De online research database voor de laatste onderzoeken, case studies, how-to's en templates over online marketing & media.

  • Online Ad Spend study Q1 2015

    De online advertentiemarkt groeide in het eerste kwartaal van 2015 met 9% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2014. Dit resulteerde in een omzet van 377 miljoen euro. Adverteren op social platforms en video advertising laten grote groeicijfers zien, respectievelijk 43% en 26%. In de display categorie nam mobile advertising bijna de gehele groei voor haar rekening. Dit blijkt uit de kwartaalupdate van de Online Ad Spend study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, de branchevereniging voor digital marketing.

    Lees verder »
  • Search advertising in Nederland

    Steeds meer gebruikers van Google.nl klikken op de betaalde topposities op de resultaatpagina. De kosten per bezoeker voor topposities in Google AdWords vertonen een stijging ten opzichten van vorig jaar, met de financiële sector op kop. Dit zijn de hoofdconclusies van het eerste onderzoek naar de belangrijke prijs- en prestatieontwikkelingen van SEA, uitgevoerd door Deloitte in opdracht van de IAB taskforce Search.​

    Lees verder »
  • AdEx Benchmark 2014

    Online advertising groeide in 2014 met 11,6 procent tot een marktwaarde van 30.7 miljard euro. Dat blijkt uit de jaarlijkse 'AdEx Benchmark', het onderzoek naar de staat van de Europese online reclamemarkt. Dat is een double digit groei voor het vijfde opeenvolgende jaar. Mobile en video-advertising zorgden wederom voor de grootste groei, en zijn nu verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de display en search advertentie-uitgaven.

    Lees verder »
  • DDMA cookie compliance kit

    De ACM waarschuwt websites die niet aan de cookiewet voldoen. De gemiddelde marketeer ziet door de bomen het bos niet meer: moet die toestemming nou impliciet, expliciet, uitdrukkelijk, geïnformeerd of ondubbelzinnig?

    Lees verder »
  • The state of mobile advertising Q1 2015

    Video-advertenties zijn anno 2015 goed voor 13 procent van geserveerde advertentie-impressies. Dat is 2,5 procent meer dan een jaar geleden.  Dat is de conclusie van dit rapport op basis van een analyse 800 miljoen unieke bezoekers van het advertentienetwerk van Opera Mediaworks.

    Lees verder »
  • Een introductie in ad viewability

    In september vorig jaar de IAB Taskforce Viewability de internationale viewability standaard geïntroduceerd. Om een antwoord te geven op de vele vragen die afgelopen tijd over het onderwerp zijn gesteld en om duidelijkheid te scheppen in het onderwerp ‘ad viewability’ heeft de taskforce deze whitepaper.

    Lees verder »
  • Tangible outcomes of internet use

    Het gebruik van internet levert gebruikers vooral economisch voordeel op, maar niet per se sociaal of cultureel. Die conclusie trekken onderzoekers van de Universiteit Twente, London School of Economics en de Universiteit van Oxford uit een gezamenlijke onderzoeksproject. Het rapport geeft een beeld uit enquêtes en diepte-interviews die de onderzoekers in Engeland en Nederland hebben afgenomen.

    Lees verder »
  • Mobile Brand Builders

    IAB Europe heeft 5 mobiele advertentieformaten opgesteld, die het aanbeveelt als de standaardset van mobiele advertenties.

    Lees verder »
  • DM Barometer - Social marketing, puberaal of volwassen?

    Anno 2015 is social marketing zijn puberstreken verloren. Social is niet langer in het beheer van de stagiaire, de budgetten zitten in de lift en social dient een duidelijk doel in de marketingmix: bereiken, converseren en zelfs een beetje converteren.

    Lees verder »
  • Digital Advertising, a key driver for the European digital economy

    Advertising is van essentieel belang voor de Europese online markt. Het heeft een belangrijk rol in het funden van digitale content, service en applicaties om ze tegen weinig of geen kosten op grote schaal beschikbaar te maken.

    Lees verder »