Peter Warman

-
Zestig miljoen gamers op de consoles van Apple
Uit resultaten van Newzoo’s “International Gamers Survey 2010” blijkt dat in de Verenigde Staten meer dan 40 miljoen mensen games spelen op hun iPhone, iPod Touch of iPad. Dit is vergelijkbaar met het aantal Nintendo DS en DSi spelers van 10 jaar en ouder: 41 miljoen. De PSP van Sony wordt gebruikt door 18 miljoen Amerikanen. In Nederland ligt de verhouding anders. Er zijn 2,8 miljoen Nederlanders die “mobiele games” spelen op de Nintendo DS of DSi vergeleken met 800.000 en 600.000 voor respectievelijk Apple en Sony. Het totaal aantal “Apple iOS” gamers in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Nederland en België is meer dan 20 miljoen.
-
IAB Nederland ontwikkelt waarderingsmodel games in marketingmix
Games in de marketingmix is een veelbesproken onderwerp maar hoe bepaal je de waarde hiervan in harde marketingeuro’s? Geen gemakkelijke opgave gezien de diversiteit aan mogelijkheden in games (virtuele werelden, console- en online games), rondom games (gameportals) en met games (advergames).Het antwoord hierop is belangrijk om dit mediumtype als volwaardig onderdeel te kunnen evalueren in de marketingmix tussen de inzet van TV, print, outdoor enzovoort.
Voor deze media bestaan breed geaccepteerde modellen al lange tijd. De IAB Taskforce Game Advertising heeft deze uitdaging als speerpunt opgepakt. Op de Brands and Games Summit 2009 op 10 maart wordt het model gepresenteerd en beschikbaar gesteld. Tot die tijd verzamelt het IAB feedback uit de markt. Bij deze dan ook graag jullie input!
-
Brands & Games Summit 2009 presenteert: David Edery (VS)
Minder dan een jaar na de eerste editie kondigen het Interactive Advertising Bureau (IAB) Nederland en stichting NLGD een nieuwe Brands and Games Summit aan op dinsdag 10 maart 2009 te Utrecht. Newzoo.com assisteert weer met de opzet en inhoud. Ook dit jaar worden adverteerders aan het woord gelaten en vindt er speed dating plaats tussen merken en gamebedrijven. Dit jaar is het gelukt de eerste keus keynote van vorig jaar uit de VS naar Nederland te halen: David Edery van Xbox/Microsoft en auteur van het recent verschenen boek “Changing the Game: How Video Games Are Transforming the Future of Business”.
David Edery is wereldwijd verantwoordelijk voor het portfolio aan games aangeboden via Xbox Live Arcade, een kanaal dat ook openstaat voor distributie van advergames. Op persoonlijke titel heeft hij zijn boek recentelijk uitgebracht dat niet alleen ingaat op de kansen voor merken binnen de wijde wereld van games maar ook de impact die games nu en in de toekomst hebben op commerciële organisaties en de samenleving als geheel.
-
SPIL GAMES en Nederlandse gamers wereldwijd nummer 2
De groei zit er nog steeds goed in bij SPIL GAMES. Waar afgelopen mei nog sprake was van 75 miljoen spelers per maand is de grens van 100 miljoen bereikt. Daarmee passeert SPIL GAMES giganten zoals MSN en AOL op het gebied van online spelletjes. Alleen Yahoo Games kent een iets groter bereik. Het bedrijf baseert deze conclusie op de comScore Media Metrix volgens het persbericht.
Waar SPIL zich richt op zogenaamde casual games hebben de Nederlandse “hardcore” gamers de nummer 2 positie op de World Cyber Games (de olympische spelen voor gamers) behaald, achter Zuid-Korea. Is Nederland dan toch het gameland bij uitstek?