Leveraging social media: strategies for B2B companies

Tot op heden heeft academisch onderzoek zich grotendeels gericht op social mediamarketing in B2C-contexten en heeft het inzicht gegeven in strategieën en de impact van dergelijke platforms op beslissingen van consumenten over aankopen. Maar hoe zit het met B2B-bedrijven?

Blogs, LinkedIn en andere sociale mediaplatforms zoals Pinterest, Twitter, et cetera beginnen ook de aandacht van B2B-marketingbestuurders te krijgen. Zo gebruiken leidende merken bijvoorbeeld B2B-blogs voor leadgeneratie, thought leadership en als platform om contact te maken met hun volgers (werknemers, branchedeskundigen, klanten, enzovoort).

Veel grotere bedrijven hebben zelfs meerdere blogs, met een verscheidenheid aan schrijvers en editors. Bloggen wordt nu als zo belangrijk beschouwd, dat merken interne newsrooms bouwen om de hoeveelheid content bij te houden die ze voor hun publiek willen schrijven.

Een aantal andere inzichten:

  • B2B-bedrijven, in tegenstelling tot B2C-bedrijven, gebruiken meer bedrijfsmerknamen en meer links en cues voor informatiezoekopdrachten
  • Het populairste social media-platform is LinkedIn (67 procent), maar blogs en andere social-mediaplatforms beginnen een steeds belangrijkere rol te spelen
  • Bij het interviewen van executives van B2B-marketing bleek dat proactieve motieven vaak niet de reden zijn om social media in te zetten, maar reactieve motieven
  • B2B-tweets bevatten een hoger percentage functionele oproepen, terwijl B2C-tweets vaker beroep doen op emotie. Maar binnen de B2B-tweets is het percentage oproepen dat inspeelt op emotie wel hoger dan het percentage dat een functionele insteek heeft.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.