Martijn van Vreeden
Digital analytics consultant Mayankho

Martijn van Vreeden is een freelance digital analytics consultant. Hij helpt bedrijven om inzicht te krijgen uit hun online data en hier het optimale resultaat voor hun bedrijf mee te behalen. Naast zijn freelance activiteiten is hij mede-oprichter van customer feedback tool Mayankho.
-
Disruptieve webanalyticstools veranderen de markt
In het begin van de jaren negentig werden de eerste websites online gezet, hoofdzakelijk voor academische en militaire doeleinden. Deze websites bestonden uit pagina’s met informatie die met elkaar verbonden waren via hyperlinks. De eerste webanalyse- en logfile-analysepakketten waren ook op deze logische structuur van url’s en domeinnamen gebaseerd. Ze gaven ons inzicht in de manier waarop men van de ene url naar de andere url navigeerde. En webanalytics tools zijn nog steeds gebaseerd op metrieken als 'pageviews' en 'visits'. De tooling past niet meer bij de huidige staat van het web.
-
Effectieve impressies meten voor een hogere ROI
Enige tijd geleden heeft Google een Amerikaans onderzoek gedeeld waaruit bleek dat het last-click attributiemodel zijn langste tijd waarschijnlijk gehad heeft. Steeds meer webanalisten en online marketeers zijn op zoek naar een ander attributiemodel om hun clicks, advertentie-uitingen en marketinginvesteringen op af te rekenen.
Veel online marketeers en webanalisten zijn er nog niet achter welk model hun het beste rendement zal opleveren. Toch moet dit ons niet stoppen om verder te kijken dan clicks, impressies en weergaveconversies. Het is namelijk niet nodig om een specifiek attributiemodel te gebruiken om een campagne of advertentienetwerk over meerdere clicks en impressies voor meer rendement te laten zorgen.
-
Geavanceerd tabellen filteren in Google Analytics voor de optimalisatie van AdWords campagnes
De nieuwe Google Analytics feature ‘ geavanceerd tabellen filteren’ die eind oktober geïntroduceerd is, maakt het nu nog eenvoudiger om een Google AdWords campagne te optimaliseren via Google Analytics. Ben je nog niet bekend met deze nieuwe feature? Bekijk dan de onderstaande video over de nieuwe feature.
-
Google Analytics doelen importeren in AdWords voor conversietracking
Afgelopen week maakte Google een nieuwe functionaliteit wereldkundig. Het is nu mogelijk om doelen vanuit Google Analytics te importeren in de AdWords-account. De belangrijkste voordelen van de nieuwe functionaliteit zitten in een verbeterde gebruiksvriendelijkheid, maar er zijn ook nog enkele andere aspecten die de aandacht van online marketeers verdienen. Onderstaand een overzicht.
De Conversion Optimizer is een functie van AdWords waarmee je CPA-biedingen (kosten per acquisitie) kunt beheren. Met deze functie kun je maximum-CPA-biedingen voor je advertentiegroepen instellen, waardoor je tijd kunt besparen en het meeste uit je advertentiebudget kunt halen.
-
Goede landingspagina’s: Best practices in de financiële markt
De financiële markt is één van de meest competitieve markten als het gaat om adverteren op internet. Op basis van de scherpste voorwaarden en originele reclame-uitingen worden consumenten aangespoord om leningen af te sluiten. Het online kanaal neemt een steeds prominentere positie in binnen de marketingmix van de vele financiële dienstverleners, met als gevolg dat de concurrentie stijgt en het zaak is om iedere bezoeker van de website zo optimaal mogelijk te benutten.
Door de toenemende concurrentie in de financiële markt stijgt de CPC en is het dus nóg belangrijker om op een zo hoog mogelijke conversieratio aan te sturen. De Website Optimizer van Google biedt online marketeers de mogelijkheid om componenten van een webpagina tegen elkaar te testen om tot de hoogst mogelijke conversieratio te komen. In onderstaand overzicht staan vijf bewezen best practices tips beschreven voor de financiële markt die ervoor kunnen zorgen dat je het optimale resultaat uit bezoekers weet te halen.