Erik van der Sluis

Na mijn studie Economie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam ben ik in 2001 gaan werken bij de ING Groep. Na diverse marketingfuncties binnen Postbank ben ik overgestapt naar IGH Consulting.
Bij IGH Consulting werk ik als consultant in de Financial Services praktijk op strategie en business development opdrachten voor banken, verzekeraars, pensioenfondsen en branchevreemde toetreders. Naast het advieswerk ben ik binnen IGH initierend/ participerend in de ontwikkeling van diverse industry visies op het terrein van bijvoorbeeld: nieuwe distributiemodellen, retail finance, next generation consument en ‘de nieuwe levens -en schadeverzekeraar’.
-
Onderzoek aankoopgedrag van financiële producten onder jongeren
Bij IG&H Consulting hebben we recent een breed onderzoek (kwantitafief en kwalitatief) gedaan naar het mediagebruik van jongeren bij de aankoop van financiële diensten. Uit onderzoek van het CBS is bekend dat jongeren tot 25 jaar actievere internetters zijn dan ouderen. Belangrijke vraag voor ons was of dit ook tot uiting komt in het oriënteren en afsluiten van financiële producten. Bij deze enkele highlights uit het onderzoek.
-
Na Loyalis ook Icesave actief op online spaarmarkt
Na het bericht van afgelopen maandag over de entree van Loyalis op de online spaarmarkt vandaag alweer een nieuwe toetreder: het IJslandse Icesave, onderdeel van Landsbanki (bron: Financieele Dagblad- inloggen verplicht). De motieven van deze toetreders zijn echter verschillend. Bij Loyalis gaat het om een strategische positionering in de Nederlandse retailmarkt voor financiële diensten, daar waar de IJslanders sparen primair zien als aanvullende funding voor hun activiteiten.
De entree zal de markt in ieder geval verder in beweging brengen, de rente die gehanteerd wordt is 5 procent, en daarmee 0,4 procent hoger dan de nummer 2 (bron: Independer). In de UK is Icesave overigens al langer actief en concurreert daar met spelers als ING Direct.
-
ABP breekt in op de online spaarmarkt
Gisteren las ik op de site van het Financieele Dagblad (inloggen verplicht) dat Loyalis, de uitvoeringsorganisatie van het grootste Nederlandse pensioenfonds ABP, Nederlandse leraren en ambtenaren een zeer concurrerend online spaaraanbod gaat doen. De 2,6 miljoen klanten van Loyalis kunnen een online rekening openen met een rente van 4,3%. Afgezet tegen andere online spaarinstellingen en met name de Nederlandse grootbanken is dit een zeer scherp aanbod.
-
Internetaanbieders doen prijzen in autoverzekeringsmarkt fors dalen
Internetaanbieders als Verzekeruzelf.nl en Allsecur zorgen er volgens Independer voor dat de markt voor autoverzekeringen flink wordt opgeschud. In een interview met Assurantiemagazine wordt gesproken over een prijzenslag. De vergelijkingssite constateert dat de autopremies in een jaar tijd (tussen maart 2007 en maart 2008) gemiddeld met 17 procent zijn gedaald. Gesteld wordt dat met name Allsecur een scherpe pricing inzet, binnen een maand heeft Allsecur een top 3-positie bereikt (lees ook dit persbericht).
-
Congres Internetverzekeren: visies en statistieken
Gisteren werd het jaarlijkse congres ‘Internetverzekeren’ in Rotterdam gehouden. Een congres waarin naast marketing ook uitgebreid werd stil gestaan bij de juridische consequenties van internetverzekeren en bij de nieuwe wetgeving die volledige digitalisering van het administratieve proces mogelijk maakt. Wat betreft de marketing zijn met name enkele visies en statistieken van McKinsey en Voogd & Voogd aardig om hier te delen.