Mobile advertising
Ook mobile advertising breekt nu door in Nederland met een groei van maar liefst 82%, waarbij de groei vooral aan het einde van het jaar sterk toenam. Adverteerders kozen binnen mobiel adverteren voornamelijk voor het adverteren in een app.
Programmatic trading
Via programmatic trading kunnen internetuitgevers via technologieplatformen met grote groepen adverteerders handelen. Deze vorm van verhandelen, veelal volledig geautomatiseerd door computeralgoritmes, groeide in 2014 wederom met bijna 40%. Naast de standaard banners worden ook andere formaten zoals video en interruptive al via deze manier verhandeld. De verwachting is dat deze groei door blijft zetten aangezien in de toekomst ook reclame via andere mediumtypen zoals radio en TV steeds meer geautomatiseerd verhandeld zal gaan worden.
Online advertising in 2015
Door het toenemen van het consumentenvertrouwen in 2015 en de verschuiving van TV budgetten naar digital, voorspelt Deloitte dat de online advertentiemarkt ook de komende jaren verder zal groeien. Voor volgend jaar wordt een groei voorspeld van 8,4%.