In 12 maanden tijd heeft Samsung dit voor de Nederlandse zakelijke markt, onder aanvoering van de Galaxy S modellen, weten uit te breiden tot een aandeel van 14 procent van het totaal aantal smartphones.
Het zal niemand verrassen dat het voornaamste slachtoffer van de opmars van Apple en Samsung het Canadese Research in Motion (RIM) betreft. In de geschetste periode van september 2011 tot september 2012 zag RIM het aandeel smartphones bij bedrijven teruglopen van circa 42 procent in 2011 naar de huidige 29 procent. Ook de andere voormalige grootmacht op het gebied van mobiele telefoons, het Finse Nokia, verloor terrein in de afgelopen 12 maanden. Zij zagen hun aandeel verder dalen van 17 procent naar 11 procent. HTC valt tussen beide groepen in, zij verliezen noch vergroten hun aandeel in de installed base, maar consolideerden hun aandeel van 22 procent.
Over het onderzoek
Computer Profile voerde voor deze analyse circa 2.500 gesprekken met IT-verantwoordelijken van Nederlandse bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers.