie-Jose Klaver de Alexa-ranking van Rene van Mullem als richtlijn gebruikt. Leuk, maar Marketingfacts heeft geen 23.422 bezoekers per dag, was het maar waar ;-)

    Tot vanmiddag!

    Update (19:00 uur): Zoals in de reacties al was te lezen heeft Marketingfacts de Dutch Bloggie gewonnen in de categorie Beste Themablog. Bloggers, lezers en jury van de Dutch Bloggies, bedankt!

  • Bloggers zijn kloteklanten!

     

    Het begon vanmorgen allemaal met UPC die blijkbaar na een dreiging (welke?) van een vervelende blogger heeft toegegeven (waar aan precies?). Hier en daar ontstond een discussie over de bloggende klant. Nu is UPC niet het enige bedrijf waarover we klagen. Wie op Marketingfacts een beetje rondsurft komt nagenoeg alle merken wel een keer tegen. Zo klaagden we eerder bijvoorbeeld over Apple, Nokia en Planet.

    Toeval of niet, vanmiddag kreeg ik maar liefst drie emails waarin aandacht werd gevraagd voor een ‘goede zaak’. Zo is Meisje boos op drankimporteur Delimas, plaatst Melchior vraagtekens bij Unilever’s Becel en waarschuwt Tinus me voor Plazoo.com.

    Zijn bloggers nu gewoon kloteklanten of hebben ze gelijk dat ze hun stem laten horen? Ik ga er in ieder geval eens een nachtje over slapen!

  • Marketingfacts Jaarfeest 2008

    Gisteravond werd al weer het vierde Marketingfacts Jaarfeest georganiseerd. Dit keer voeren we met het 40-meter lange witte salonschip “Het Wapen van Amsterdam” door de Amsterdamse wateren. Voor wie het heeft gemist, via Twitter en de Flickr-foto’s van o.a. Henk-Jan, Guido, DailyM, Erno. Marina, Marloes en Marjolijn kun je nog even terug kijken. Puur Amsterdam, nogmaals dank voor de organisatie, het was top!

  • Marketingfacts Jaarfeest 2007

    Marketingfacts vierde gisteren, samen met ca. 80 bloggers en relaties, haar traditionele jaarlijkse BBQ. Dit keer was het echter geen BBQ maar zijn we met een 3-master onder het genot van en hapje en drankje langs de skyline van Rotterdam gevaren.

    Prachtig om te zien hoe gistermiddag via Twitter en Flickr al was te volgen hoe de gasten richting Rotterdam trokken. Ik hoop niet dat we laatkomers aan de kant hebben laten staan maar om kwart over acht zijn we uitgevaren. Aan boord een gemoedelijke sfeer met muziek van Maurits Fondse (die samen met Petra de Boevere uiteraard ook nog het nummer To blog or not to blog? speelde).

    Wat mij betreft een prima feest. En omdat de tijd te kort was om met iedereen te spreken, wil ik bij deze iedereen nogmaals danken voor hun komst naar Rotterdam (en dat is best lastig voor sommige Amsterdammers ;-)

    Voor wie het allemaal heeft gemist, Henk-Jan Winkeldermaat heeft weer een aantal prachtige foto’s van het Marketingfacts Jaarfeest!


  • Compilatie Marketingfacts Jaarfeest 2008 from Slijterijmeisje on Vimeo.

    Marco had natuurlijk zelf al een vroege posting vanochtend over het Marketingfacts Jaarfeest. Maar wie waren er allemaal? En wat deden ze eigenlijk op dat inmiddels traditie geworden feest? In het filmpje zie en hoor je een selectie van quotes van aanwezigen. Ik heb in ieder geval genoten. Marco nog heel erg bedankt!

  • Marketingfacts introduceert een nieuwe wekelijkse rubriek: Viral Friday. In samenwerking met Digital Branding Agency LaComunidad worden de 10 meest originele, actuele en spraakmakende viral video’s, games in binnen- en buitenland belicht van de afgelopen week. Eind 2007 staat de "Viral Friday Top 100" gepland, een overzicht van de beste virals van het jaar. Tips en ideeën kun je sturen naar viralfriday@marketingfacts.nl

    Benieuwd? Kijk snel wie er deze week op nummer 1 staat in de Viral Friday Top 10!
     

  • Marketingfacts NieuwsbriefMorgen gaat het dan eindelijk gebeuren, de lancering van de eerste Marketingfacts Nieuwsbrief. Ik moet eerlijk zeggen dat ik met de opkomst van RSS een lange tijd niet meer heb geloofd dat het ooit nog iets zou worden met email nieuwsbrieven. Niets is echter minder waar, nieuwsbrieven blijken in toenemende mate een belangrijke drijfveer voor abonnees om een website te bezoeken.

    Ik ben dan ook erg blij met de eenvoudige en frisse opzet van de nieuwsbrief (Onstuimig bedankt!) waarmee de abonnees iedere vrijdag de populairste berichten van Marketingfacts in de mailbox ontvangen. Vorige week hebben alle leden van Marketingfacts een aankondiging ontvangen en hebben zich kunnen afmelden voor de nieuwsbrief. Daarnaast zijn inmiddels de mensen die zich ooit hebben aangemeld voor de nieuwsbrief toegevoegd, zijn dubbele emailadressen en alle bounces van afgelopen week verwijderd en kunnen we morgenvroeg (eind van de ochtend) starten met ruim 4.500 abonnees.

    Ben uiteraard benieuwd wat de abonnees er van vinden!

  • Voor mijn eerste bijdrage aan Marketingfacts lijkt me bovenstaande wel een mooie vraag. Het is een vraag die ik me de afgelopen anderhalf jaar vaak heb gesteld, aangezien ik uit de (online) marketing de overstap maakte naar PR en aanvankelijk dacht te weten wat de verschillen waren. In retrospect was ik ‘clueless’. Nu heb ik er een beeld bij, uiteraard bepaald door het bureau waar ik werk en mijn collega’s aldaar. Ga ik de loftrompet steken voor Whizpr? Ja, toch wel een beetje, binnen de grenzen der bloggers betamelijkheid. Ik vind namelijk dat we iets aardig doen, dat vaak zo anders wordt gedaan.

    PR voor een klant (bedrijf, organisatie) verzorgen is ervoor zorgen dat die klant zo vaak en positief mogelijk in de publiciteit komt. Weinigen zullen het daarmee oneens zijn. Waar het schisma ontstaat is in het hoe.

  • Gisteren was het dan eindelijk zover, samen met Marloes Lammers (vanaf komende maand office manager), deden we een laatste inspectie en heb ik getekend voor het nieuwe kantoorpand in Arnhem. Twitteraars hebben tot vervelens toe de afgelopen maanden al kunnen meeleven hoe we tot deze keuze zijn gekomen. Het is een prachtig gerenoveerde kantoorvilla geworden uit 1906 in de Burgemeesterswijk (op loopafstand van het centrum van Arnhem, Centraal Station en het Sonsbeekpark).

    Wie het pand kent (voormalige Entre Nous), weet dat het veel te groot is voor 2 mensen. Vanaf volgende maand hopen we dan ook dat er meer mensen bij komen. Om te beginnen Matthijs van den Broek, de nieuwe eindredacteur van Marketingfacts die ook vanaf volgende maand start. Daarnaast zijn we nog in gesprek met een aantal mensen/bedrijven die interesse hebben om er bij in te trekken en hebben we een prachtig plan voor het souterrain. Daarover ben ik nog in gesprek met o.a. HAN en Lenthe Publishers.

    Kortom, het gaat binnenkort bruisen achter het station in Arnhem ;-)

  • Marketingfacts reist in 2008 naar ChinaAl jarenlang groeit de Chinese economie met 10% per jaar. Waar dat jarenlang kwam van goedkoop geproduceerde copycats, volgt China hetzelfde ontwikkelingspad dat we ook al gezien hebben in Japan, Taiwan en Korea: van producent en leverancier van onderdelen voor andere economieën naar ontwikkelaar van baanbrekende technologische ontwikkelingen waar andere economieën om zullen smeken. Nu al is de enorme voorsprong merkbaar die China heeft op het gebied van technologische en procesmatige innovatie. Niet voor niets zetten een steeds groter aantal multinationals zoals Microsoft, IBM, General Motors en Google hun R&D centra in China op.

    Een van de andere gevolgen is dat het land letterlijk elk jaar verandert. Zowel in de grote steden als in de landelijke gebieden schieten de bedrijvencentra en wolkenkrabbers als paddestoelen uit de grond. Ook bouwondernemingen doen er nog steeds goede zaken maar hoe lang zal dit nog kunnen doorgaan?

    Wat al deze ontwikkelingen voor ons of de wereldeconomie nu werkelijk betekenen is maar moeilijk te vatten en kun je eigenlijk alleen maar zelf ervaren. Daarom organiseert Marketingfacts in samenwerking met Interimic van 29 maart tot en met 5 april 2008 een studietrip naar Shanghai en Chengdu in China. Het doel is om met eigen ogen te zien wat er gebeurt, om contacten te leggen met interessante en belangrijke spelers in de Chinese markt en om te kunnen ervaren wat er allemaal nog voor nieuwe mogelijkheden liggen.

  • Veertig nieuwe media ondernemers en online strategen maken momenteel een studiereis in China georganiseerd door InterimIC en Marketingfacts. De eerste tweets en foto’s op Flickr rollen inmiddels vanuit China binnen. Na de jetlag valt het voor sommigen overigens niet mee de aandacht er bij te houden tijdens de speech van de consul die voor verbetering vatbaar is.

    De rest van het programma voor de komende dagen belooft gelukkig een stuk boeiender te worden.

  • Na onze fantastische ervaring in China, hebben Coincide, InterimIC en Marketingfacts besloten om dit jaar een innovatiereis te maken naar Rusland waarbij we de steden Moskou en Sint Petersburg gaan bezoeken.

    Rusland is nog altijd een grote onbekende. De financiële crisis heeft Rusland zwaar getroffen maar het is ook een land dat een begrotingsoverschot van 9% over 2006 had en een economische groei over de laatste 8 jaar van gemiddeld 6,7% per jaar. Rusland heeft de snelst groeiende internetcijfers van Europa en online reclame budgetten die jaarlijks met bijna 100% stijgen. In 2007 was er een groei in online reclame budgetten van 97%, de prognose voor dit jaar is 85-90%: van $ 369 mln. naar $ 685 mln. exclusief uitgaven aan creatie en productie. Ter vergelijking: de groei van online mediabestedingen in Nederland was dat jaar 29%. En de omvang van de Nederlandse markt bedroeg circa € 729 mln. in 2007.

    Rusland heeft momenteel de grootste online markt in Centraal en Oost Europa. Verwacht wordt dat Rusland in 2010 Nederland voorbij zal streven in online media bestedingen (absolute aantallen). De stijgende welvaart voortkomend uit investeringen en groeiende consumentenbestedingen resulteert in ruim 141 miljoen Russen die steeds meer hebben uit te geven.

  • {title}

    Wie gedacht had dat het gezamenlijk rechtsoordeel van de Opta en College Bescherming Persoonsgegevens de doodsteek was voor viral marketing komt bedrogen uit. Recent is op Hyves een pracht van een campagne gelanceerd die gezien de online reacties en het down gaan van de server duidelijk viraal gaat. Respect voor de creatieve makers!

    Na de klik wat meer info, maar als je een account hebt op Hyves moet je het eerst ècht even bekijken.

  • Je bent Youp van ‘t Hek, hebt 40.000 volgers op Twitter, staat nog steeds aan de top van cabarettend Nederland, speelt Luxor plat en Carré lonkt. Maar ook Youp wil probleemloos kunnen bellen via zijn Blackberry met T-Mobile en ook Youp van ‘t Hek moet dus via de klantenservice als dat even niet lukt om de de boel op te lossen. Hij wil daarbij geen voorkeursbehandeling, dat is heel terecht. Van ‘t Hek wist niet van het bestaan van het T-Mobile webcareteam op Twitter. Nu wel: lees mee en huiver. Over klantenservice en imagoschade gesproken…

  • Brazilië het land van de toekomst! Klinkt misschien raar als je het alleen kent van het uitbundige carnaval, de heupwiegende schaars geklede dames en een geschiedenis vol met misdaad en corruptie. Toch laten recente cijfers zien dat Brazilië hard bezig is om zich te meten met de groten der aarde. Tuurlijk is de crisis Brazilië ook niet in de koude kleren gaan zitten en was carnaval 2009 misschien nog wel schaarser dan normaal. De Braziliaanse economie zag een daling van 0.7% in 2009, maar mede door een industriële groei van 16% zijn ze de recessie succesvol door gekomen. Er heerst een stabiele economische situatie met een verwachte groei van 6% in 2010.

  • Op woensdag 3 maart van 15 tot ca. 19 uur is er in Seats2Meet Utrecht een bijeenkomst over de nieuwe media ontwikkelingen in emerging markets. Een BRIC & Brazil bijeenkomst over de bestemmingen van de nieuwe media reizen welke Marketingfacts, InterimIC en Coincide elke jaar organiseren. We willen terug blikken op wat we gezien en meegemaakt hebben in Rusland en China en meteen een update geven hoe het nu met deze landen gaat. Daarna duiken we in de ontwikkelingen van Brazilie, het land waar we een reis naar toe organiseren van 5 tot 12 juni 2010.

    Deelname aan de reis is op uitnodiging, maar voor het event kan je je inschrijven via mindz.com (gratis toegang, vol is vol).

  • Goed nieuws! Samen met het full service internetbureau Mangrove uit Rotterdam zijn we begonnen aan de ontwikkeling van een nieuwe website voor Marketingfacts.nl. We lopen al enige tijd tegen de beperkingen van de huidige website aan, en zijn dus enorm enthousiast dat we hier verandering in gaan aanbrengen. De laatste redesign van de huidige site dateert van december 2009. Inmiddels is er veel veranderd. De social sharing knoppen om het nieuws te delen kende hun opkomst, Expression Engine kreeg een grote update naar versie 2.x en het aantal mobile devices is enorm toegenomen (zien we ook in het verkeer). Maar vooral willen we de kennis over online marketing op een betere manier ontsluiten, met meer relevantie, meer statistieken en een betere zichtbaarheid van de expertbloggers. Eén ding is zeker, met de nieuwe site maken we weer een flinke sprong vooruit!

  • Omdat het platform binnen Facebook toch niet zo beviel, hebben we toch maar besloten om met een nieuwe website te komen. Het was ook wel tijd voor een nieuw design, de laatste redesign dateerde van december 2009. Daarnaast wilden we als platform verder dan de blog. Er is een hoop gebeurd sinds we vorig jaar voor het eerst met Ruben Bos van Mangrove om de tafel zaten.

  • Steeds meer organisaties zien in dat ze iets met social media moeten doen. Nou ja, moeten, ze wíllen er iets mee gaan doen. Dat klinkt stoer, bij de tijd en zeker modern. Lekker meedoen met de hype. Maar hoe ga je dat aanpakken? Hoe ga je zorgen dat jouw organisatie mee kan liften op de ongekende mogelijkheden van deze nieuwe ontwikkelingen? Hieronder het beslissingsproces dat bij veel organisaties momenteel speelt, de gevolgen die een foute beslissing kan hebben en hoe je het wél zou kunnen doen.

  • #zinin, “life is good”, #mooi, #hilarisch, “Geweldige avond!”, #energie, #chill! En zo komen er dagelijks nog veel meer updates en termen langs die niets aan de verbeelding overlaten: wat is mijn leven toch leuk, inspirerend, spannend, romantisch, betekenisvol en/of sociaal. En daar zit je dan: relatie net naar de knoppen, huisdier dood, klant kwijtgeraakt, proefwerk slecht gemaakt, ziek of een andere situatie die niet echt in bovengenoemde termen omschreven kan worden. Heeft de rest van de wereld dan écht zo’n leuk(er) leven?

  • Marketingfacts lanceert vandaag samen met IAB Nederland en DVJ Insights het Online Marketing Panel. Dit panel van en voor marketeers heeft als doel de gezamenlijke online marketingkennis naar een hoger niveau te brengen. Maandelijks willen we leden een paar korte vragen stellen over een actueel marketingtopic, denk bijvoorbeeld aan Big Data of branding. Leden kunnen ook onderwerpen aandragen voor nieuwe topics. Lees verder voor meer informatie, en hoe je kunt meedoen.

  • Marketingfacts is een samenwerkingsverband aangegaan met Coosto, de leverancier van een social media monitoring & webcare tool. De samenwerking zal eruit bestaan dat Marketingfacts Coosto's monitoring software zal gebruiken voor analyses in artikelen op de eigen website.

  • Afgelopen februari kondigden we aan dat appnormal.com een iPhone app voor Marketingfacts gaat ontwikkelen. We nodigden lezers van Marketingfacts uit om mee te helpen door de app te testen en feedback te geven. Na een paar maanden ontwikkelen, testen en goedkeuring van Apple is hij er dan eindelijk, de Marketingfacts iPhone app. Downloaden van de M! iPhone app downloaden doe je hier in de iTunes store. Hieronder de kekke introductievideo (van @jeeem) en wat specificaties:

  • Hoewel de iPhone mobile marketing schijnt te remmen is er voor Marketingfacts reden genoeg om zich meer op de mobile user te richten.

    Tot nu toe werden deze bezoekers beperkt tot een mobiele versie van Marketingfacts.nl. Gelukkig gaat daar nu (eindelijk, eerlijk is eerlijk) verandering in komen! En we horen graag jullie tips en suggesties: ongeveer tien mensen kunnen zich opgeven voor het testpanel.

  • Na het vertrek van Matthijs van den Broek hebben we bewust de tijd genomen om eens goed na te denken over de koers van Marketingfacts. Toen ik in november 2002 met dit platform begon, was het vooral bedoeld als kennisbank voor klanten, collega’s en mijzelf. Ik was altijd op zoek naar de laatste feiten en cijfers en wilde die graag centraal beschikbaar en doorzoekbaar hebben. In de loop der jaren (en zeker met de komst van Matthijs) is de focus steeds meer komen te liggen op de journalistieke benadering. Opinies, interviews en vooral de actualiteit stonden voorop. Maar wat is de meerwaarde nog met de komst van tientallen vergelijkbare webblogs en niet te vergeten Twitter, Facebook en Google+?

    Samen met collega’s Bram Fasseur en Danny Oosterveer hebben we de afgelopen maanden gewerkt aan een toekomstplan voor Marketingfacts. Dat plan zal in de komende maanden worden uitgerold met de lancering van een nieuwe website, het verder uitbouwen van verticals rondom de thema’s als sport, travel en food maar vooral ook de (hernieuwde) focus op kennisontwikkeling en -deling. Met deze nieuwe plannen onder de arm zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe communitymanager die enerzijds het gezicht van Marketingfacts moet worden en anderzijds een belangrijke rol zal spelen in de zakelijke doorontwikkeling van het platform.

    We zijn enorm blij dat we vandaag kunnen aankondigen dat Bram Koster vanaf 1 februari de nieuwe communitymanager is van Marketingfacts. Velen kennen Bram als hoofdredacteur en mede-eigenaar van Bijgespijkerd maar daarnaast is Bram al jaren werkzaam als marketeer en heeft hij zijn sporen verdiend bij o.a. Akzo Nobel, WoningNet en meest recentelijk OD Media. Bram, welkom bij Marketingfacts en maak er iets moois van!

  • Collega’s en bloggers zijn vandaag al op de hoogte gebracht en inmiddels wordt ook op Twitter al flink gediscussieerd over het vertrek van Matthijs van den Broek (#mgoes2i). Matthijs gaat ons per 1 juni verlaten als communitymanager/hoofdredacteur van Marketingfacts. Sinds april 2007 is hij betrokken bij het reilen en zeilen op het weblog, sinds april 2008 is hij er met succes fulltime mee bezig geweest. Matthijs heeft er mede aan bijgedragen dat Marketingfacts de afgelopen jaren verder is geprofessionaliseerd. Dat is niet onopgemerkt gebleven en hij heeft dan ook een prachtig aanbod gekregen die hij niet kan laten gaan. Jammer voor Marketingfacts, maar een mooie stap voor Matthijs!

    Wat gaat hij doen en wat betekent dit voor Marketingfacts?

  • Op 31 december 2010 verkoopt Lenthe Publishers haar marketingtitels aan BBP en worden de portfolio en de organisatie geïntegreerd tot één bedrijf op de locatie in Woerden. Hierdoor komen mediamerken zoals MarketingTribune, Twinkle, Telecommerce, SponsorTribune, Vakbeurs TCD, Nationale Marketing Dag, Holland Management Review en VIP/DOC in één hand. Ook het aandeel van Marketingfacts (Lenthe Publishers heeft sinds begin 2009 een minderheidsaandeel) gaat over naar BBP.

  • Een aantal insiders waren reeds op de hoogte maar vanavond tijdens het Marketingfacts diner in Utrecht, waar een groot deel van de Marketingfacts-bloggers aanwezig waren, is officieel bekend gemaakt dat ilse media een belang heeft genomen in Marketingfacts. Tijdens het diner, waar ook Paul Molenaar (directeur ilse media) en Lianne van der Kruk (marketingmanager ilse media) aanwezig waren, zijn de visie en de plannen voor Marketingfacts nader toegelicht.

  • Marketingfacts en Storm Academy lanceren vandaag een nieuw concept: Marketingfacts Updates. In een cyclus van 14 dagdelen worden de deelnemers in de periode oktober 2012 t/m mei 2013 op de hoogte gebracht van alle relevante ontwikkelingen op het gebied van digitale media. Het programma is bedoeld voor professionals met minimaal 3 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie en die zich verder willen verdiepen en ontplooien. Dat alles onder het motto: bijblijven om vooruit te komen.

  • De oplettende lezer heeft het al kunnen zien. Vanaf vorige week is er weer een tabje bij gekomen op deze site. M! Academy is live. Alweer voor het tweede jaar organiseer ik voor Marketingfacts cursussen over uiteenlopende onderwerpen in de interactieve branche. Omdat ik tevens de uitgave van het Marketingfacts jaarboek coördineer, zit ik qua informatie dicht bij het vuur. Het werd tijd dat al deze informatie samen kwam op de meest logische plek, hier dus. Conversietips, Usability. Webanalytics, Social networks, E-mailmarketing en Online mediaplanning zijn al de revue gepasseerd. Online recruitement gaat voor de zomer nog van start.

  • Met initiatieven als PitchTalk en Live MSN TV kon ik het natuurlijk niet laten om in ieder geval de domeinnaam marketingfacts.tv te registeren. Vanmorgen kreeg ik het bericht:

    Geachte heer Derksen, Het domein marketingfacts.tv is geregistreerd en zal in de loop van deze week actief worden.
    Geen idee wat ik er mee ga doen maar als iemand zich geroepen voelt om er invulling aan te geven, je bent bij deze uitgenodigd!

  • De kick-off van de allereerste editie online tuesday gisteravond was een groot succes. Meer dan 200 aanwezigen (in de wandelgangen gehoord dat groot aantal mensen helaas niet meer naar binnen konden) kregen na een korte introductie van ondergetekende een presentatie van Marcel Vogels (MeMo2) over een ‘nieuwe kwaliteitsnormering voor banner advertising’ en Ben van der Burg (Webads) over de toekomst van online advertising.

    Online tuesday is een maandelijks event in het Felix Meritis in Amsterdam waar online marketeers geïnspireerd worden door voorlopers op gebied van alle zaken die spelen op online gebied. Elke online tuesday wordt afgesloten met een borrel waar nagepraat, bijgepraat en kennis gemaakt kan worden. Online tuesday is een initiatief van Traffic4U, Energize, DQ&A, New People en Marketingfacts.

    Foto’s: Henk Jan Winkeldermaat


  • Het is vandaag precies 5 jaar geleden dat ik mijn eerste posting heb geplaatst op dit weblog (toen nog onder de naam mediafact). Het feestje hebben we eind deze 'zomer' al gevierd dus wil ik me vandaag beperken tot het bedanken van de bloggers, reageerders en lurkers van dit weblog. Dank dat jullie het zo lang met me hebben volgehouden en als het aan mij ligt gaan we door naar de volgende 5 jaar!

  • Marketingfacts bestaat 10 jaar! Morgen is het precies een decennium geleden dat Marco Derksen zijn eerste, inmiddels legendarische, blogpost plaatste op Marketingfacts (toen nog MediaFact). Marco was zijn tijd al ver vooruit, want zijn eerste blog past in 1 tweet:

     

    Emerce, Adformatie en Tijdschrift voor Marketing, here I come ;-)

     

    Dit hoogtepunt laten we natuurlijk niet zomaar voorbij gaan. Vandaag kijken we terug op de marketing facts van de afgelopen 10 jaar. Van de cursus RSS marketing tot BBQ facts, bluetooth marketing en bier, seks en reclame.

    Gedurende de dag én het jaar zullen we er aandacht aan schenken, o.a. in de vorm van blogposts en andere bijdragen. En we trappen af met de speciale hippe hippe interactieve infographic die Laurens Boex en Jasper van Orden van Rodesk voor deze gelegenheid hebben gemaakt!

  • Tien jaar geleden richtte Marco Derksen Marketingfacts op. Niet met de ambitie een groot marketingblog te worden maar omdat hij zelf behoefte had aan een verzameling best practices. In deze Top Names blikt hij met Erwin Blom en Roeland Stekelenburg terug op de hoogtepunten en de flops en kijkt hij vooruit naar de marketing van de toekomst die met een goed verhaal begint en in samenwerking eindigt.

  • Wat deed jij 10 jaar geleden? Waar was je? Waar werkte je? Wie wás je? Als je daarbij stilstaat, besef je dat er flink wat veranderd is in het afgelopen decennium. Zaken als smartphones, tablets en zelfs wifi waren er niet of amper. Diensten als YouTube, Facebook, Twitter en Hyves moesten nog bedacht worden. En termen als social media, location-based services, responsive design en big data? Die moesten nog worden uitgevonden. We waren al blij met wappen!

    Hoe kijk jij hierop terug? We vroegen het een aantal van onze meest actieve bloggers. Een terugblik op 10 jaar marketing en 10 jaar Marketingfacts. We kregen een keur aan antwoorden. Serieus en soms iets minder serieus (hallo J-P!), het ene uitgebreid en het andere to-the-point. Lees mee en vooral: laat weten wat jouw marketingfact van de afgelopen 10 jaar is!

  • Tien jaar MarketingFacts en we zullen het geweten hebben. M! oprichter Marco Derksen en ik zijn heel verschillende mensen (ik zie er nog veel beter uit) maar we hebben ook iets gemeen: tien jaar geleden startte ik in België de eerste  website over digitale marketing (in 2008 verkocht). Wat veranderde er nu echt in tien jaar? Zijn we betere en dus meer klantgerichte en ‘menselijke’ marketeers geworden?