Ayman van Bregt
eigenaar Nederlandse Social Media Academie

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business.
In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).
-
‘Een op drie organisaties stelt vooraf geen doelstellingen voor social media op’
Een groot deel van de Nederlandse organisaties laat de waarde en potentie van social media nog grotendeels onbenut. Hoewel bedrijven het belang van social media onderstrepen, zetten zij social media op dit moment hoofdzakelijk in voor 'zendgerichte-doelstellingen'. Ook liggen er concrete uitdagingen om de investeringen en prestaties van social media te kunnen verantwoorden. Het zijn de belangrijkste conclusies uit de eerste editie van het Nederlandse Social Media Onderzoek, uitgevoerd in 2017. In dit artikel delen we de belangrijkste inzichten en bevindingen.
-
5 tips voor het meten van socialmediaresultaten
Het meten van socialmediaresultaten is van belang om de waarde van social media voor organisaties zichtbaar te maken. Maar aan de hand van welke stappen kan een organisatie het beste starten met het effectief meetbaar maken van de resultaten? Dit artikel geeft vijf praktische tips om de waarde van social media voor organisaties beter meetbaar, en daarmee meer inzichtelijk, te maken. En we horen graag hoe jíj die waarde meetbaar maakt in ons onderzoek!
-
Buyer persona’s gebruiken om content menselijker te maken
De grootste conferentie over contentmarketing, Content Marketing World, heeft niet alleen keynotes en parallelle sessies maar ook langere workshops geprogrammeerd. Tony Zambito is de bedenker van het 'buyer persona' en ontwikkelaar van de buyer persona-methode. In zijn workshop stond de vraag centraal hoe content menselijker gemaakt kan worden aan de hand van een buyer persona.
-
Denk als een Disney-baas bij je volgende contentpublicatie
De spreker die gisteren Content Marketing World mocht openen, was Andrew Davis, oprichter van Monumental Shift. Hij deelt als professioneel spreker wereldwijd zijn visie op de veranderende wereld als gevolg van technologie en nieuwe media. De titel van zijn keynote was "Inspired Content: How Brilliant Storytellers Create a Sudden Urge to Act". Davis startte zijn verhaal met de funnel en dat de wereld een funnelprobleem heeft. De basis van de funnel werd gelegd door St. Elmo Lewis in 1898. Lewis bedacht de fasen attention, interest, desire en conviction bedacht die uiteindelijk leiden tot een aankoop. Alle huidige oplossingen blijven binnen het paradigma van de funnel, waarbij de funnel vernieuwd wordt door deze te spiegelen, een funnel in een funnel te creëren, et cetera.
-
Sharing is caring kent z’n grenzen
Acties via social media zijn er dagelijks en werken goed om gebruikers op een platform iets te laten doen. Het activeert en betrekt gebruikers en zorgt voor meer zichtbaarheid van een merk. "Sharing is caring" is iets wat iemand al snel roept bij het plaatsen van informatie in de hoop deze te verspreiden onder eigen vrienden/volgers. Bedrijven en merken die acties via social media doen, kunnen in mijn optiek ook het principe van sharing is caring krachtig inzetten, maar er zijn grenzen…
-
Statische data tot leven laten komen met Silk
De Britse krant The Guardian had het dit jaar over de verschuiving van big data naar small data. Waarbij het in mijn optiek met name draait om het tot leven laten komen van data en data daadwerkelijk relevante informatie op gaat leveren voor bedrijven (en hopelijk daarmee ook voor klanten van bedrijven). De Amsterdamse startup Silk maakt van data business en wil een bijdrage leveren aan een datagedreven wereld en een beter gestructureerde online wereld. In 2012 kreeg Silk een investering ($1.6 miljoen) van NEA en Atomico. Silk wil daarmee in volle vaart vooruit om internetgebruikers te helpen bij het, op een gestructureerde wijze, verzamelen, sorteren en visualiseren van data en (rijke) informatie online.
-
Pytch Insight 25: Laurens Boex van Rodesk: Conversie overschat?
In Pytch Insight 25: Laurens Boex van Rodesk over de mogelijkheden die leiden tot een verbeterd resultaat van je website op basis van conversie en merkbeleving. In dit artikel vertelt hij over wat je niet uit het oog moet verliezen bij online innovatie en geeft aansprekende voorbeelden van websites die een goede gebruikerservaring bieden en daarbij conversie niet uit het oog hebben verloren.
-
Pytch Insight 24: Bart Robben van Elastique - Creating a new storyworld according to us
In Pytch Insight 24: Bart Robben van Elastique over de mogelijkheden van transmedia en hoe je die kunt inzetten zodat je kijkers van een TV serie meer betrokken kunt krijgen. In samenwerking met de NCRV en NPO Innovatie en Nieuwe Media ontwikkelden we een transmediale ervaring rondom de TV serie In Therapie. In dit artikel vertellen we over de mogelijkheden van transmedia en hoe je die kunt inzetten om de betrokkenheid van kijkers bij een TV serie te vergroten.
-
Pytch Insight 23: Markward van de Mieden van LGND - Liever geen seks dan een slechte presentatie
In Pytch 23: Markward van der Mieden van LGND over hoe je zorgt voor een STERKe presentatie omdat uit onderzoek van SlideRocket is gebleken dat 24% liever een avond seks mist dan een slechte presentatie aan moeten horen. Hoe voorkom je dit en hoe breng je het beste verhaal?
Het SlideRocket onderzoek werd onder 1000 volwassenen gehouden. Zij hebben dagelijks te maken met presentaties en hieruit blijkt dat 24% liever een avond geen seks heeft dan dat zij een slechte presentatie moeten uitzitten. Je zou dus kunnen stellen dat PowerPoint een nieuwe vorm van anti-conceptie is. Prima als je al rondrijdt op een afgeladen bakfiets, maar er zijn genoeg lezers die nog ruimte zat hebben in hun Volvo of Zafira. Tijd voor verandering dus, willen we binnenkort niet allemaal aan het kortste eind trekken.
-
Twittertour van Audi rijdt als mobiele showroom door het land met de Audi Q3
Van 14 tot en met 24 juni mocht Nederland genieten van de preview van de nieuwe Audi Q3 die vanaf september pas in de showroom staat. LBI Lost Boys ontwikkelde voor PON de Audi Q3 Twittertour (#AudiQ3ontour) gebaseerd op de pay-off die internationaal gevoerd wordt voor de Q3: “Built from new expectations”.
Een nieuwe auto op een locatie is niet meer voldoende om een eerste indruk te maken was de achterliggende gedachte dus werd er gekozen voor een actieve aanpak waarbij het initiatief bij de consument werd gelegd en interactie op gang kon worden gebracht.
Een kort gesprek met Bauke Nater (Strateeg van LBI Lost Boys) leverde de inzichten en resultaten op die in dit stuk staan beschreven…
-
Meer dan 35 bedrijven moeten Foursquare Day in Groningen echt waardevol maken
Aankomende zaterdagmiddag 16 april moet de Grote Markt in Groningen het podium zijn van de eerste Dutch National Foursquare Day. Foursquare-gebruikers die exact om 14u inchecken op de Grote Markt verdienen daarmee een speciale badge. Foursquare Day! is een initiatief van Foursquare zelf, bedoeld om jaarlijks mensen elkaar te laten verbinden. Ritzo ten Cate van De Ondernemers heeft het wereldwijde initiatief aangegrepen om Foursquare als tool niet meer iets voor geeks en andere hippe mensen te laten zijn maar probeert het relevant te maken voor het winkelend publiek.
-
Social commerce initiatief Vroege Vogel leert vliegen
Eind september startte Vroege Vogel in Nederland (zie persbericht), geïnspireerd door Twitter’s @earlybird. Als shopping guide biedt @vroegevogel dagelijkse inspiratie op het gebied van design, entertainment, fashion, gadgets, lifestyle, sport en technologie. De inspiratie is soms om over te dromen en soms om te hebben. Om dat ‘hebben’ te realiseren, werken we samen met een aantal partners om mooie aanbiedingen aan onze volgers te kunnen presenteren. Deze partners zijn onder andere CentralPoint.nl, Eye-wear.nl, Fonq.nl en HifiToGo.nl. De afgelopen weken hebben we de balans en de lessen van zes maanden opgemaakt en gewogen. In dit artikel geven we openlijk inzage in de resultaten en de lessen van ons ‘experiment’ en hopen we zelf weer te kunnen leren uit de reacties van lezers.
-
Glibber met Volkswagen over besneeuwde wegen via print
Volkswagen positioneert zich in Noorwegen als technologisch innovatie partij en stond voor de uitdaging om dit via een print advertentie campagne goed over te brengen. Augmented reality bood ze de oplossing om de nieuwe functies op de VW Polo duidelijk te maken middels een grootschalige print campagne in belangrijke Noorse bladen en kranten. In de Noorse App Store of via sms kon een app gedownload worden die door middel van AR de iPhone over de advertentie heen de technische vernunften van VW’s adaptive light en lane assist laten zien aan de gebruiker.
-
Pytch Insight 22: Huub Zijlstra van Kiesjewerkgever.nl - War for Talent komt dichtbij
In Pytch Insight 22: Huub Zijlstra van Kiesjewerkgever.nl over de strijd die werkgevers (moeten) gaan voeren om talent binnen te krijgen en te houden. Het aantrekken van talent wordt steeds belangrijker met de vergrijzing en de babyboomers die met pensioen gaan en uiteraard om een goede concurrentiepositie te behouden. De recessie heeft deze discussie even op een lager prioriteitsniveau gebracht maar de markt trekt weer aan…
-
Case: De ROI van zakendoen met Groupon
Michel Penterman is als ondernemer als new media integrator actief en onder het motto ‘practice what you preach’ startte hij een half jaar geleden in10lessen.nl wat zijn expertise van het web en social media samenbracht met zijn grote hobby gitaarspelen. In10lessen biedt mensen de mogelijkheid om gitaar te leren spelen zoals de naam zegt; in 10 lessen. Middelen die hierbij ingezet worden zijn online video en een pdf-leerboek. Onlangs viel zijn initiatief op bij Groupon en zij benaderden hem om de gitaarcursus aan te bieden via Groupon, dit artikel is een interview met de resultaten en ervaringen van Penterman: “Zorg dat je klaar bent voor de tornado die over je heen komt, zodat je je nieuwe klanten maar ook je bestaande klanten optimaal kunt bedienen. “