Berichten verdubbeld in Nederland
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat het aantal door de bedrijfspagina’s geplaatste berichten is verdubbeld in de afgelopen 12 maanden. Steeds meer bedrijven realiseren zich dat het zaak is de fans betrokken te houden, o.a. door met regelmaat berichten te plaatsen. Het is echter ook belangrijk ervoor te zorgen dat de berichten voldoende relevant zijn om de doelgroep te blijven prikkelen.
Aantal fans bijna verdubbeld, betrokkenheid blijft achter
Hoewel het gemiddelde aantal fans per pagina blijft stijgen (met gemiddeld 6.113 fans in januari tot 10.679 in november 2012), blijft de betrokkenheid van de fans achter (de mate waarin zij reageren op berichten). De verklaring hiervoor kan ten dele gezocht worden in het verbeterde EdgeRank-algoritme dat in februari werd geïntroduceerd en de verdere aanpassingen die vanaf eind augustus geleidelijk zijn ingevoerd door Facebook.
In veel Facebook-strategieën ligt de nadruk nog steeds het vergaren van fans, terwijl dit steeds minder bijdraagt aan het daadwerkelijke bereik van een fanpagina; dit wordt in toenemende mate bepaald door betrokkenheid van deze fans. Om die reden loont het om te kijken hoe betrokkenheid (Engagement) vergroot kan worden. Alleen zo kan de volledige potentie van Facebook als marketingplatform worden benut.
Voor meer info lees de blog "Nederlandse fanpagina’s voornamelijk op werkdagen actief"