Adverteren via social platforms en video advertising
Voor het eerst wordt er in de Online Ad Spend study een inschatting gegeven van adverteren op social platforms zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. In het eerste kwartaal van 2015 werd er totaal rond de 28 miljoen euro uitgegeven aan social advertising, een geschatte groei van 43% ten opzichte van het jaar daarvoor.
Video advertising continueert de sterke groei van het afgelopen jaar. In een traditioneel zwak eerste kwartaal groeide de omzet van online adverteren via video’s met 26% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2014.
Programmatic advertising
Het geautomatiseerd in- en verkopen van advertentieruimte (programmatic advertising) heeft inmiddels een vaste plaats ingenomen in de mix van verkoopkanalen. Ook hier is een sterke groei waarneembaar, van maar liefst 40% ten opzichte van 2014.
Classifieds, directories en listings
De categorie ‘Classifieds, directories en listings’ (o.a. de rubrieksadvertenties en vergelijkingssites) heeft het dit eerste kwartaal erg goed gedaan en groeide met 12%. Een aannemelijke verklaring voor deze sterke performance is dat er in het eerste kwartaal een sterke groei op e-commerce plaatsvond. Steeds meer consumenten kopen producten online en vergelijken deze producten via vergelijkingssites voordat ze tot aankoop overgaan
Over het onderzoek
Voor de kwartaalupdate van de Online Ad Spend study 2015 zijn in opdracht van IAB Nederland 33 Nederlandse spelers binnen de online advertentiemarkt ondervraagd. De studie is uitgevoerd door Deloitte.