De NOM Folder Monitor geeft meer inzicht in het bereik en het effect van folders (zowel huis-aan-huis als digitaal) op de consument. Bovendien maakt de NOM Folder Monitor het mogelijk om verschillende mediatypen met elkaar te vergelijken. De NOM Folder Monitor 2014 is uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK in opdracht van de DDMA Businessgroep Verspreidingen, onder auspiciën van Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM). De resultaten van de NOM Folder Monitor zijn representatief voor de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder met toegang tot internet, folderlezers én niet-folderlezers. 6.643 respondenten hebben de vragenlijst ingevuld.
Moment van ontspanning
Voor bijna driekwart van de Nederlanders zijn folders vooral handig en informatief. Voor 40% bepalen folders zelfs hun boodschappenlijstje. De huis-aan-huis folders zijn niet alleen leuk om te lezen maar worden ook als een moment van ontspanning gezien (52%). Met name de avond is een favoriet moment om de folders erbij te pakken (41%). Voor ruim de helft van de Nederlanders zou het zelfs een groot gemis zijn als de folders niet meer zouden verschijnen.
Papier versus digitaal
Bij de NOM Folder Monitor is voor het eerst ook het bereik van digitale folders bij het bereiksonderzoek betrokken. 82% van de Nederlanders ontvangt graag folders in de brievenbus; 29% van de Nederlanders leest digitale folders. Een kwart van de Nederlanders leest zowel papieren als digitale folders. Papieren folders lijken meer invloed te hebben op de emotie. Ze leiden sneller tot een aankoop dan een digitale folder (49% vs. 36%). Daar waar papieren folders een ontspannende werking hebben, worden digitale folders met name geraadpleegd om producten te vergelijken (39%). Digitale folders worden vooral gelezen door 20- tot 34-jarigen. Op dit moment gebruiken al 2,9 miljoen mensen een verzamelsite (zoals reclamefolder.nl en Spotta.nl) en 1,6 miljoen mensen lezen folders via een folder app.
Branches
In totaal zijn 43 landelijke folders van acht verschillende branches onderzocht. De volgende branches zijn in het onderzoek opgenomen: Supermarkt & Slijterijen, Warenhuis, Persoonlijke verzorging, Huis, Tuin en Dier, Wit- en Bruingoed en Elektra, Slapen/Wonen, Mode/Kleding en Telecom. Het bereik van de papieren Supermarkt & Slijterijen folders is het grootst. Maar liefst 78% van de Nederlanders leest ten minste één folder uit deze branche. Warenhuisfolders bereiken 71% van de populatie en Telecom folders sluiten de rij met een bereik van 24%.