Display advertising
Net als in het eerste half jaar van 2014, is de grootste groei te zien binnen display advertising, +13%, gevolgd door Search (+10%). Q3 is traditioneel gezien een wat zwakker kwartaal voor display: met name video zakt vaak terug in Q3, echter video heeft in Q3 van 2014 toch een groei van 16% ten opzichte van vorig jaar laten zien. De trend in de afgelopen jaren is dat display in Q4 vervolgens juist heel goed scoort. Dat is ook de voorspelling voor dit jaar.
Mobile
De genoemde stijging van 91% ten opzichten van Q3 vorig jaar valt op. “Een positief signaal. Mobile is steeds vaker een serieus onderdeel van mediaplanning. Een beweging die het IAB toejuicht. Er is echter nog een aardige kloof te overbruggen tussen de enorme time spend op Mobile, versus ad spend op Mobile”, Aldus Joris van Heukelom, bestuursvoorzitter van IAB Nederland
Programmatic trading
Het geautomatiseerd verhandelen van digitale advertentieruimte, is inmiddels een breed gedragen fenomeen. 61% van de standaard display uitingen (embedded formats) wordt al op deze manier verhandeld. Video formaten blijven staan op 7% aandeel binnen programmatic. CPM lijkt, mede door de opkomst van programmatic trading, het dominante afrekenmodel te blijven.