Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).
-
Slechte recruitment kost jou als marketeer klanten
Vorige week schreef ik hier al dat de communicatie met sollicitanten via Facebook jou als marketeer mogelijk klanten kost. Een kwart van de organisaties laat niets van zich horen na een vraag van een kandidaat op Facebook. Op sollicitaties is het net zo erg en dat is voor een marketeer nog erger: dat kost gewoon klanten.
-
Facebook blijft lastig voor organisaties bij personeelswerving
Facebook blijft een lastig medium voor organisaties als het om interactie met potentiële werknemers gaat, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Digitaal-Werven onder de 500 grotere en bekendere werkgevers van Nederland. Hoewel het aantal bedrijven zonder een Facebook Fanpage daalt en ook het aantal onbeantwoorde vragen afneemt, is er nog veel ruimte voor verbetering.
-
Digitaal solliciteren: bedrijven gaan steeds slechter om met Facebook
Organisaties hebben meer problemen met interactie op Facebook, zo blijkt uit de cijfers van Digitaal-Werven die voor het negende jaar op rij de digitale sollicitatie-ervaring in Nederland heeft onderzocht. Onderdeel van deze ervaring is de behandeling van kandidaten op Facebook. Zo wordt gezocht naar een Fanpage en, indien dit mogelijk is, een serieuze vraag gesteld over werken bij de desbetreffende organisatie. In 2015 is er een duidelijk dalende trend te zien in de kwaliteit van de dienstverlening naar sollicitanten via Facebook.
-
Nieuwe marketingfunctie: detail officer
Ik schreef op Marketingfacts al eerder artikelen over de marketingfuncties van de toekomst (deel 1 en deel 2), een vakgebied dat mijn interesse heeft. Nieuwe functies zijn het gevolg van technologische ontwikkelingen in combinatie met sociaalmaatschappelijke trends. Niet alleen de technologische marketingontwikkelingen, maar er kan ook hele andere technologie van invloed zijn op het marketingvakgebied. Zo was internet een tool gemaakt voor het leger en educatie, maar heeft het de marketingwereld op zijn kop gezet. Dat dit vakgebied me zo mateloos interesseert, heeft geresulteerd in mijn e-book '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen'. Te downloaden op basis van waardebepaling achteraf, dus als je het waardeloos vindt, betaal je me gewoon niets, no hard feelings. In het boek staan natuurlijk een paar functies die van invloed zijn op het marketingvakgebied, zoals de 3D-designer en de data-architect. Om niet in herhaling te vallen, wil ik hier vandaag een functie beschrijven die het boek niet heeft gehaald: de detail officer.
-
Recruitment: bedrijven reageren vaker en sneller op een vraag via Facebook
Vorig jaar schreven we hier over het feit dat Facebook een steeds belangrijkere plek in nam in het recruitmentlandschap. Het aantal Facebook fanpages nam toe en het aantal internationale bedrijven met een Nederlandse fanpage nam nog harder toe. Wel had meer dan 1 op de 3 (36 procent) van de organisaties moeite met het beantwoorden van een serieuze vraag. Dit jaar is dat iets gedaald en is 31 procent van de vragen die wij vanuit Digitaal-Werven aan organisaties stelde onbeantwoord gebleven.
-
De beste (online) marketingcases ter wereld
Wat zijn nu de beste marketingcampages in de wereld? Een interessante vraag waar Digital Marketing Live elk jaar antwoord op probeert te geven. Ze nemen de winnaars van alle awards in de wereld en gaan kijken wat deze campagnes nu echt hebben opgeleverd. In totaal werden er dit jaar zo'n 20 cases gepresteerd, afkomstig van over de hele wereld: van Thailand tot Canada en van Zuid-Afrika tot België. Ik heb er een kleine selectie uit gemaakt voor dit artikel.
-
Trendevaluatie 2013: wie had het goed?
Eind 2012 vroeg ik een aantal trendwatchers hun voorspellingen voor 2013. Inmiddels voor het vierde jaar op rij. Zoals elk jaar gaan we natuurlijk ook deze voorspellingen evalueren, wat heeft het immers voor een nut te voorspellen zonder evaluatie? In 2010 (voorspellingen - evaluatie) was Adjiedj Bakas de beste voorspeller. Net als in 2011 (voorspellingen - evaluatie), toen Adjiedj deze titel deelde met Richard Lamb. Ook in 2012 was Adjiedj de beste voorspeller (voorspellingen - evaluatie), dit keer deelde hij de titel met Christine Boland en Andrea Wiegman. Dus de vraag is: wat is er uitgekomen van de voorspellingen van 2013? Enkel de winnaars van 2012 deden mee, dus het niveau ligt hoog.
-
Watson, de nieuwe adviseur?
Na aanleiding van mijn bericht over de assurantietussenpersoon 3.0 ontstond op Twitter een discussie over de vraag of die tussenpersoon van de toekomst nog wel een mens zou zijn. Want het niveau van service dat daarvoor benodigd is, is zeer arbeidsintensief en de vraag is dus of het uitvoerbaar is, en vooral: betaalbaar. Kan je zomaar de tweets en losse opmerkingen van je verzekerden volgen en er op inspringen? Het antwoord is eigenlijk gewoon een volmondig "nee". Het was nu deels natuurlijk toevallig dat Maarten mijn tweet zag en daarop reageerde, als hij in de auto had gezeten of druk bezig was geweest met een polis en hij had een paar uur laten gekeken, was die tweet helemaal niet naar boven gekomen. De vraag die ik me dan dus stel: hoe kan dit dan wel?
-
Facebook steeds belangrijker bij recruitment
Digitaal-Werven onderzoekt al 7 jaar hoe het is om digitaal te solliciteren bij de 550 grotere organisaties van Nederland, dus ook dit jaar. Opvallend is de grotere focus op Facebook ten opzichte van vorig, maar tegelijkertijd blijven social media lastig voor recruiters, blijkt uit het grote aantal onbeantwoorde vragen.
-
Assurantietussenpersoon 3.0: ‘the middleman’ heeft nog bestaansrecht
Internet cuts out the middle man. Dat is een veel gehoorde uitspraak, toch? Tussenpersonen verdwijnen want we hebben zelf toegang tot dezelfde informatie en niemand heeft ons belang zo hoog zitten als wij zelf. Toch heb ik als zoon van een voormalig assurantie tussenpersoon altijd de meerwaarde ingezien van deze beroepsgroep. Ik ben dus bevooroordeeld, het heeft immers mijn studie betaald en ik heb zelf 10 jaar vakantiewerk gedaan op zo'n kantoor. Toch bleek deze vakantie voor mij de meerwaarde maar weer eens van een echt goede tussenpersoon.
-
Uitgelezen: de nieuwe industriële revolutie komt eraan
De hoofdredacteur van Wired, Chris Anderson, is in de onlinemarketingwereld geen onbekende. Zijn boek The Long Tail heeft jaren de gemoederen bezig gehouden en is inmiddels wel redelijk als gemeengoed/waarheid geaccepteerd. Zijn boek Free heeft veel minder aandacht gehad, maar was in mijn optiek net zo goed en de effecten van wat hij in Free vertelt zien we dagelijks in de praktijk gebracht worden door partijen als Google en honderdduizenden start-ups. Nu is zijn derde boek uit: Makers, over de digitalisering van de maakindustrie, de opkomst van 3D-printers en de nieuwe industriele revolutie die dit met zich mee gaat brengen.
-
Marketeers: testen wij wel?
Elke woensdag schrijf ik op mijn blog over recruitment en arbeidsmarktcommunicatie, RecTec, een evaluatie van een corporate recruitmentsite. Ik analyseer dan of de benodigde informatie vindbaar is, hoe makkelijk deze vindbaar is, hoe makkelijk het sollicitatieproces verloopt en of alles werkt. Dat laatste zou je van verwachten dat wel goed zit, maar opvallend vaak staat in de titel van mijn stuk het woord 'slordig'. Nu weet ik dat de corporate recruitmentsites vaak niet onder de verantwoordelijkheid vallen van marketing, maar aangezien je employer branding net zo goed bijdraagt aan je gewone branding (een slechte sollicitatie-ervaring kost je gewoon klanten) lijkt het me dat hier een mooie taak ligt voor marketeers in Nederland.
-
Case: Dove, The Ad Makeover
Recentelijk was het congres Best of Digital Marketing Worldwide 2013. Een unieke opzet waar Mike Berry, een Britse advertising consultant, een hele reeks cases bespreekt die internationaal prijzen hebben gewonnen. Maar, zoals hij zelf zegt, veel van de campagnes die prijzen winnen zijn totaal niet rendabel. We hebben meer dan 200 winnaars van de verschillende prijzenfestivals geïnterviewd en naar hun resultaten gevraagd en op basis daarvan een selectie gemaakt. Vandaag de laatste: Dove, The Ad Makover.
-
B2B-case Thunderhead: data, data, data…
Recentelijk was het congres Best of Digital Marketing Worldwide 2013. Een unieke opzet waar Mike Berry, een Britse advertising consultant, een hele reeks cases bespreekt die internationaal prijzen hebben gewonnen. Maar, zoals hij zelf zegt, veel van de campagnes die prijzen winnen zijn totaal niet rendabel. We hebben meer dan 200 winnaars van de verschillende prijzenfestivals geïnterviewd en naar hun resultaten gevraagd en op basis daarvan een selectie gemaakt. Nu een B2B-case van een onbekende softwareleverancier: Thunderhead.
-
Case: McDonald’s 24 uur open
Recentelijk was het congres Best of Digital Marketing Worldwide 2013. Een unieke opzet waar Mike Berry, een Britse advertising consultant, een hele reeks cases bespreekt die internationaal prijzen hebben gewonnen. Maar, zoals hij zelf zegt, veel van de campagnes die prijzen winnen zijn totaal niet rendabel. We hebben meer dan 200 winnaars van de verschillende prijzenfestivals geïnterviewd en naar hun resultaten gevraagd en op basis daarvan een selectie gemaakt. Vandaag wil ik een casus bespreken met alle buzzwords: location based, time sensitive, mobile advertising. En dat van McDonald's, ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk was.