Henk Kroezen
WUA! Web Performance

Henk Kroezen heeft samen met zijn broer Klaas het bedrijf WUA! Web Performance opgericht. WUA! staat voluit voor Web Usability Advice. WUA! geeft bedrijven inzicht in hun prestaties op het internet.
Wat WUA! doet is het volgende: voor ieder onderzoek worden groepen mensen uitgenodigd om zich online te oriënteren op een product met behulp van een case. Het onderzoek vindt plaats in een gecontroleerde testomgeving binnen de locatie op de Herengracht. WUA! volgt precies wat de deelnemers doen en stelt continu vragen tijdens het oriëntatieproces. Daarmee worden zaken inzichtelijk zoals: welke aanbieders worden in welke volgorde gevonden? Waar klikt men door en waar haakt men af? En waarom? Wie wordt gezien als de meest betrouwbare aanbieder? Wie wordt gezien als de aanbieder met de beste prijs/kwaliteit verhouding? Wie wordt gezien als het meest sympathiek? Of als de grootste aanbieder? Welke site is het meest aansprekend? Voor welke aanbieders heeft men een voorkeur om bij te kopen? En bij wie wordt uiteindelijk het meest gekocht / afgesloten? Wie is de grootste, de beste, oftewel de heerser op het web?
-
Independer.nl online veruit favoriet voor autoverzekering
Independer.nl is veruit favoriet onder respondenten die zich online oriënteren op een autoverzekering. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in april uitvoerde. Independer.nl eindigde in hetzelfde onderzoek in oktober 2010 ook als eerste, en heeft de voorsprong op de concurrentie aanzienlijk vergroot. De tachtig respondenten gaven in totaal 483 individuele beoordelingen over 75 verschillende websites. Nieuwe conversietabellen laten zien dat het verschil in markt- en websiteconversie tussen Independer.nl en de concurrentie enorm is.
-
Onderzoek: T-Mobile beste online aanbieder van prepaid
Het veelbesproken T-Mobile werkte vorige maand aan het eigen imago door zich in te zetten voor het goede doel en haar klanten gratis naar Japan te laten bellen. Helaas ging het vervolgens alweer fout, met een heftige storing waarvoor geen algemene schadevergoeding werd gegeven. Het merk blijft echter overeind. Uit onderzoek van WUA! blijkt dat T-Mobile het best presteert wanneer veertig respondenten zich online oriënteren op een prepaid simkaart.
-
Respondent op online autojacht kiest voor Volkswagen
De autoverkoop in Europa en vooral Nederland lijkt uit het dal te kruipen. Ondertussen wordt het internet met ieder jaar significant belangrijker voor het doen van nieuwe aankopen. Ook voor het kiezen van een nieuwe auto zullen veel mensen hun zoektocht online beginnen. WUA! en Traffic4u lieten respondenten online oriënteren op een nieuwe auto en zagen dat de voorkeur onderling sterk verdeeld is. Alleen Volkswagen blijkt duidelijk boven de rest van het veld uit te steken. De respondenten gaven in totaal 201 individuele beoordelingen over 53 verschillende websites.
-
‘Review!’ nu gratis te downloaden
Op basis van de scriptie van mijn broer Klaas schreven hij en ik in 2009 het boek ‘Review! Het succes van online mond-tot-mond reclame.’ We beschreven hierin hoe belangrijk online klantervaringen zijn in het beslissingsproces van oriënterende consumenten, en hoe organisaties hier het best mee om kunnen gaan. En met succes. Begin 2010 werd ons boek genomineerd voor Managementboek van het Jaar. Weer een jaar later kan ik melden dat ‘Review!’ nu gratis als e-book te downloaden is (pdf, 6 mb)!
-
ING wint onderzoek naar online sparen voor vierde keer op rij
Nederlandse consumenten zijn ontevreden over hun spaarrente, als ze al weten hoe hoog die is. Met de huidige rentetarieven is het inderdaad vrijwel onmogelijk geworden om de inflatie en de fiscus de baas te blijven. Reden genoeg om je goed te oriënteren op een spaarrekening. WUA! vroeg haar respondenten voor de vierde keer om dit te doen, en voor de vierde keer eindigde ING bovenaan de ranglijst. De respondenten gaven 188 beoordelingen over 39 verschillende websites.
-
Consument kiest nieuwe zorgverzekeraar via vergelijkingssite
Al wil twee op de drie Nederlanders het ziekenfonds terug, iedereen zal ook dit jaar weer voor een private zorgverzekeraar moeten kiezen. De premies verschillen onderling behoorlijk, net als de korting bij verhoging van het eigen risico. WUA! liet haar respondenten voor de vierde keer online oriënteren naar een geschikte zorgverzekeraar. Na drie overwinningen voor Agis zijn het nu de vergelijkingssites die het best scoren. Independer.nl eindigt als eerste, boven Verzekeringssite.nl.
-
Independer herovert koppositie in onderzoek naar autoverzekeringen
AssurantieMagazine berichtte in september al over de grote verschillen tussen autoverzekeraars met betrekking tot nieuwwaarderegelingen. Het is voor autobezitters dan ook zeer aan te raden zich goed te oriënteren voor het afsluiten van een autoverzekering. Respondenten van WUA! kregen precies die opdracht, en wezen Independer aan als beste website. Tijdens het onderzoek gaven de tachtig respondenten in totaal 477 individuele beoordelingen over 73 verschillende websites.
-
UPC favoriet bij oriëntatie voor online aanschaf telecom totaalpakket
Respondenten die zich online oriënteren naar een totaalpakket van internet, telefonie en televisie, wijzen UPC het vaakst aan als favoriete aanbieder. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die we bij WUA! in september uitvoerden. UPC krijgt een groter aandeel van de totale voorkeur dan KPN en Tele2, die op de respectievelijk tweede en derde plaats eindigen. Tijdens het onderzoek gaven de respondenten in totaal 238 individuele beoordelingen over 31 verschillende websites.
-
Online oriëntatie naar hypotheken leidt opnieuw naar De Hypotheker
In een periode waarin de hypotheekrente eindelijk een daling laat zien, heeft WUA! respondenten online laten zoeken naar een geschikte hypotheekverstrekker. Daarbij blijkt de kans het grootst dat ze uiteindelijk voor De Hypotheker kiezen. Zes maanden eerder was De Hypotheker ook al winnaar van hetzelfde onderzoek. Net als in maart eindigen de Rabobank en ABN AMRO op de respectievelijk tweede en derde plaats. Tijdens het onderzoek gaven de respondenten in totaal 238 individuele beoordelingen over 67 verschillende websites.
-
WUA! Top 100 websites van 2010: Booking.com de grote winnaar
Booking.com mag zich wat onderzoeksbureau WUA! (mijn bedrijf) betreft de beste website van 2010 noemen. De website staat bovenaan de ranglijst van de eerste uitgave van de jaarlijkse WUA! Top 100. Deze lijst is in samenwerking met vakblad Management Team samengesteld. Bol.com en Agisweb.nl staan op de respectievelijk tweede en derde plaats in het klassement. De top 100 is gebaseerd op de gecombineerde resultaten van 85 onafhankelijke onderzoeken naar het online oriëntatieproces van consumenten naar producten en diensten. Tijdens deze onderzoeken gaven 3.380 respondenten in totaal 19.617 individuele beoordelingen over 2808 verschillende websites.
-
Organische zoekresultaten Google startpunt voor online oriënterende consument
Mensen die zich online oriënteren naar een product of dienst, kiezen hun eerst bezochte website meestal uit de organische zoekresultaten van Google. Dat blijkt uit een benchmark van WUA! over een groot aantal uitgevoerde onderzoeken naar online oriëntatiegedrag. De organische zoekresultaten vormen bijna twee keer zo vaak het startpunt als de gesponsorde links bovenaan. De advertenties rechts in beeld worden vrijwel geheel genegeerd aan de start van een zoektocht. Eerder maakte WUA! al bekend dat de eerst bezochte website in 31% van de gevallen uiteindelijk wordt gekozen om een product of dienst bij af te nemen.
-
Online oriënterende consument kiest voor eerst gevonden website
Mensen die zich online oriënteren naar een product of dienst, kiezen uiteindelijk vaak voor de eerste website die ze bezoeken. Dat blijkt uit de benchmark van ons onderzoeksbureau WUA! over alle onderzoeken die tot nu toe werden uitgevoerd. Organisaties die online als eerste worden gevonden, worden ruim 60% vaker gekozen om bij af te nemen dan partijen die als tweede worden gevonden. Tijdens de 85 onderzoeken die de benchmark beslaat, werden in totaal 19.617 individuele beoordelingen gegeven over 2085 verschillende websites.
-
Brand New Day favoriet voor aanvullend pensioen
Momenteel lichten alle pensioenverstrekkers hun klanten voor over de hoogte van de kosten van hun huidige polis. De kans bestaat dan ook dat consumenten de komende maanden in groten getale op zoek gaan naar alternatieven om naar over te stappen. WUA! vroeg respondenten zich online te oriënteren naar een aanvullend pensioen en concludeerde dat Brand New Day momenteel de beste papieren heeft. Er werden tijdens het onderzoek in totaal 185 individuele beoordelingen gegeven over 57 verschillende websites.
-
ING derde keer op rij winnaar onderzoek online sparen
Nu de gemiddelde spaarrente in Nederland geen fractie meer is van die van een paar jaar geleden, is het een stuk moeilijker geworden om je spaargeld te laten renderen. WUA! vroeg respondenten zich online te oriënteren naar een vrij opneembare spaarrekening, en leerde dat het nog altijd loont om aanbieders te vergelijken. ING mag zich voor de derde keer winnaar noemen in evenveel metingen. Tijdens het onderzoek gaven de respondenten in totaal 224 individuele beoordelingen over 46 verschillende websites.
-
Telfort beste website voor sim only abonnement
Hoewel de reacties op de nieuwe huisstijl en website van Telfort niet allemaal even positief zijn, lijkt de nieuwe koers de organisatie geen windeieren te leggen. Uit onderzoek van WUA! naar het oriëntatiegedrag van consumenten die op zoek zijn naar een sim only abonnement, blijkt dat de website van Telfort het best presteert. De website is beter vindbaar en komt betrouwbaarder over, en laat daarom concurrenten als Ben en Vodafone achter zich. De respondenten gaven in totaal 255 beoordelingen over 51 verschillende websites.