Meer aandacht voor loyalty marketing
In deze tijden hebben veel organisaties te maken met hevige concurrentie. Meer focus op de eigen bestaande klanten om daar meer uit te halen is daarom van belang. Dit blijkt ook uit de resultaten van de DM Barometer. Bij opdrachtgevers staat loyalty marketing dan ook hoog op de agenda (69%). 70% van de bureaus ervaart deze aandacht voor loyalty marketing in de branche en 44% ziet dit ook terug in een stijging in het aantal vragen en opdrachten die zij krijgt (bij 51% gelijk en bij 5% daling).
Relatief weinig budget voor loyalty marketing
Juist omdat loyalty marketing bij opdrachtgevers hoog op de agenda staat, is het opvallend dat de helft geen loyaliteitsstrategie heeft geformuleerd. Zo blijkt dat bij 62% van de opdrachtgevers de uitgaven voor werving hoger zijn dan de uitgaven voor behoud. Bij 29% is dit andersom. Toch is er een stijgende trend in de uitgaven voor behoud te zien; 47% geeft aan meer uit te geven aan behoud ten opzichte van de afgelopen jaren (bij 40% gelijk en bij 12% daling). Tevens is bij meer dan de helft van de opdrachtgevers (57%) een bepaald bedrag vastgesteld voor loyalty marketing. Het lijkt erop dat het niet lang meer kan duren voordat loyalty marketing stevig voet aan de grond krijgt bij opdrachtgevers.