Stofzuigers, navigatiesystemen, digitale camera’s en scheerapparaten zijn het vaakst aantrekkelijk geprijsd in de folders. "’Wie geen reclamefolders controleert, loopt een grote kans een mooie aanbieding mis te lopen", constateert directeur Niels Willems van BesteProduct.nl. De stapels folders die de komende feestmaanden weer in de brievenbussen terecht komen, waren voor BesteProduct.nl reden voor het onderzoek. Willems: "Wij waren benieuwd hoe goed de aanbiedingen in die folders zijn. Steeds meer mensen kopen online vanwege de scherpe prijzen. Maar tijdens ons onderzoek is duidelijk geworden dat veel elektronicaketens onder de internetprijzen willen duiken in de folders."
MediaMarkt fier aan kop
- Van de twaalf gecontroleerde elektronicawinkels biedt de MediaMarkt onbetwist het meeste voordeel in haar folders. 83% van de gecheckte producten waren goedkoper dan de beste aanbieding van webwinkels.
- Ook concerngenoot Saturn heeft veel scherpe aanbieding in de folders staan. Gemiddeld zijn de prijzen 3,8% voordeliger dan online.
- Scheer & Foppen bezet de derde plek. Bij deze retailer, met 67 winkels in met name het noorden, oosten en midden van het land, zijn de aanbiedingen uit de folder ook scherper geprijsd dan bij de webwinkels.Electronic Partner,
- ElectroWorld en BCC vallen in negatieve zin op: veel van hun folderaanbiedingen zijn helemaal niet voordelig.
LED-televisies goedkoper online
Uitzonderingen zijn er ook. Bij populaire LED-televisies is shoppen op het web juist financieel interessant. Dat voordeel is online gemiddeld bijna 7%. De verschillen tussen de ‘prijsknallers’ uit de reclamefolders en de goedkoopste prijzen online bedroegen in sommige gevallen zelfs honderden euro’s.