Elja Trum
Consultant Directshop

Elja Trum werkt bij Directshop, een internetbedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in het ontwikkelen van webshop oplossingen. Daarnaast is hij erg actief met zijn hobby fotografie. In de avonduren is hij daarom ook vaak bezig met zijn eigen weblog Photofacts. Daarnaast beheert hij tevens dagboek gemeenschap myDiary.
-
Case: 20 keer zoveel nieuwsbriefinschrijvingen in 3 stappen
"The money is in the list" is een veelgebruikte uitspraak als het over nieuwsbrieven gaat. Als mensen zich op jouw nieuwsbrief inschrijven, geven ze niet alleen aan dat je ze jouw informatie en verkoopverhaal mag sturen, ze geven ook aan dat ze daar interesse in hebben. Maar hoe zorg je er nu voor dat zoveel mogelijk mensen er voor kiezen om jouw nieuwsbrief te ontvangen? In dit artikel drie stappen uit de praktijk om jouw lijst met nieuwsbriefabonnees hard te laten groeien.
-
Oplossingen voor de grootste webwinkelergernissen
Recent heeft Ernst & Young voor hun ICT Barometer een onderzoek gedaan naar ergernissen bij online winkelen. Hieruit is een top 10 met ergenissen van bezoekers bij webwinkels naar voren gekomen. Deze lijst is voor iedereen met een webwinkel natuurlijk de moeite van het doornemen waard. Als webwinkelier kunt u deze ergernissen immers (deels) voorkomen door per onderdeel goed en kritisch naar uw eigen webwinkel te kijken. Waar kunt u punten verbeteren om deze ergernissen weg te nemen? Het is daarbij slim om te beginnen bij de grootste ergernissen. We kijken hieronder naar de drie belangrijkste ergernissen en vooral naar mogelijke oplossingen.
-
Eigen bedrijf starten volgend jaar interessanter
Mocht je plannen hebben om binnenkort voor jezelf te beginnen, dan maakt de Belastingdienst dit in 2010 een beetje interessanter. Vooral als je initieel in deeltijd aan je eigen bedrijf wilt werken en daarnaast ook in loondienst actief blijft. Zo kun je bijvoorbeeld je eigen webwinkel beginnen terwijl je de zekerheid van een vast inkomen behoudt.
Als ondernemer heb je namelijk recht op zelfstandigenaftrek. Je moest hiervoor minimaal 1225 uur per jaar aan je onderneming besteden (en dat dus ook administreren). Daar zat echter een belangrijke uitzondering op; als je ook nog in loondienst werkte moest het aantal uur dat je in uw onderneming stopt minimaal 50 procent zijn van het totaal aantal gewerkte uren.
-
Vergelijking van iDeal oplossingen voor je webwinkel
Bij een Nederlandse webwinkel kun je niet meer zonder iDeal als betalingsmogelijkheid. Deze betaalmethode -waarbij de gebruiker bij zijn eigen bank de overschrijving doorvoert- is ontzettend populair. Er zijn echter veel verschillende manieren om een iDeal betaling af te handelen; ze hebben allemaal hun eigen voor- en nadelen. Het is echter moeilijk om in het woud van aanbieders de juiste keuze te maken. Vandaar dat we de bekenste aanbieders eens vergeleken hebben.
-
10 must haves voor een webwinkel
Eind vorige maand vond de 10de online marketing blogkermis plaats. Het thema was deze keer e-commerce. In totaal zijn er 19 artikelen over dit onderwerp geplaatst. Vanuit het bedrijf waar ik werk besloten we ook mee te doen met een artikel over 10 must haves voor een webwinkel. Dit artikel leek me ook relevant voor Marketingfacts lezers, vandaar dat ik hier een ingekorte versie van het artikel plaats.
Er komen steeds meer webwinkels op het internet. Het aantal e-commerce verkopen stijgt elk jaar enorm. De basis bij deze webwinkels is niet altijd op orde. Om het rendement van uw webwinkel te verhogen, hierbij een overzicht met onderdelen die niet mogen ontbreken bij een goede webwinkel.
-
Bijhouden van je PageRank, Inlinks en geïndexeerde pagina’s
Voor bloggers en andere website beheerders is het altijd leuk om te weten welke PageRank je pagina heeft en hoeveel websites naar je site wijzen. Dat soort gegevens zijn eenvoudig in te zien door simpelweg de Google Toolbar te installeren en af en toe eens je website te Googlen en in te geven bij de Yahoo Site Explorer.
Interessante gegevens om in de gaten te houden. Het zegt tenslotte iets over de populariteit van je website binnen zoekmachines. Na de recente update van Google’s PageRank vroeg ik me echter al snel af of mijn eigen weblog nu eigenlijk in PageRank gestegen was of dat ik al een tijdje op vier stond. Het werd me duidelijk dat stijgingen en dalingen toch grotendeels aan me voorbij gingen.
Vooral wanneer het gaat over de inkomende links van andere websites of het aantal geïndexeerde pagina’s is het moeilijk alle gegevens te onthouden. Eerder had ik al een dappere poging ondernomen de opgevraagde gegevens in een excel bestandje bij te gaan houden. Wanneer je dan een paar maanden later dat bestandje weer eens tegen komt weet je ook dat dit geen goede oplossing is. Wellicht dat anderen wel gedisciplineerde zijn dan ik op dit gebied, maar voor mij was dit dan ook niet de juiste manier.
-
Meer omzet dankzij een goede 404 foutafhandeling
Wanneer je bij een bezoek aan een webshop geconfronteerd wordt met een foutmelding ben je waarschijnlijk direct weer weg naar de volgende webwinkel die aanbiedt wat je zoekt. Een veel voorkomende fout is de zogenaamde 404 pagina; de pagina die verschijnt wanneer het opgevraagde adres niet gevonden wordt op de webserver. Bij opvallend veel webwinkels is deze pagina slecht opgezet of soms zelfs helemaal afwezig!