TV reclame creëert sterke en blijvende emotionele banden met het merk

Nederlandse samenvatting 'Leveraging Synergy and Emotion in a Multi-platform World –A Neuroscience-Informed Model of Engagement

  • Wetenschappelijk
  • Video
  • 1300 X bekeken

Televisie speelt een essentiële rol in het overbrengen van commerciële merkboodschappen aan consumenten omdat TV zorgt voor ‘sterke en blijvende emotionele banden’. Dit blijkt uit dit onderzoek dat recent is gepubliceerd in het Journal of Advertising Research. Het onderzoek is uitgevoerd door Innerscope Research in samenwerking met de Universiteit van Michigan, in opdracht van Fox Broadcasting.

Effect TV en online 24 merken onderzocht met Neuro technieken

Het betreft een onderzoek onder 251 consumenten over 24 verschillende merken waarbij gekeken wordt wat het effect is van TV en online afzonderlijk, of beiden gecombineerd. Bij deze personen werden zowel met een biometrische sensor als met een eye tracking apparaat data verzamelt. Deze technieken werden door onderzoeksbureau Innerscope toegepast conform de Advertising Research Foundation (ARF) richtlijnen.  Door gebruik te maken van deze geavanceerde passieve technologie kon de content en merk ervaring voor beide media optimaal geregistreerd worden zonder dat de unieke TV kijkervaring en de online surfervaring beïnvloed werden. Onderzocht werd hoe dat kijkers reclame ervaren binnen een TV programma of op een online site en hoe dat dit de merkrespons beïnvloedt. Aanvullend werd gekeken of dat synergie tussen de TV en online programma content dit effect nog veranderd.

Meer-dimensionale content zorgt dat kijker reclameboodschap intens beleeft

De meest fundamentele vorm van aandacht is meer-dimensionaal, dat betekent dat de volledige aandacht van de kijkers gericht is op de medium content. Meer dimensionale content bevat een samenhangende en opeenvolgende verhaallijn die kijkers meesleept en onderdompelt in een nieuwe wereld waarbij de televisie producent of de filmregisseur de regie voert. Het platform, bijvoorbeeld een IMAX theaterscherm, een TV scherm of een laptop scherm, beïnvloedt de intensiteit van de ervaring. Als de interactie tussen het platform, de content en de daaruit voortvloeiende kijkmotivatie optimaal is stelt de kijker zich emotioneel helemaal open zodat hij de content en de reclameboodschap intens beleeft. Meer-dimensionale content en media kunnen nieuwe, sterke en blijvende onbewuste emotionele banden en associaties met merken creëren in de hersenen waarmee de attitudes, houdingen en het gedrag van kijkers wordt beïnvloedt.

Het meer-dimensionale medium TV creëert bij uitstek sterke en blijvende emotionele banden

Gevonden werd dat  merkreclame veel meer emotionele impact heeft indien het op TV wordt vertoond, hetzij alleen via TV of gecombineerd met online. Als TV en online worden gecombineerd is de emotionele band het sterkste als de TV programma content en de website content gerelateerd zijn. 

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.