-
Digital Food: onstuimige groei in online foodmarkt
De digital foodmarkt is enorm in beweging. Kritische consumenten, intense prijsconcurrentie, nieuwe digitale spelers en de onstuimige groei in online food zorgen voor grote veranderingen. Hoe gaat de rol van merken, platforms en supermarkten zich ontwikkelen? Hoe krijg je de logistieke operatie van thuisbezorging rendabel? En welke impact hebben digitalfood-ontwikkelingen op bijvoorbeeld transparantie, voedselveiligheid, duurzaamheid en privacy?
-
Datamanagementplatformen
In 7 stappen naar een DMP-klantcontactstrategie
Inmiddels zijn veel marketeers overtuigd van het nut van datamanagementplatformen (DMP's). Inmiddels gebruikt 40 tot 50 procent van de marketeers een DMP. Van het overige deel wil een groot aantal marketeers binnen 2 jaar een DMP implementeren. En dat is niet voor niets: de belofte van het bereiken van de juiste doelgroepen wordt steeds beter ingelost. Toch worstelen veel marketeers nog met het succesvol uitrollen van een DMP-traject. Ook worden de verwachtingen lang niet altijd waargemaakt. Maar wat onderscheidt succesvolle DMP-trajecten van degene die stranden? En welke stappen kun je doorlopen? Ik begeleid je graag in 7 stappen naar een DMP-klantcontactstrategie.
-
Google Firebase: de volgende stap in app-analytics en app-ontwikkeling
Google heeft vannacht tijdens Google I/O een nieuwe release van Firebase gelanceerd, één uniform platform voor Android-, iOS- en mobile web development. Hierdoor kunnen apps sneller worden ontwikkeld en wordt het eenvoudiger om gebruikers te werven, vast te houden en inkomsten met apps te genereren. Met in het hart van Firebase: Firebase Analytics, een krachtige en onbeperkte oplossing om apps door te meten. Firebase is per direct beschikbaar.
-
Marketing Automation
Marketing automation: zo haal je de maximale ROI uit grote AdWords-campagnes
Een van de belangrijkste uitdagingen van SEA-specialisten is het behalen van een optimale ROI uit AdWords-campagnes binnen de beschikbare tijd. Echter, tijdgebrek is vaak de oorzaak van het niet kunnen voltooien van alle taken die bijdragen aan een betere ROI. En hoe groter de campagnes, hoe groter deze uitdaging. Hoe kun je met beperkte inspanning toch het optimale uit AdWords-campagnes halen, ook met duizenden ‘long tail’-keywords en -advertenties? Het antwoord: automatiseer je campagnes!
-
Google Universal Analytics uit bèta - remarketingfunctionaliteit beschikbaar
Sinds vorige week is Googles Universal Analytics uit de bèta en is de displayfunctionaliteit ook binnen Universal Analytics beschikbaar. Het ontbreken van deze displayfunctionaliteit was tot nu toe voor veel websites een van de belangrijkste redenen om nog niet op Universal Analytics over te stappen. Bij het aanmaken van een nieuw Analytics-account is Universal Analytics vanaf heden de enige keuze. Functioneel heeft UA een groot aantal voordelen ten opzichte van het ‘oude’ Google Analytics. Dus is het tijd om over te stappen?
-
Hoe word je een conversie-superhero in 4 stappen
Dat het structureel verbeteren van je websiteconversie cruciaal is om in het online concurrentiegeweld mee te komen, staat buiten kijf. Maar hoe pak je dat concreet aan en word je een conversie-‘superhero’? In een stappenplan legt Oogst uit hoe je met conversie-optimalisatie begint en optimalisatie opschaalt.
-
Structurele conversieoptimalisatie cruciaal voor top-3 positie in online marketing
Sinds de introductie van betaalbare testsoftware zoals Visual Website Optimizer en Optimizely zijn er geen drempels meer voor het opzetten van conversie-optimalisatietesten. Het optimaliseren van je conversie blijkt inmiddels zelfs noodzakelijk om mee te komen in het online concurrentiegeweld. Dit blijft echter vaak een ad hoc test voor het optimaliseren van buttons, kleuren en teksten. Echt verschil maak je pas met structurele conversieoptimalisatie, waarbij ook je marketing en propositie onder de loep worden genomen.
-
Verhoog je omzet en bespaar mediakosten met websitepersonalisatie
Hoe relevanter de website die bezoekers zien, hoe groter de kans dat zij ook daadwerkelijk tot conversie overgaan. Niet voor niets leidt dit tot hogere conversie, meer tevreden klanten en meer omzet. Maar lange tijd waren voor personalisatie grote investeringen nodig en bleef webpersonalisatie onder het mom ‘de klant is koning’ behouden tot alleen de allergrootste merken, zoals Amazon. Inmiddels is personalisatietechnologie voor iedereen binnen bereik gekomen. Maar hoe pas je personalisatie concreet toe? Aan de hand van meerdere voorbeelden laat ik de kracht en het rendement van personalisatie zien. Het personaliseren van je website blijkt vaak al te kunnen met de technologie die nu al in je organisatie wordt ingezet.
-
Google Analytics meet nu online én offline customer journey door
Tijdens de Google Analytics Partner Summit in Mountain View wordt nieuwe Google Analytics-functionaliteit gepresenteerd. Naast de eerder beschreven cross device-metingen zet Google serieuze stappen om de totale online én offline customer journey inzichtelijk te maken. Daarnaast wordt de conversie-attributiefunctionaliteit sterk uitgebreid. Hierdoor zijn marketeers nog een stap dichter bij het bepalen van de daadwerkelijke bijdrage van marketingkanalen.
-
Gaan banken het van de rest verliezen?
In de komende 10 jaar vindt een grote verschuiving plaats in de rol die banken spelen. Het consumentengedrag verschuift massaal naar online en mobiele media. Nieuwe partijen met financiële diensten schieten als paddenstoelen uit de grond en huidige banken missen het vertrouwen van de consument. Banken moeten daarom hard op zoek naar hun toegevoegde waarde.
Dat de tijd voor verandering nu is aangebroken, bleek wel tijdens het Emerce eFinancials event vorige week donderdag. Daarom: de 5 redenen waarom banken het van non-financials kunnen verliezen (en 5 mogelijkheden wat ze kunnen doen tegen ‘disintermediation’). -
HEMA & Rookworst social media marketing op #SRME 2011
Donderdag 13 oktober vond het Smart Retail Marketing Event 2011 plaats. Het evenement werd bezocht door meer dan 450 bezoekers, die aandachtig luisterden naar cases van o.a. HEMA, Hyves, Coolblue en Score. Dat Social ook onder retailers hot is, was te verwachten en valt in meerdere verslagen te lezen. Wat mij betreft een hoogtepunt was de HEMA Rookworsten social media actie op Lowlands en in de Kalvertoren. Voor velen waarschijnlijk nog niet bekend. Deze wil ik jullie dan ook niet onthouden!
-
Emerce online B2B event: Voldoende online kansen, goede opvolging ontbreekt
Op donderdag 7 april vond het eerste Emerce B2B Online event in Amsterdam plaats. Een dag die in het teken stond van online leadgeneratie, content marketing, conversie attributie & optimalisatie en natuurlijk veel social media. Volgens de sponsoren ontbrak tussen al het B2C geweld een event dat zich puur op Online B2B marketing richt. Zij besloten daarom in samenwerking met Emerce een eigen event op te zetten. Want de dynamiek van B2B en B2C verschilt enorm, of toch niet? Wat in ieder geval opvalt is dat veel B2B organisaties er, ondanks het grote aantal kansen, niet of beperkt in lijken te slagen de interne organisatie zover te krijgen om daadwerkelijk op deze kansen in te spelen. In dit artikel vind je een kort verslag van enkele sessies die ik heb bijgewoond.
-
Verslag Emerce performance based advertising
Afgelopen donderdag lanceerde Emerce het Emerce Performance Event in Pakhuis de Zwijger. Het congres stond in het teken van Performance Based Online Advertising. Gedurende één dag gaven meerdere online marketing professionals een kijkje in de keuken en deelden zij hun ervaringen en successen. Onder andere KPN en Transavia vertelden over hun ervaringen met performance based advertising, waarvan het merendeel ging over affiliate marketing. Collega Arjen Hettinga en ondergetekende waren erbij en brengen verslag uit. Vandaag het verslag over de sessies van KPN en Transavia, morgen volgt het verslag over de sessies van Daisycon en Traffic4u.
-
Verslag Emerce eFinancials: Successtrategieën in een hyper concurrerende markt
Afgelopen donderdag 4 november vond het eFinancials event plaats in Pakhuis de Zwijger. Een dag die volgens het programma in het teken van online en mobiele innovaties voor banken en verzekeraars zou staan. Erg interessant, want hoe blijf je in al het mediageweld van banken en verzekeraars succesvol in deze enorm concurrerende markt? En natuurlijk vond de uitreiking van de Accenture Innovation Awards plaats. Tegelijkertijd vormde dit na mijn overstap een ultieme dive in de wereld van online en mobile. Een kort verslag van de presentaties die ik heb bijgewoond en de beschikbare presentaties zelf.
-
Co-creatie: Het speelkwartier is voorbij!
Het afgelopen jaar zijn er vreselijk veel nieuwe initiatieven op het gebied van co-creatie gestart. De groei aan succesvolle battles, initiatieven, crowdsourcing en co-creatie platforms en nieuwe samenwerkingsverbanden is enorm, en Co-creatie blijkt meer te zijn dan een korte hype. Organisaties die nu starten, moeten zich realiseren dat de tijd van vrijblijvendheid en experimenteren voorbij is, het gaat om structurele dialoog en waardecreatie. Alleen organisaties die op een professionele manier een co-creatie strategie vormgeven en realiseren zullen hierin succesvol zijn.