Nederlandse standaardisatie e-maildefinities

Gebaseerd op het 'The S.A.M.E.' project

  • Richtlijnen
  • E-mail
  • 1663 X bekeken

In de afgelopen tien jaar is het aantal e-mailmarketingplatformen in Nederland fors gestegen. Een logisch gevolg hiervan is dat er verschillende definities van e-mailfunctionaliteiten zijn ontstaan. Ter bevordering van de transparantie en professionaliteit van de e-mailbranche heeft de DDMA Council E-mail nu standaarden voor e-maildefinities vastgesteld. Deze standaardisatie is de Nederlandse vertaling van ‘The S.A.M.E. Project – Support the Adoption of Metrics of Email’ dat in 2010 door de Amerikaanse DMA met succes is geïntroduceerd.

Duidelijkheid & transparantie

Door het introduceren van de gestandaardiseerde e-maildefinities en richtlijnen, inclusief een praktische vertaalslag naar de beroepspraktijk, zullen marketeers beter in staat zijn verschillende e-mailsystemen en rapportages met elkaar te vergelijken. Denk hierbij aan afleverings-, open- en klikstatistieken. Daarnaast wordt het belang van het kanaal e-mail beter zichtbaar binnen de algehele marketingresultaten van de organisatie.

Michael Straathof, voorzitter DDMA Council E-mail: "Wij vinden het van groot belang dat iedereen in onze branche dezelfde taal spreekt. Bij evaluaties van e-mailcampagnes zijn discussies over de cijfers eerder regel dan uitzondering. Je loopt daardoor het risico verkeerde beslissingen te nemen omdat de interpretatie van de cijfers verschillend zijn. Om hierin duidelijkheid te creëren, lanceert de Council E-mail deze standaardisatie van e-maildefinities. Ondanks dat organisaties niet verplicht zijn deze definities toe te passen hoopt de DDMA op een grootschalig gebruik door de branche.”

Committerende organisaties

Organisaties die zich committeren aan de DDMA standaardisatie e-maildefinities kunnen dit aan hun klanten en relaties zichtbaar maken door het gebruik van het speciale beeldmerk. Ook zullen zij op de website van DDMA worden opgenomen in het overzicht van committerende organisaties. 

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.