Piet van den Boer
Acquisition Manager LivingSocial Australia

Piet van den Boer is Acquisition Manager bij LivingSocial Australia in Sydney, en werkte eerder bij MediaCom, AEGON Bank en Sunweb.
Daarnaast schrijft hij over digitalisering, onderwijs en online marketing op zijn persoonlijke blog pietvandenboer.nl
-
Introductie in gamification (whitepaper)
Alhoewel de term 'gamification' al sinds 2002 wordt gebruikt, heeft het onderwerp pas vrij recentelijk zijn weg naar de marketingwereld gevonden. Er worden in de Verenigde Staten nu met enige regelmaat gamification-congressen gehouden en er zijn verschillende blogs en boeken die compleet aan dit onderwerp gewijd zijn. Op het e-learning-platform Coursera wordt zelfs een cursus gamification aangeboden door de University of Pennsylvania. Ook in Nederland werd onlangs een gamification-congres gehouden en begint het onderwerp op online-marketingblogs aan populariteit te winnen, zo is onder andere te zien aan het groeiend aantal berichten in het gamification-dossier hier op Marketingfacts. Wat gamification precies inhoudt en hoe je het zelf kunt toepassen wordt duidelijk in dit artikel en in de whitepaper 'Introductie in Gamification'.
-
Website-optimalisatie in 6 stappen
Iedereen komt weleens website tegen waar van hij denkt, 'dat kan beter'. Misschien heb je ook wel twijfels over de effectiviteit van je eigen website. Je vraagt je af of jouw bezoekers wel vinden waar ze naar op zoek zijn. Bereiken ze hun / jouw doelen wel op de meest efficiënte manier?
In dit artikel lees je hoe je jouw website kunt optimaliseren in 6 stappen, middels een aantal methoden die je meteen zelf kunt toepassen. Het artikel is hier als whitepaper te downloaden, de bijbehorende presentatie vind je hier.
-
Breekt Apple de e-books markt open?
Gisteren heeft Apple een nieuwe versie van iBooks gelanceerd, de iTunes voor e-books. Het meest opvallende hieraan is de focus die Apple hierbij legt op onderwijs en do it yourself (DIY). Educatieve boeken waren ook in iBooks 1 al vertegenwoordigd, maar krijgen in iBooks 2 een prominentere plaats en veel nieuwe mogelijkheden zoals interactie, 3d modellen, video’s en iBooks Author.
-
Ook de boekenbranche verschuift van bezit naar toegang
Vorige week schreef ik over de digitalisering van lesmateriaal op HBO instellingen. Hier liggen verschillende ontwikkelingen aan ten grondslag, waaronder de digitalisering in de boekenbranche en de hierop volgende verschuiving van bezit naar toegang. In dit blog een aantal veel gehoorde tegenargumenten en mijn antwoord hierop. Daarnaast een aantal bedrijven die op dit moment al bewijzen dat er prachtige dingen mogelijk zijn door de genoemde ontwikkelingen.
-
Digitalisering en de toekomst van lesmateriaal op een HBO instelling
De boekenbranche heeft de afgelopen jaren een grote verandering doorgemaakt met de opkomst van online retailers. Bol.com is Nederlands grootste boekhandel, Selexyz heeft haar volgende reorganisatie aangekondigd en het lijkt erop dat Amazon.com nu toch echt naar Nederland komt. De kansen die digitalisering biedt zijn echter nog maar zeer beperkt aangegrepen door uitgevers, en dat is zonde. In mijn baan als coördinator van de Minor Online Marketing op Avans Hogeschool Breda merk ik dagelijks dat er een groot gat zit tussen wat een uitgever biedt en wat studenten & docenten nodig hebben. Er is best wat ‘mis’ met lesmateriaal op het gebied van online marketing, maar de kansen zijn dan ook enorm!