Apps vervangen websites niet
Het onderzoek laat verder zien dat apps de rol van domeinnamen of websites niet overnemen. Apps zijn vooral populair op smartphones. Op het grotere scherm van een tablet neemt het gebruik van apps af en dat van de browser toe. Het aantal apps dat mensen gebruiken is beperkt en uit de reactie van Nederlandse bedrijven blijkt dat ze slechts door een minderheid als belangrijk voor hun online strategie gezien worden. Wel valt op dat de populariteit van bookmarks de laatste jaren gedaald is. Mogelijk is de functie hiervan op mobiele devices deels door apps overgenomen.
.nl populair onder Nederlandse internetgebruikers
.nl is het meest bezochte domein onder Nederlandse internetgebruikers. Het merendeel van de unieke url’s dat zij bezoeken, heeft een .nl-extensie. Gebruikers brengen ook de meeste tijd door op websites met een .nl-domeinnaam. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat het aandeel van .nl-domeinnamen op mobiele devices nog hoger ligt dan op pc’s en laptops. Vooral tablet- en phabletgebruikers bezoeken veel .nl-domeinnamen, omdat zij in tegenstelling tot smartphonegebruikers, relatief veel webshops bezoeken. Deze hebben vaker dan andere websites een .nl-extensie.
Jeugd geeft voorkeur aan .nl-domeinnaam voor eigen bedrijf
De metingen en enquêtes geven aan dat consumenten domeinnamen ook in de toekomst blijven gebruiken. Daarbij valt op dat vooral .nl-domeinnamen steeds meer als een serieuze internettoepassing gezien worden. Jongeren bezoeken relatief veel andere domeinnamen dan .nl voor social media en gaming, maar geven desgevraagd toch de voorkeur aan het registreren van een .nl-domeinnaam voor zakelijk gebruik (eigen onderneming, zzp’er). Privésites en een eigen e-mailadres worden steeds minder populair als toepassing van een eigen domeinnaam.
Derde onderzoek ‘Trends in internetgebruik’
SIDN investeert veel in fundamenteel onderzoek naar internetgebruik in Nederland. In 2012 had het bedrijf een wereldprimeur met het eerste onderzoek naar trends in internetgebruik dat inging op de relatie tussen internetgebruik en de vraag naar domeinnamen. Eind 2013 publiceerde SIDN een update waarbij een panel van experts haar visie gaf op de beschreven trends. Voor het huidige onderzoek is in samenwerking met GfK het internetgebruik van een panel met 10.000 leden met vast internet, waaronder 1.800 met een smartphone of tablet over een periode van acht maanden geanalyseerd. Naast de passieve internetdata heeft GfK enquêtes uitgevoerd onder beslissers in de zakelijke markt en onder consumenten over hun houding ten aanzien van internetgebruik in het algemeen en domeinnamen in het bijzonder. Ten slotte zijn de resultaten van deze enquêtes en de geanalyseerde data voorgelegd aan een expertpanel.