Arnoud Engelfriet
Partner ICTRecht

Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, blogger en partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Sinds 2001 beheert hij de site Iusmentis.com met meer dan 350 artikelen over internetrecht.
-
Huh, in alle grote steden word je via je telefoon gevolgd?!
Mensen die in grote steden winkelen, worden gevolgd via het wifi- en bluetoothsignaal van hun telefoon. Dat las ik bij RTL Z. Het bedrijf Citytraffic werkt samen met dertig gemeenten, waaronder Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, en verzamelt gegevens van winkelend publiek in de stadscentra. Die gegevens worden gehasht en dan zou het geen overtreding van de Wet bescherming persoonsgegevens meer zijn. Bovendien kun je op de website van het bedrijf (“We know where people GO”) nalezen hoe het werkt, want dat weet iedereen te vinden.
-
Oh jee, de cookiewet is erdoor
Grote consternatie in reclameland: de cookiewet is erdoor. Vanaf 1 juli is het verplicht om voor tracking cookies toestemming te vragen, en bovendien geldt daarop de privacywet zodat je eyeballs inzage kunnen eisen in 'hun' interesseprofiel. Er is hard gelobbyd tegen deze wet, maar uiteindelijk bleek ook de Eerste Kamer niet gevoelig voor de diverse aangedragen argumenten. We zouden uit de pas lopen met deze Nederlandse wet, toestemming via browserinstellingen werkt toch prima en we hebben een opt-out: het mocht niet baten. Cookiezettend Nederland moet dus nu héél snel gaan nadenken over hoe zij toestemming gaat vragen van bezoekers wiens surfgedrag zij wil profilen. En ja, dat geldt ook als het cookie van een netwerk van een derde komt.
-
Netneutraliteit is een feit!
Nederland is netneutraal, juichte Bits of Freedom vanochtend. De Eerste Kamer besliste gisteren dat het in Nederland wettelijk verboden gaat worden om internettoegang te filteren of beperken, behalve in een paar héél bijzondere gevallen. Het blokkeren van Skype of WhatsApp is daarmee verboden, om eens wat te noemen. Ook mogen geen toeslagen worden gevraagd voor de toegang tot bepaalde sites of diensten. Een premiumabonnement waarbij Youtube sneller streamt, is daarmee niet meer mogelijk. En wat veel mensen nog niet wisten: netneutraliteit gaat óók gelden voor bedrijven en instellingen die internet aanbieden aan gasten of bezoekers, dus niet alleen voor de grote telecom- en internetproviders.
-
Gaat SOPA het internet stukmaken?
Google, Amazon, Facebook en Twitter overwegen om hun sites ‘op zwart’ te zetten. Dit om de internetgebruiker te laten zien wat er kan gebeuren als de omstreden SOPA wet wordt. SOPA zou auteursrechthebbenden namelijk het recht geven websites te laten sluiten die auteursrechtinbreuk ‘faciliteren’. Dus niet materiaal laten verwijderen dat ergens illegaal staat, maar de site op zwart en de domeinnaam in beslag genomen omdat men een hyperlink náár illegaal materiaal heeft. Ook als de site niet inhoudelijk betrokken is bij dat materiaal. Een comment met een hyperlink naar illegaal aanbod onder deze blog zou dus tot sluiting van Marketingfacts! kunnen leiden.
-
Wat moet een bedrijf met een reglement voor internet en sociale media?
“Wij moeten een reglement voor internet en sociale media”, mailde een klant me afgelopen week. Hij had niet echt een voorstelling bij wat daar nu in zou moeten, maar het moest ‘geregeld’ worden zodat hij ingedekt zou zijn tegen claims als hij eens mailboxen moest doorzoeken of mensen rare dingen zouden roepen op Twitter. Een beetje gekke insteek, net zoals die bedrijven die e-maildisclaimers willen hebben terwijl ze niet weten wat ze moeten disclaimen (én die dingen geen nut hebben). Er is natuurlijk weinig op tegen om een reglement in te voeren over wat je mag met de bedrijfs-ICT-middelen en/of sociale media. Vrijwel elk artikel dat ik lees over het inzetten van sociale media voor bedrijven noemt dit ook ergens als actiepunt. Maar heb je er ook echt wat aan?
-
Hoe om te gaan met de nieuwe cookieregels?
De cookiewet is er niet zonder slag of stoot gekomen. Vooral in de marketingbranche, die veel met zogenaamde tracking cookies werkt, is er sprake van veel verwarring. Mogen cookies nog, en zo ja, wanneer dan? Moet er voor elk cookie een venster getoond worden waarin toestemming gevraagd wordt, of kan worden volstaan met een algemene zin in de privacyverklaring?
Het korte antwoord: technisch noodzakelijke cookies blijven gewoon legaal, maar tracking cookies vallen onder de privacywet en vereisen expliciete en ondubbelzinnige toestemming voordat ze mogen worden geplaatst. En ja, dat wordt dus een probleem - toestemming in een popup vragen wil je écht niet, maar de opt-out van Youronlinechoices is niet genoeg. En voor het lange antwoord mag u doorklikken!
-
Vijf misverstanden over de nieuwe cookiewet
Vorige week is de “cookiewet” aangenomen in de Tweede Kamer. Rijkelijk laat, maar er was ook zó veel discussie over of en hoe er toestemming gevraagd moest worden voor het plaatsen van cookies. En ook nu de wet aangenomen is, blijft de controverse: hoewel de wet nu uitdrukkelijk toestemming eist, gaan de brancheorganisaties (onder meer DDMA, IAB en NUV) door met het cookie-icoon, dat webbezoekers informeert over het plaatsen van third party reclamecookies en hen de mogelijkheid biedt zich te registreren in een volg-me-niet register. Tijd dus om eens in detail te kijken naar het aangenomen wetsvoorstel en de praktische consequenties.
-
Deadline voor cookiewet is voorbij, wat nu?
Vandaag is het zo ver: de wetten in alle Europese landen moeten een expliciete opt-in voor tracking cookies voorschrijven. Dit volgt uit de Europese e-Privacy Richtlijn. Wat de opt-in precies inhoudt en of je deze met browserinstellingen mag achterhalen, is volstrekt onduidelijk. Met name in Nederland is er een heftig debat gaande over de cookiewet. Het eerste Nederlandse wetsvoorstel sprak namelijk van “ondubbelzinnige toestemming”, wat zorgde voor veel beroering. Met een dergelijke formulering zou eigenlijk alleen een dialoogvenster met “Dit cookie volgt uw surfgedrag. Wilt u dit installeren?” aan de wet voldoen. Het moge duidelijk zijn dat dat niet gaat werken en door niemand gewenst is.
Wat dan het alternatief moet zijn, en hoe je dat in een wet formuleert, leidde echter tot zó veel discussie dat het huidige Nederlandse wetsvoorstel nog niet eens voorbij de Tweede Kamer is. Die deadline gaan we niet halen. En nu?
-
Voorintekening & preview: mijn boek “De wet op internet” (editie 2010)
Matthijs las het zowaar in één keer uit: mijn boek De wet op internet uit 2008. Maar sinds die tijd is er heel wat gebeurd, de hoogste tijd voor een update dus. De afgelopen maanden heb ik hard gewerkt om alle recente rechtspraak (van meningsuiting op blogs tot auteursrecht bij torrentsites of privacy op Hyves) te verwerken, alle teksten te actualiseren en 90 pagina’s met bronnen toe te voegen. Het boek is nu (bijna) af, en alle Marketingfacts!-lezers geef ik hierbij graag gelegenheid om te voorintekenen. Het boek gaat 29,95 kosten (iets duurder dan editie 2008, ik weet het) maar iedereen die vóór 1 september een bestelling doorgeeft, betaalt slechts 22,50 (25% korting dus) per stuk en bovendien geen verzendkosten.
-
Internetrecht top 10: Abonnementen opzeggen, auteursrechtfalen en meer
De belangrijkste gebeurtenis op het gebied van internetrecht in 2009 is het per maand kunnen opzeggen van internet- en telefonieabonnementen. Dat blijkt uit de meer dan 1000 vragen van consumenten die mijn juridisch adviesbureau ICTRecht dit jaar ontving. Dankzij een wetswijziging per 1 juli behoort de bekende ergernis van steeds een jaar aan een abonnement vastzitten nu tot het verleden.
Ook hoog scoorde het falende auteursrechtenbeleid van sociale netwerksites zoals Hyves en Web-log. Zij verwijderden zonder enige controle een gebruikersprofiel na een evident incorrecte klacht over auteursrechtenschending, en negeerden daarbij hun eigen procedures over dergelijke klachten. De vonnissen tegen Mininova en Pirate Bay en het kabinetsstandpunt om downloaden uit illegale bron te gaan verbieden, nemen de gezamenlijke derde plaats in.
-
Geen Buma/Stemra heffing voor embeddende particulieren
Wie zei er dat bureaucratische clubs niet snel kunnen opereren? Krap een week nadat Buma/Stemra aankondigde geld van bloggers te willen trekt ze haar keutel alweer in. In een persbericht meldt de auteursrechtenincassoclub “niet onberoerd” te zijn geraakt door alle commotie die de aankondiging opgeroepen heeft, en meldt:
Buma / Stemra heeft na overleg binnen haar branche organisatie, VOICE, besloten om het tarief voor niet-bedrijfsmatig gebruik van muziek in embedded files niet ten uitvoer te brengen (zoals particuliere profielen op sociale netwerken).
Particulieren hoeven dus geen 130 euro te betalen als ze een paar Youtube-filmpjes willen embedden op hun site. Voor bedrijven lijken de plannen ongewijzigd. Hoewel dit een welkome stap is van de Buma/Stemra, blijven er nog onduidelijkheden genoeg. Want er zijn genoeg sites en blogs waarbij het niet mee zal vallen of iemand particulier is. Oh ja, en ik weet wat de viral video van de week wordt.
-
Handig: Factsheet voor anti-spam wetgeving
Het uitgebreide spamverbod per 1 oktober heeft nogal wat losgemaakt. Mag je bijvoorbeeld nog ongevraagd reageren op CV’s (nee) of persberichten rondsturen (ja, mits naar daarvoor geadverteerde adressen)? En zo zijn er nog wel meer vragen.
Mijn kantoor ICTRecht heeft daarom een factsheet “De regels rond commerciële communicatie” uitgebracht waarin we proberen deze vragen te beantwoorden. Lees hierin wanneer de wet een bericht “commerciële communicatie” vindt, wat de spelregels zijn en hoe u wel of niet toestemming kunt vragen. Uw privacyverklaring en algemene voorwaarden zijn in ieder geval onvoldoende.
Uiteraard beantwoord ik hieronder graag alle vragen over het onderwerp.
-
Communitysites geven te gemakkelijk toe bij auteursrechtclaims
Communitysites zoals Hyves, Web-log en Myspace geven veel te makkelijk toe aan claims van derden over inbreuk op auteursrechten. Zonder enig overleg met de gebruiker of zelfs maar controle van de juistheid van de claim verwijderen de beheerders materiaal waarover geklaagd wordt. Dat blijkt uit een onderzoek (PDF) onder de zeven belangrijkste communitysites dat (mijn) juridisch adviesbureau ICTRecht in maart en april 2009 heeft uitgevoerd.
Onder het motto “Auteursrecht kan niet zomaar vervallen lijkt me” bleek het geen enkel probleem om een artikel of zelfs een hele blog of profiel verwijderd te krijgen na een duur klinkende klacht van een fictieve jurist. Overleg met de gebruiker? Nergens voor nodig. Heeft u dus nog last van een concurrent met een te mooie site, dan weet u nu wat u te doen staat.
-
Dienstmededeling: Verboden met iPod aan Marketingfacts te lezen!
Wilt u bij het lezen van Marketingfacts even uw koptelefoon afdoen of de radio uitzetten? Anders lopen wij het risico een rekening van de Buma/Stemra te krijgen voor de muzikale omlijsting van deze site.
Zijn ze nu helemaal gek geworden, denkt u misschien. We zien ons echter hiertoe gedwongen om juridische redenen: onlangs werd een bedrijf veroordeeld tot afdragen van Buma-rechten omdat zij toestond dat haar werknemers op hun iPods en mobiele telefoons luisterden naar muziek. Muziek maakt werknemers tevreden, tevreden werknemers werken harder en daarom trok het bedrijf profijt uit de muziek, zodat zij betalingsplichtig werd. Hm ja, ze zijn inderdaad helemaal gek geworden nu.
-
Digitaal factureren vereenvoudigd, een goed idee? (POLL)
Vanaf aanstaande maandag is het zo ver: digitale facturen mogen gewoon als PDF of zelfs platte e-mail worden verstuurd. Met deze maatregel hoopt staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) een fikse besparing op de kosten voor factureren te kunnen realiseren. Elektronisch of digitaal factureren was tot nu toe aan strenge regels gebonden. Met name was het verplicht om een ‘geavanceerde digitale handtekening’ op je digitale factuur te hebben staan, iets dat maar weinig boekhoudprogramma’s ondersteunden. Deze verplichting wordt nu afgeschaft (voor binnenlandse facturen).
Wat vinden we hiervan? Tijd voor een ouderwetse Marketingfacts!-poll.