Alle onderzochte onlineshops beschikken volgens het onderzoek over goede tabletoplossingen, maar de verschillen zijn soms groot. Vooral de kwaliteit van de homepage, de etalage van iedere site, verschilt sterk.
De tabletperformance van acht veelbezochte fashion-etailers met een eigen site in Nederland. De scores zijn gebaseerd op een eigen scoremodel (lees hieronder).
Site | Score |
---|---|
Adidas | 86,84% |
Zalando | 86,88% |
Nike | 86,36% |
Hugo Boss | 82,79% |
Dress for less | 74,34% |
Zara | 69% |
H&M | 66,6% |
Inkoopwaarde tabletwinkelmand 40% hoger dan smartphones
Voor de berekening van het eindresultaat werden vier prestatiegebieden onderzocht, die elk een ander gewicht kregen: de homepage (40%), productinformatiepagina’s (30%), de winkelmand (15%) en de check-out (15%). Deze vier gebieden samen vormen de belangrijkste onderdelen van een onlineshop. Het scoremodel is ontwikkeld op basis van websitetests en -audits. Van tablets is bekend dat de conversiepercentages gemiddeld hoger liggen met relatief grotere winkelmandbedragen.
Homepage het slechtst
Uit de analyse bleek dat de websites elkaar het minst ontlopen op de punten productinformatiepagina en check-out. Bovendien waren de tablet-resultaten op die terreinen in alle gevallen ruim voldoende. De analyse van de winkelmand liet veel tegenstellingen zien en uitgerekend de homepage scoorde veelal ondergemiddeld: zes van de acht onlineshops hebben voor deze pagina hun slechtste of één na slechtste resultaat behaald.