Vragen die een marketeer graag duidelijk en onweerlegbaar beantwoord wil zien, voordat er grote investeringen worden gedaan in productie of media inkoop. Maar ook achteraf zijn er vragen: wat heeft de campagne nu eigenlijk opgeleverd? Hebben we onze doelstellingen gehaald? Dit zal vooral de baas van de marketeer willen weten, of de boekhouder.
In Nederland waren de bruto mediabestedingen in 2009 zo‟n 6 miljard euro (bron: Nielsen Media Research). Een bekende uitspraak is „de helft van het reclamebudget is weggegooid geld, we weten alleen niet welke helft.‟ Dit zou betekenen dat er meer dan 3 miljard euro over de bank gesmeten wordt. Het risico voor adverteerders is echter nog veel groter. Een campagne die niet de juiste boodschap overbrengt, is voor 100% weggegooid geld.
Communicatieonderzoek kan, mits op de juiste manier en tijdig ingezet, risico‟s verminderen en campagnes structureel verbeteren. Toch is er veel onduidelijk hebben we gemerkt. Over welke onderzoeken wanneer ingezet kunnen worden en met welk doel bijvoorbeeld. Dit rapport, Het Oog op Communicatie, gaat over de rol van marktonderzoek bij het ontwikkelen van communicatie. Onderdeel van het project was een onderzoek met als doel vast te stellen hoe adverteerders en reclamebureaus marktonderzoek inzetten bij het ontwikkelen van campagnes en vooral hoe deze inzet geoptimaliseerd kan worden