André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.
-
Google Analytics: maar hoe begin je er mee?
Google Analytics is geïmplementeerd, de data stromen binnen en je bent helemaal klaar om aan de slag te gaan. Maar na de eerste week heb je eigenlijk geen idee meer waar je naar moet kijken. Bekend probleem? Lees dan verder.
-
Vernieuwde interface + nieuwe features gelanceerd in Google Analytics
Gisteravond heeft Google in zijn Analytics pakket een aantal updates doorgevoerd. Deze zijn vooral gericht op het weergeven van data, menu's zijn herschikt en visualisaties verbeterd. Hieronder een opsomming van de gevonden verbeteringen. Deze zijn gebaseerd op eigen bevindingen en de bevestiging van Dan Barker die hetzelfde gevonden had. Google heeft namelijk nog geen officiële changelog uitgebracht.
-
Cookieless analytics de oplossing?
Het zal jullie niet ontgaan zijn, de hele discussie rondom de cookiewet. Daar zal ik dan ook niet verder op in gaan. Wel wil ik de alternatieven eens bespreken. Er is veel reuring in de webanalytics-markt over cookieloze pakketten die na 1 januari zogenaamd nog wel mogen. Maar is dat wel zo en zijn ze nuttig?
-
Content-experimenten, schermruimte, social reports en meer nieuws in Google Analytics
Er is inmiddels weer zoveel te melden over Google Analytics dat het tijd is voor een update. Google heeft het ontwikkelteam in de hoogste versnelling zitten en gooit de ene na de andere functie live, ik zal ze een-voor-een hieronder behandelen.
-
Google is begonnen met censuur op vliegticket resultaten
Een interessante stap die Google aangekondigd heeft op het PhoCusWrigth Travel Conference. Jeremy Wertheimer, de oprichter van ITA software en nu Google VP, vertelt dat Google vanaf heden vliegticket vergelijkers en beoordelaars gaat verwijderen uit de zoekresultaten. Het zou dan gaan om namen als Expedia, Priceline (Booking), Travelocity, Kayak, enz.
De reden van deze censuur (zo noem ik het) is dat de luchtvaartmaatschappijen het zo willen, aldus Jeremy. Deze willen geen reisbureaus in de zoekresultaten op woorden met “vliegtickets” hebben staan. Google heeft al eerder aangegeven de ‘middle man’ uit de resultaten te willen halen, maar dan met aanpassingen in het algoritme en wat handmatige ingrepen. Het keihard weglaten van deze sites is een aparte nieuwe stap.
-
Google Analytics krijgt Flow Visualization (pad analyse)
Maar zonder enige uitleg weet je dat nog niet wat het is, dus bij deze. Op dit moment biedt Google Analytics weinig inzicht in de manier waarop bezoekers door je site heen gaan. In de “content” rapportage staat een “Navigation Summary” functie waarmee je een soort van pad analyse kunt doen. Dat gaat helemaal veranderen met de nieuwe Visitor Flow en Goal flow functies.
Visitor Flow
De nieuwe visitor flow rapportage kan in kaart brengen hoe bezoeker door je site heen gaan. En aangezien een plaatje meer zegt dan duizend blogs: -
Google Analytics lanceert betaalde versie: Premium
Vaak werd het ons al gevraagd: zal Google met een betaalde versie van Analytics gaan komen. En eindelijk kunnen we daar positief op antwoorden. Vanaf vandaag bestaat er een betaalde versie. Allereerst zal het gelanceerd worden in Amerika, Canada en Engeland, maar later ook in andere landen.
Bekijk hier alvast het Google Analytics Premium introductiefilmpje.
Wat krijg je allemaal voor je geld?
-
Nieuw: Real Time dashboard in Google Analytics
De ene nieuwe functie na de andere vliegt je om de oren. Vandaag komt Google met het nieuws naar buiten over het nieuwe Real Time Dashboard. Deze geeft je inzage in wat er op dit moment op je website gebeurd:
In dit voorbeeld zijn er 32 bezoekers op de site aan het rondkijken. Anders dan de normale definitie van een bezoek binnen Google Analytics eindigt een bezoek in dit dashboard al na 5 minuten inactiviteit. In de normale rapportages is dit (als je het niet aangepast hebt) 30 minuten.
-
Alle Google Shopping wijzigingen vanaf 22 september 2011
In mei 2011 kwam Google Shopping als bèta naar Nederland (voorheen Google Product Search). Inmiddels zijn we enkele maanden verder en heeft Google een update aangekondigd: per 22 september zullen de richtlijnen voor Google Shopping wijzigen. Dit betekent dat adverteerders de aangeleverde feeds moeten aanpassen naar de nieuwe richtlijnen.
Google Shopping
Sinds mei 2011 is het voor adverteerders mogelijk om een product feed met alle producten te uploaden naar het Google Merchant Center. Nadat Google de feed en de producten in de feed heeft goedgekeurd, voegt Google de producten toe aan haar zoekresultaten. De producten zijn dan zowel in de normale zoekresultaten zichtbaar als in de productvergelijker van Google: Google.nl/Shopping.
-
Google laat +1 knop in Analytics en Webmaster tools zien
Zojuist heeft Google op diverse blogs nieuwe rapportages aangekondigd voor de onlangs wereldwijd geïntroduceerde +1 knop. Deze zullen via Google Analytics en de Google Webmaster Tools beschikbaar worden gesteld.
In de Google Webmaster Tools verschijnen de volgende rapporten:
- Search Impact report: dit rapport laat zien wat voor invloed de +1 knop heeft op de doorkliks vanuit de zoekresultaten. Je kunt resultaten met en zonder +1 vermeldingen naast elkaar leggen om goed het verschil te kunnen zien. Dit rapport wordt alleen getoond als je genoeg vertoningen hebt voor de diverse pagina’s.
- Activity report: hierin zullen alle +1’s van jouw site te zien zijn. Dus die vanuit je eigen site geklikt zijn maar ook die vanuit de zoekresultaten zelf aangeklikt zijn.
- Audience report: hierin kunnen we zien wie je site een +1 gegeven heeft, landen, talen en andere demografische gegevens.
En in Google Analytics kunnen we de volgende zien:
-
Omzet Nederlandse Affiliate markt met 23% gestegen in 2010
De IAB Taskforce Affiliate Marketing presenteerde vandaag de resultaten van de Affiliate Marketing Monitor tijdens de Affiliate Dag. De Affiliate Dag was in DeFabrique® in Utrecht en vond voor de vierde keer plaats. In opdracht van IAB verzamelde Blauw Research de afgelopen maanden omzetgegevens van de grote Nederlandse Affiliate netwerken. Dit rapport brengt de Nederlandse Affiliate marktomvang in kaart en de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de affiliate markt.
-
Online Travel Trends 2011?
*Door collega Edwin Hof
Elk jaar vinden er meerdere congressen plaats op het gebied van online travel en vaak duiken er aan het begin van het jaar allerlei ‘top’ lijstjes op. Ik vraag me af waar online marketeers in de travel branche zich op dit moment mee bezig houden, of zouden moeten houden, zo in de vijfde maand van het jaar. Laten we een eerste balans opmaken. Op 10 en 11 mei ben ik namens Traffic4u aanwezig op het Eye for Travel Summit in Londen. Ik zal daar onderstaande top 4 toetsen en eventueel aanpassen. Graag ontvang ik jullie feedback op deze eerste lijst.
-
Google Analytics start met Multi Channel attributie pilot
Afgelopen week is Google op de ad:tech in San Francisco een pilot gestart met de nieuwe Multi-Channel Funnels functionaliteit. De GACP’s (Google Analytics partners) konden er al even mee spelen, en nu worden er 200 grote sites bij betrokken. Het wordt dus binnenkort mogelijk om beter te kunnen zien via welke kanalen bezoekers naar je site komen alvorens ze converteren.
Tot op heden rapporteerde Google Analytics alleen conversies over de laatst bekende bron waarmee een bezoeker naar de site gekomen was. Dus een bezoeker met dit pad:
-
SEA News @ SES New York 2011
Door collega Jeroen van der Veen: Als search advertising consultant lag mijn focus tijdens de SES in New York op de PPC marketing seminars. Op het gebied van het adverteren op Google, Bing en Yahoo was er helaas weinig nieuws onder de zon.
Hieronder een verslag van de meeste interessante onderwerpen die ik gehoord heb tijdens de PPC gerelateerde seminars.
Google Ad Innovation
Tijdens de seminar Google Ad innovation vertelde Alexandra Kerr (Product Marketing manager, Google adwords) over de laatste Adwords advertentie innovaties. Ik noem 2 interessante ontwikkelingen:
-
Google Analytics lanceert nieuwe versie
Gistermiddag op de Google Analytics User Conference (die binnenkort ook weer in Nederland is) in San Francisco heeft Google eindelijk de bekendmaking gedaan van de nieuwe layout. Officieel mogen we het niet alleen een layout update noemen maar is het een compleet nieuwe versie geworden. Er zijn flink wat functionaliteiten toegevoegd zoals bijvoorbeeld een “report finder”, een verbeterde help functie, events als doelen en geavanceerde dashboards. Deze nieuwe functionaliteiten zullen in de komende weken over alle accounts uitgerold worden, maar hier alvast een sneak preview van de nieuwe layout: