Appril

  • Appril is van 1 tot en met 30 april 2014 hét festival over apps en mobiel internet. Met meer dan 100 workshops, lezingen en borrels in Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Eindhoven is festival appril het grootste evenement over apps in Nederland. 

  • Wifi- en camera-tracking: online analytics offline

    Wifi- en camera-tracking: online analytics offline

    Weten welke producten in je winkel het meest bekeken worden? De conversieratio bepalen van het winkelende publiek op een zaterdag? Weten of iemand die zegt vaste klant te zijn ook echt vaste klant is? Online zijn deze vragen gemakkelijk te beantwoorden, maar offline is dit nog erg lastig. De vraag is alleen: voor hoelang nog? Door de opkomst van de smartphones wordt wifi steeds vaker gebruikt. Daarnaast worden camera's steeds beter in het herkennen van bezoekers. Deze technolgieën zijn uitermate geschikt om bezoekers offline te volgen. Wil je weten welke mogelijkheden er zijn?

    Lees verder »
  • Mobile SEO: sites, tips en tools

    Mobile SEO: sites, tips en tools

    Organisch verkeer op desktops loopt terug, maar dat is zeker niet het geval voor organisch zoeken op smartphones en tablets (tezamen "mobile"). 31 procent van alle organische bezoeken kwam uit mobile, gemeten in het eerste kwartaal van 2014 (cijfers uit de VS, via rimmkaufman.com) Eenderde van het totale aantal organische bezoeken is een vrij hoog percentage. Toch zijn er genoeg organisaties die onvoldoende rekening houden met het device van de doelgroep. Er zijn nog te veel gebruikers van smartphones die websites tegen komen die niet voor smartphones ontwikkeld zijn én niet vindbaar zijn in zoekmachines. In dit artikel ga ik in op de mobile focus van Google, de keuzes die organisaties hebben in soorten sites op smartphones, implicaties/tips voor mobile SEO en SEO-tools die ook goed voor mobile toepasbaar zijn.   

    Lees verder »
  • 10 usabilty-tips voor je m-commerce website

    10 usabilty-tips voor je m-commerce website

    Iedereen heeft het over mobile commerce. Het heeft zelfs een eigen maand gekregen: Appril. Wanneer het over mobile gaat vliegen de superlatieven je om de oren. Grafieken die de enorme groei van het gebruik van mobile devices duiden zijn alom te vinden.

    Veel klanten maken gebruik van mobile devices wanneer ze onze websites bezoeken. Lang dachten we dat bezoekers mobiele apparaten vooraan in de customer journey gebruikten, met name om te oriënteren. Een plausibele verklaring voor de conversiepercentages, die veelal lager uitvielen. Voor veel bezoekers was het echter een zaak van niet kunnen converteren door usability-drempels, in plaats van de onwil.

    Lees verder »
  • Hoe zet je je app in de markt? #appril2014

    Hoe zet je je app in de markt? #appril2014

    Op donderdag 10 april was ik aanwezig op het event ‘Geld verdienen met je app’. Tijdens dit Appril-event op de ECE Startup Campus leerden de deelnemers hoe je jouw app gedownload krijgt en werden ze geïnspireerd door het internationale succesverhaal van Uber en de doorontwikkeling van de Nederlandse Scoupy. In deze blogpost ga ik dieper in op de learnings van Androidworld: Sander Tuit betreffende het uploaden van de app in de Google Play Store en Dimitry "DIM" Vleugel over het promoten van je app.

    Lees verder »
  • iBeacons: mobiele marketing op fysieke locaties

    iBeacons: mobiele marketing op fysieke locaties

    In een eerdere blogpost van Roman Solarz over mobiele marketing tijdens Google's Agency Event kwam naar voren dat volgens recente cijfers van Google 26 tot 37 procent van research op een smartphone tot een in-store (offline) aankoop leidt. Omdat volledig doormeten van online inspanningen naar offline doelstellingen vaak nog niet helemaal mogelijk is, wordt er veel gespeculeerd over hoeveel waarde mobiele apparaten kunnen uitoefenen op het behalen van deze offline doelstellingen. Meer en meer worden online marketingproducten omgevormd met specifieke smartphonefunctionaliteiten die aan offline doelstellingen kunnen bijdragen. Denk aan click-to-call ads en de mogelijkheid om op basis van de GPS-functionaliteit advertenties te tonen aan gebruikers in de buurt. Een recente ontwikkeling is de lancering van iBeacons, die online en offline nu nog dichter bij elkaar brengen.

    Lees verder »
  • Appril

    Appril

    De Amerikaanse start-up Loopd heeft een iPhone-app gelanceerd waarmee ze iBeacon-technologie gebruiken om netwerken op feestjes en borrels gemakkelijk te maken. Loopd noemt zichzelf een ‘social CRM platform’ dat professionals een gemakkelijke manier willen geven om een connectie te maken en gegevens uit te wisselen en op te slaan. Naast de app is bovendien per ongeluk in de show TWIST aangekondigd dat ze binnenkort met een bijzonder hardwarecomponent op de markt komen.

    Lees verder »
  • KLM bereikt stijging van smartphone-boekingen met 34 procent

    KLM bereikt stijging van smartphone-boekingen met 34 procent

    Vliegtickets boeken via een smartphone, bij KLM is het heel eenvoudig. Toch bleef de conversie op dit specifieke device lange tijd achter. KLM ontwikkelde een concept om haar klanten het gemak van smartphoneboekingen te laten inzien. Samen met StormMC werden mobiele campagnes opgetuigd die via social en display-advertising tot mooie resultaten leidden. Met dit concept slaagt KLM erin om de consument te overtuigen van het gemak van smartphoneboekingen en bewijst KLM dat mobiele marketing wel degelijk kan converteren.

    Lees verder »
  • De kracht van location-based couponing

    De kracht van location-based couponing

    Starbucks heeft sinds vorig jaar een nieuw geofencing dashboard en is het systeem op dit moment in Noord-Amerika aan het uitrollen. Het dashboard biedt duidelijkheid in gegevens en informatiestromen (big data) via een eenvoudige bediening. Voor de ontwikkeling van dit dashboard was het voor Starbucks belangrijk om in één omgeving te kunnen zien wat de resultaten zijn in een bepaald gebied en binnen dit gebied te kunnen segmenteren. Data zoals (regionale) marktonderzoeksresultaten, het gemiddelde inkomen per blok maar ook het uitgavenpatroon, leeftijd en type persoon waren dusdanig belangrijk voor de regiodirectie dat zij dit er ook in wilde terug zien. 

    Lees verder »
  • 6 tips om het effect van mobiel te meten

    6 tips om het effect van mobiel te meten

    Sinds de laatste jaren zien we een grote toename van mobiele gebruikers. Tegenwoordig hebben zelfs meer dan 10 miljoen Nederlanders via hun mobiel toegang tot het internet. Daarnaast verbruiken we met z’n allen meer data dan ooit tevoren. Op basis van deze gegevens zou je zeggen dat de mediabestedingen voor mobiel de pan uit moeten rijzen, maar niets is minder waar. Hoe kan het dat adverteerders op tv en radio, waar we geen conversies kunnen meten, zoveel uitgeven en op mobiel niet? Ik denk dat in dat meten het antwoord besloten ligt, namelijk omdat we op mobiel minder meten dan op desktop. Graag geef ik jullie tips om inzicht te bieden in de mogelijkheden van mobiele conversies.

    Lees verder »
  • Het Mobile Maturity Model: hoe bedrijven mobiel-volwassen worden

    Het Mobile Maturity Model: hoe bedrijven mobiel-volwassen worden

    Mobile is als vakgebied binnen digitale marketing nog vrij nieuw. De afgelopen jaren heeft een handjevol koplopers al mooie voorbeelden laten zien van waar het heen kan gaan. Ook het bewustzijn dat de consument inmiddels volledig multiscreen is, is doorgedrongen tot een groot deel van de adverteerders. De realiteit is echter dat het gros van de organisaties nog worstelt met primaire vraagstukken. Mobile is nog niet geïntegreerd in organisaties, inzicht ontbreekt doorgaans en van een vaste bijdrage aan de bedrijfsdoelstellingen is in veel gevallen nog geen sprake. De meeste organisaties zijn wat betreft mobiel nog onvolwassen en hebben nog een lange weg te gaan. De ontwikkeling die organisaties doorgaan van ‘mobiel-pasgeborene’ tot volgroeide multiscreenorganisatie wordt weergegeven in het ‘Mobile Maturity Model’.

    Lees verder »