Raimo van der Klein

Raimo (1973), getrouwd en vader van twee dochters en was vóor internet- en UMTS hypes al actief in mobiel. Raimo heeft gewerkt voor Nokia Networks, Nokia Mobile Phones en KPN. Altijd in rollen die gericht waren op innovatie, marketing en sales. Door de jaren heen een sterke visie ontwikkeld over mobiel. Raimo is creatief, strategisch probleemoplossend, gevoelsmens en werkt sterk intuitief. Raimo is partner in SPRXmobile. Hiernaast is Raimo oprichter van Mobile Monday Amsterdam ( http://www.mobilemonday.nl, 1300+ leden), een netwerkevent voor mobilistas in Nederland. Hij spreekt verder graag over The Mobile Life.
Voor meer informatie zie links hieronder:
http://www.linkedin.com/img/webpromo/btn_myprofile_160x33.gif,
http://jaiku.com/badge/image/Raimo,
Email me: info [at] mobminds.com,
IM/Gtalk: raimovanderklein [at] gmail.com,
-
Mobiele internetters opvallend positief over reclame op mobiel
WebAds Interactive Advertising heeft onlangs onderzoek verricht onder gebruikers van mobiel internet. Daaruit blijkt dat 84% van de respondenten positief (54%) of neutraal (30%) staat tegenover reclame op de mobiele telefoon. Het onderzoek was onderdeel van een mobile advertising pilot waarin WebAds, MoMac en Universal Media samenwerken. In dit project wordt het Microsoft Office 2007 pakket gepromoot via een speciale mobiele microsite. De hier getoonde promotiefilm werd meer dan gemiddeld gedownload door de mobiele internetters die deze campagne zagen.
Hieronder de cijfers:
-
Randstad begint met Mobile Advertising
Randstad heeft de stap gezet! Vanaf vandaag zijn op enkele grote mobiele ineternetsites banners te vinden van Randstad. Op zich is een banner campagne op mobiel niet zo vernieuwend. Een bedrijf als AdMob heeft inmiddels 21 miljard “banners” afgeleverd bij consumenten. Toch is deze campagne toch wel meer dan een simpele banner campagne.
De campagne:
Op 7 april start Randstad met een mobile advertising pilot. Vanuit de banner komen bezoekers op de mobiele Meet & Greet actiepagina. Daar staat informatie over de Meet & Greet en kan worden gezocht naar Randstad vestigingen op basis van gewenst vakgebied, postcode en maximale reisafstand. Dit zoekresultaat kan vervolgens gratis via sms worden verstuurd. -
Deze zomer ‘person to person betalingen’ met je mobiele telefoon
Rabo Mobiel heeft een methode ontwikkeld waarmee alle gebruikers van mobiele telefoons, ook die bellen via andere telecom operators, vanaf juni met de mobiele telefoon kleine betalingen aan elkaar kunnen doen. De methode is gebaseerd op een systeem dat Rabobank ooit heeft ontwikkeld voor kleine aankopen via internet, digitale TV en mobiele telefoon.
-
Hi en Hyves samen met Locatie SMS
Sinds vandaag kan iedereen met een Hi of KPN abonnement en met een Hyves account smsjes versturen naar Hyves die automatisch op een Google Map worden geplaatst. Na Olllo is dit nu de 2de sociale locatiedienst die KPN uitrolt.
-
Heb jij het beste mobiele concept van 2007?
MoMo Amsterdam en SpinAwards werken samen voor de verkiezing van het Beste Mobiele Concept van 2007.
Op 3 april 2008 worden voor de 10de keer de SpinAwards uitgereikt: de belangrijkste jaarprijzen op het gebied van digitale media, creativiteit en interactiviteit. MoMo speelt een belangrijke rol in de categorie Beste mobiele concept. In het verleden werden er namelijk regelmatig te weinig mobiele concepten aangedragen, met als gevolg dat deze categorie bij de SpinAwards geen representatief beeld gaf van wat er op dit gebied gemaakt werd in Nederland. MoMo is naar onze mening met 940 leden groot en levend genoeg om hierin een constructieve rol te spelen. Dit past ook bij onze hoofddoelstelling om de mobiele internet sector in Nederland te stimuleren. We willen daarom Nederland en het buitenland laten zien, wat er allemaal op mobiel gebied in Nederland wordt gemaakt.
-
Blyk naar Nederland
Vodafone heeft bekend gemaakt dat zij de netwerk provider worden voor Blyk in Nederland. Blyk is het ‘adfunded’ mobiele netwerk voor 16 tot 24 jarigen. In de tweede helft van 2008 gaan ze live in Nederland. Ik heb al eens over Blyk geschreven in september. Nu dan eindelijk naar Nederland. Blyk onderscheidt zich mede door hun marketing technieken en hun ‘invite only’ netwerk. Zie hieronder enkele promotionele filmpjes die gemaakt zijn door jonge engelse creatieven plus een interview met Marko Ahtisaari van Blyk.
-
Mobile Monday: Joseph Pine geeft stof tot nadenken
De 4de Mobile Monday (MoMo) is weer achter de rug. Het is een beetje een standaard routine geworden om na elke 's avonds of beter gezegd 's nachts een stukje te schrijven met de eerste gedachten. Dus wederom ook nu weer dus een korte samenvatting:
-
Webads, Nedstat en Mobillion partners Mobile Mondays
Vandaag tijdens een wederom uitverkocht netwerkevent zal Mobile Monday Amsterdam (MoMo) haar strategische partners WebAds, Nedstat en Mobillion bekend maken.
MoMo, het netwerkevent voor de mobiele industrie in Nederland met meer dan 870 leden, heeft met WebAds, Nedstat en Mobillion enkele zeer belangrijke spelers uit de mobiele industrie aan boord gehaald. Deze partijen vertegenwoordigen onmisbare schakels in de “mobiele waardeketen”. Het zijn juist deze domeinen, Advertising, Website analytics, Mobiel Internet en interactieve toepassingen, die de komende jaren voor verdere groei en ontwikkeling moeten gaan zorgen in de mobiele markt.
-
MoMo organiseert Award Show voor mobiel
Als er één ding nu zeker is, is het wel dat 2008 in het teken gaat staan van mobiel. Na de oprichting van een netwerk event voor mobiel door Mobile Monday(juni 2007) is nu de tijd aangebroken voor een “award show” die geheel in het teken staat van mobiel.
In juni 2008 organiseert Mobile Monday een avond waarbij prijzen verdeeld worden voor alle spraakmakende en innovatieve mobiele concepten, personen en bedrijven van het afgelopen jaar. Een avond waarbij de industrie, in de breedste zin van het woord, gezamelijk de opkomst van het “echte” mobiele internet vieren.
Hieronder een voorproefje van de categorieën waarin de prijzen uitgereikt gaan worden:
-
Google Maps Mobile: Nu locatiebepaling zonder GPS
Afgelopen week heeft Google redelijk onopgemerkt toch wel iets heel groots gedaan met hun mobiele Google Maps applicatie. In deze versie kan je jouw positie namelijk bepalen zonder gebruik van GPS. Google noemt dit "My Location".
-
Mobiel Internet: Gewoon beginnen!
Gisteravond werd de 3de MoMo gehouden in Odeon. Het thema deze keer was Mobiel Internet: “Co-Create the top tips today to start tomorrow”. Deze keer geen fancy sprekers uit het buitenland maar 2 doorgewinterde Mobiele experts uit eigen land die in 10 minuten 10 praktische tips deelden met het publiek. De eerste spreker was Mark de Buck van Vodafone gevolgd door Laurens Rutten van MoMac. De derde spreker was deze keer het publiek.
-
Open Workshop QR codes
Op donderdag 29 november organiseren Marc Fonteijn (31Volts & Mobile Monday Amsterdam) en ik (MobMinds & Mobile Monday Amsterdam) een open workshop rond QR Codes. Mobiel internet is hot! Maar het kan hotter! QR Codes zijn de fysieke equivalent van de hyperlinks zoals we die allemaal van het internet kennen. Nog even en we “klikken” en “browsen” met z’n allen via onze telefoon door de omgeving! QR Codes hebben in Japan een enorme boost gegeven aan het gebruik van mobiel internet. Hoe lang duurt het nog voordat Nederland volgt en welke bijdrage kunnen wij leveren om dit proces te versnellen?
-
Participatie Marketing?
Bijna een jaar geleden schreef ik op mijn blog (zie ook: De openbare speelplaats) over The Bubble Project van Ji Lee. The Bubble Project is een project van kunstenaar die 15.000 stickers in New York op outdoor advertising had geplakt. De stickers waren spraakbubbels. Dit gaf mensen de mogelijkheid om met hun creativiteit aan de slag te gaan en deze bubbels in te vullen.
Nu liep ik gisteren door Amsterdam en zag dat iemand het in Nederland heeft opgeplakt. Zie hieronder een paar voorbeelden van creativiteit in de Leidsestraat.
-
Google neemt Jaiku over
Enkele uren geleden werd bekend dat Jaiku gekocht is door Google. Jaiku is een microblog dienst. Jyri Engeström, samen met Petteri Koponen founder van Jaiku, maakte het nieuws via een presence bericht bekend. Ook Google heeft inmiddels het nieuws bevestigd. Er zijn verder geen details van de deal bekend. Dit jaar is Google behoorlijk op het overnamepad. Op het mobiele gebied zijn er de overnames geweest van Zingku en het zeer interessante Grandcentral(een beetje onopgemerkt maar operators LET OP!). Hoe past deze acquisitie nu eigenlijk in Google’s portfolio?
-
Mobile the 7th Mass Media
Hier de video van de presentatie van Tomi T Ahonen op de afgelopen MoMo Amsterdam op 24 september. Tomi spreekt over Mobiel als het zevende massa medium met enkele unieke eigenschappen. Daarnaast gaat hij verder in op het belang van Mobile Communities. Deze presentatie geeft je een goed overall beeld over mobiel en de enorme kansen die er nog zijn.
Zijn presentatie staat ook op Slideshare.