Martin van der Meij
Product Manager Telegraaf media Nederland

De eerste stappen op het internet deed ik een ruim tien jaar terug. Vanwege wat freelance werk voor weekblad ZuidFriesland (onderdeel van Hoekstra te Emmeloord) en mijn werkzaamheden in de IT was mijn eerste wapenfeit het online brengen van die krant. Dat was toen nog iets wat heel simpel en kleinschalig kon worden opgezet. Feitelijk deden we niets anders dan de code via een find&replace;vervangen voor standaard HTML.
1999 was vervolgens het jaar dat ik voor het eerste kennis maakte met échte online promotie. De promotie van Amerikaanse adultwebsites. Dat betekende in 1999 een gallery maken en deze aanmelden bij bv The Hun en daarna je vingers gekruisd houden en hopen dat deze je linkje zou plaatsen ;-)
In een paar jaar tijd groeide de markt voor TGP (Thumbnail Gallery Post) echter uit tot een miljoenen (miljarden?) industrie. De groei van het aantal internet aansluitingen vlak na de eeuw wisseling en de komst van paypal en bijvoorbeeld E Passporte als betaalmiddel zorgde ervoor dat de adult booming business was.
In 2002 begonnen als portalmanager bij Blixem Interner Services. Daar me vooral bezig gehouden met hookers (maar ook opzet cams en aantal betaalsites). Op 10 januari 2004 werd deze site door een stukje in het parool en op Planet.nl letterlijk gelanceerd. Op Alexa.com is nog steeds de piek in bezoekers duidelijk zichtbaar.
Voor de mensen die het gemist hebben: Heleen van Royen schreef een artikel waarin naar buiten kwam dat Rob Oudkerk coke zou gebruiken en porno sites bezocht op de pc van het werk. Onder pornosites werd hookers verstaan en ik was en bén van mening dat hookers geen porno site is maar “slechts” een consumenten forum waarop prostitutie wordt besproken. De combinatie “oudkerk” en “hookers” is nog steeds leuk terug te vinden op google. Mevrouw Schaapman (ex prostituee en fel tegenstander van hookers) is eveneens een drijvende kracht geweest voor de website. De samenwerking met Soa Aids Nederland en de campagne tegen vrouwenhandel zorgde er echter ook voor dat het forum uitgroeide tot een serieus medium.
Het laatste kwartaal van 2006 voor PEAK-IT de online strategie bekeken en geoptimaliseerd. Op projectbasis voor dit IT detacheringsbedrijf de overgang aangestuurd van nixweten naar meten=weten.
WebAnalytics/Adwords based.
Begin 2007 begonnen bij HostNet te Amsterdam als InternetMarketeer. Doel het verbeteren van de SEM/SEO en verhogen van de conversieratio op de website zelf.
Daarnaast ben ik dus één van de bloggers op marketingfacts :)
Sinds eind 2007 werkzaam voor Telegraaf Media Nederland. Binnen het concern hou ik me bezig met product management. Gebieden zijn daarbij; Mobile/Video/Unsold Inventory en web analyse.
-
Mokkels gaat naar Blixem
Ondanks de berichten hier dat Mokkels op zwart zou gaan blijkt dit toch niet het geval te zijn. Internet onderneming Blixem heeft laten weten de website te hebben overgenomen zoals op diverse websites inmiddels te lezen valt. Inmiddels is er ook een persbericht (pdf) verschenen. Opvallend is dat Blixem de website heeft overgenomen ondanks de rel die eerder was ontstaan omdat dochterbedrijf Hollandsch Goed adult websites heeft.
Betekent dit dat Mokkels het wel haalt en Hollandsch Goed is overleden?
-
Waar een foutformulier goed in kan zijn?
Iemand die een formulier gebruikt zou eigenlijk deze pagina bij zijn bookmarks moeten hebben staan of minstens eenmaal moeten hebben gelezen.
Maar kost een slecht formulier je ook daadwerkelijk omzet? Ja natuurlijk. Alhoewel….Met dank aan Google Analytics ben ik eens in de statistieken gedoken van het contact informatie formulier dat hostNet nu nog gebruikt als je een online bestelling wilt plaatsen. Deze pagina zit nadat je de producten in een winkelwagentje hebt geplaatst en nadat je een totaal overzicht hebt gezien van de kosten. Op dit formulier vul je puur de factuurgegevens in. Voor de volledigheid. Ná deze pagina zit een acceptatiepagina (digitale handtekening) gevolgd door de bedankpagina.
-
SNS Bank stapt in internet broadcasting
Via mijn oudcollega Ton Wesseling werd ik vandaag gewezen op een nieuwe website van de SNS bank. De SNS bank start in samenwerking met MSN, radio538 en Sony binnenkort het WK webcamzitten. Bedoeling is dat deelnemers proberen om 5 dagen non-stop achter hun webcam te blijven zitten (slapen mag gelukkig ook). De winnaar ontvangt een jaar lang “gratis wonen”. De in samenwerking met Qi opgezette campagne heeft tot doel om meer aandacht te krijgen voor het SNS product live@dvies, waarbij je direct advies kunt krijgen over producten door een adviseur achter een webcam.
Hieronder het volledige persbericht:
-
Recruitment in Nederland
De afgelopen drie maanden heb ik een adviesrol vervuld bij Peak-IT wat betreft de internet marketing. Tijd om een evaluatie te doen over de activiteiten online naast de gebruikelijke acties op vacaturewebsites.
Hier werd al een voorzichtige voorspelling gedaan voor de trends over circa 3 jaar. Heeft het al zin om nu al deze nieuwe mogelijkheden te onderzoeken?
Peak-IT heeft de afgelopen drie maanden geëxperimenteerd met een aantal “nieuwe” werving methodes en daarom een interview met de commerciële man van het bedrijf Maarten Cobelens.
Q1: Steeds meer bedrijven maken al gebruik van Google om personeel te zoeken. Deze site staat inmiddels op een tiende plaatst als online wervingskanaal. Terecht of wordt de Google manier overdreven?
-
Web 2.0 stormt top 20 binnen van best bezochte websites 2006
Het jaar is nog niet voorbij maar toch heeft online onderzoeksbureau Multiscope alvast voor het zevende achtereenvolgende jaar haar ranglijst opgesteld van de best bezochte Nederlandse sites.
-
KPN vs UPC: 1 - 0
Na 5 jaar gebruik te hebben gemaakt van Chello ben ik in augustus overgestapt. En inderdaad overstappen is niet eng :)
Reden om over te stappen was vooral het feit dat al maanden mijn internetverbinding zonder duidelijke reden om de zoveel uur wegviel. Een paar keer een afspraak gemaakt met een monteur. Niet omdat ik een paar keer een monteur heb gezien. Nee omdat zoals gebruikelijk de monteur niet op kwam dagen. Eén ding scheelt. Als dit het geval is krijg je geld terug van UPC en dit is wel een manier om soms eens een maand gratis internet te regelen :)
Tijdens het opzeggen was net de uitrol campagne begonnen van de Mediabox. Ik kon zelfs 2 maanden gratis Film1 en Sport1 kijken en ik hoefde niets anders te doen dan binnen 2 maanden op te zeggen om een automatisch abonnement te voorkomen.
-
Nederland niet keen genoeg?
Al in 2001 kwam ik de website KEEN.COM tegen en was toen al verbaasd over het concept dat in mijn ogen nog steeds redelijk geniaal is.
in het kort:* Bezoekers kunnen op de website in verschillende vakgebieden op zoek gaan naar online advies
Momenteel zijn er mogelijkheden om contact op te nemen op het gebied van fiscaal, juridisch advies of om bv te chatten met een B-acteur/actrice.* Bezoekers kunnen zich registeren als expert op een gebied en zodoende keen worden
Iedereen kan deelnemen aan het concept en zich registeren als een expert op een bepaald gebied. -
Surf2Music sluit deal met Sanoma
Vol verwachting lees ik hier dat Surf2Music een deal heeft gesloten met Sanoma.
Vanaf half november doet Surf2Music via de weekbladen zoals Nieuwe Revu, Yes, Viva en de internetsites als Nu.nl en Startpagina.nl van dochter Ilse Media Groep honderdduizenden proefabonnementen van de muziekservice cadeau.
Bij deze dienst wordt niet betaald per download maar op basis van abonnement. Voor vanaf €102,05 (als je student bent) kan je een jaar lang onbeperkt downloaden én luisteren naar muziek. Voor niet studenten liggen de tarieven op €119,40 (enkel streams) of €179,40 (streams en downloads). Lijkt me fors als je geen student bent?
Ben erg benieuwd hoe deze dienst zich de komende tijd gaat ontwikkelen. Het aanbod van albums dat beschikbaar is valt me niets tegen alhoewel het me opviel dat ik geen album kan vinden van bv Tiesto of Frank Boeijen en wél een aantal oudere albums zie van TakeThat. Daarnaast zie ik dat Marco Borsato een album heeft dat ook als single wordt vermeld. Kinderziektes?
Durft iemand een voorspelling te doen?
-
Google Music: Top40 anno 2008 ?
Al een paar weken geleden kwam ik per ongeluk terecht op de de Google Music Trends pagina. En tot mijn verbazing is er hier nog niets over gezegd :)
Ok op dutchcowboys werd er hier al wel iets over gezegd maar ook daar merkte ik dat er niet daadwerkelijk een discussie op gang kwam.
De top 40 volgens google
Op Google Music Trend zie je wat Google Talk members luisteren, en welke nummers populair zijn. Je kunt vervolgens selecteren op genre en op land (helaas staat Nederland er nog niet tussen).De informatie wordt dus verzameld via Google Talk members, die wanneer zij hun music player aan hebben staan op een bepaald nummer en ook Google Talk hebben ingeschakeld, automatisch een ‘stem’ geven op het betreffende nummer. Meer op de help-pagina van Music Trends
-
Nieuwe blogger
Al een paar maanden geleden ben ik gevraagd door Marco om ook hier te gaan schrijven en vandaag eindelijk mijn eerste post. Ik beperk het daarom tot een inleiding. Wie ben ik, wat heb ik gedaan en wat is mijn link met Marketingfacts.