Joep Hutschemakers

Joep Hutschemakers is Hoofd Media bij Marktplaats. Hij geeft leiding aan het team van sales-, marketing en operations-professionals.
-
De rijkheid van intentiedata: scoren in de laatste minuut
De digitalisering van communicatie levert data op. Veel data. Door deze digitalisering, is het AIDA-model totaal veranderd. Waar vroeger het aantal merken dat werd overwogen in de AIDA-trechter steeds kleiner wordt, neemt het nu soms zelfs toe: merken die niet in de evoked set zaten, komen zo toch in aanmerking voor aanschaf. Zoekmachines, vergelijkingssites en ook Marktplaats spelen hierin een dominante rol. Het zijn juist deze sites die veel gebruikt worden in de fasen van decision en action. Dit levert veel informatie over de koopintentie van consumenten, waar je als slimme adverteerder je voordeel mee kunt doen door de juiste consument op het juiste moment te beinvloeden. Dat is de kracht van intentiedata.
-
Vorst en vakanties: de januaritrends volgens Marktplaats
Met ruim 6 miljoen unieke bezoekers en 360 miljoen productzoekopdrachten per maand, 7 miljoen productadvertenties en ruim dertig productgroepen is Marktplaats de grootste productzoekmachine van Nederland. Dankzij dit massale bereik en gebruik kunnen we snel en simpel trends ontdekken en wordt Marktplaats regelmatig gezien als een barometer van de Nederlandse samenleving. Vandaar dat we jullie hier graag een terugblik geven op het zoekklimaat van de maand januari.
-
Toekomst van display
Eind oktober kwamen bij het Marktplaats Media event vakprofessionals bijeen om te luisteren naar, en te discussiëren over de toekomst van display advertising. Uiteenlopende meningen vlogen door de zaal, maar over één ding was iedereen het eens: relevantie, transparantie en targeting worden alleen nog maar belangrijker voor de groei van de display markt. Modellen om relevantie van inzet te bepalen middels een conversie attributie model zal daar erg bij helpen.
-
Hoe ziet de ideale klant eruit?
De Superpromoter: een enthousiasteling die zijn of haar enthousiasme actief deelt of uitstraalt en die daarmee anderen in zijn omgeving beïnvloedt. Hoe geweldig zou het zijn wanneer je je als adverteerder op deze klanten kunt richten? Bij Marktplaats zijn we overtuigd dat dit zeer waardevol is. Natuurlijk is de ideale klant een trouwe klant, maar is hij of zij ook meteen een promoter van je merk? Samen met Blauw hebben we onderzocht hoeveel Superpromoters zich op Marktplaats bevinden, en hoe we deze ‘ideale klanten’ kunnen activeren. Maar voor wie is dan die Superpromoter interessant en hoe bereik je ze? In deze blogpost wil ik jullie graag meenemen in onze visie en laat ik zien hoe de uitkomsten van dit onderzoek toegevoegde waarde kunnen bieden aan adverteerders.