De belangrijkste resultaten op een rijtje:
- De Nederlandse consument winkelt het liefst online. 7 op de 10 Nederlandse consumenten winkelt bij voorkeur online bij hun favoriete retailer
- De Nederlandse consument winkelt graag mobiel vanaf zijn/haar smartphone of op de bank met een tablet. 86% van de Nederlandse consumenten die een tablet gebruikt doet een aankoop via dit mobiele toestel. Voor een smartphone is dit 80%
- De Nederlandse consument is ook online fan van zijn/haar favoriete winkels. 77% van de Nederlandse consumenten gebruikt tenminste één social media kanaal voor aankopen
- De Nederlandse consument waardeert de online winkelervaring. De Nederlandse consument is met name blij met een gemakkelijk afrekenproces, diversiteit aan merken die beschikbaar zijn en betaalopties
- De online aankopen van de Nederlandse consument groeien en daarmee ook zijn/haar eisen ten aanzien van de winkelervaring. 9 van de 10 van de Nederlandse consumenten geeft aan weleens een online winkelwagentje te hebben achtergelaten
- Voor de Nederlandse consument gaat het om prijs, keuze en gemak.
- 69% van de Nederlandse consumenten geeft aan extra items aan de winkelwagen te hebben toegevoegd om in aanmerking te komen voor gratis verzending
- Nederlandse consumenten willen meer flexibiliteit in het kiezen van de betalingsmethode, lever- en retouropties en levertijden. Zij verwachten vroeg in het aankoopproces inzicht te krijgen in de aflevermogelijkheden en totale kosten
- De Nederlandse consument wil een ervaring waarbij de digitale en fysieke wereld goed op elkaar aansluiten
- Nederlandse consumenten beschouwen de winkel als een locatie waar zij online aankopen kunnen afhalen (33% geeft aan iets online te willen kopen en in de winkel te willen ophalen) en retourzendingen kunnen afgeven
- 3 van de 10 Nederlandse consumenten zegt iets nieuws te hebben gekocht in de winkel tijdens het ophalen van een online bestelling
- Winkeliers met een goede bezorg- en (in het bijzonder) retourstrategie kunnen klanten winnen
- In verhouding tot andere Europese landen, worden in Nederland veel items geretourneerd (69%)
- Retourbeleid is een van de pijlers die als vergelijkpunt wordt gebruikt bij het shoppen, 56% van de consumenten zal meer kopen bij een retailer als deze een gemakkelijk retourbeleid aanbiedt