Heini van Bergen
Senior Online Advertising Expert Beslist.nl

Heini van Bergen is als Senior Online Advertising Expert inhoudelijk verantwoordelijk voor de Online Advertising kanalen van Beslist.nl.
-
Mobile first in SEO: wat nu?
We horen al jaren dat mobiel het internet gaat veroveren. Door een wijziging in de manier waarop Google haar zoekresultaten rangschikt, lijkt de focus op de mobiele gebruiksvriendelijkheid van websites eindelijk een vlucht te nemen.
-
Google AMP-case: de eerste ervaringen vanuit online publisher BigSpark
Er is al veel gezegd en geschreven over Google AMP (accelerated mobile pages) en de invloed ervan op pagina’s, advertenties en je positie in de zoekresultaten. Maar wat levert de inzet van AMP nu concreet op en met welke uitdagingen heb je te maken? We zochten het uit.
-
Een miljoenenpubliek migreren naar HTTPS: zo doe je dat
De roep om een veiliger internet klinkt steeds luider. Google heeft daar afgelopen jaar nog een schepje bovenop gedaan door beveiligde websites een (licht) voordeel te geven in haar rankings. De vraag is dus niet of je moet overstappen naar HTTPS, maar eerder wanneer. Maar hoe doe je dat als je een high-traffic site hebt en ook nog voor een groot deel afhankelijk bent van je posities in Google?
We hebben met onze site AndroidPlanet.nl in samenwerking met hostingpartner Savvii deze migratie naar HTTPS ondergaan en geven je in dit artikel een overzicht van onze geleerde lessen.
-
Nederlands succes tijdens Semmys
De winnaars van de eerste Semmys zijn gisteren tijdens een uitreiking bekend gemaakt. De Semmys is een jaarlijkse internationale prijsuitreiking om schrijvers van de beste artikelen op het gebied van zoekmachinemarketing onder de aandacht te brengen. Bekendheden uit de industrie Matt McGee en David Mihm zijn verantwoordelijk voor dit concept.
Dit jaar is het de eerste keer dat deze Semmys worden uitgereikt en direct is er al Nederlands succes. Joost de Valk (Orangevalley) en Wiep Knol (Tribal Internet Marketing) hebben de prijzen in de wacht gesleept voor respectievelijk de categorieën Blogs & Blogging en Link Building. -
SMX London 2008: De Highlights
Bij iedere conferentie die je bezoekt is veel informatie vaak al bekend en is het prettig hiervan een bevestiging te krijgen. Sommige informatie is wel nieuw of anders zeker de moeite waard om met anderen te delen.
De SMX London die afgelopen dinsdag en woensdag plaatsvond was ook zo’n beurs. Vanuit Tribal Internet Marketing hebben Wiep Knol en Heini van Bergen een drietal presentaties gegeven, daarnaast hebben wij ook de andere sessies bijgewoond. Zonder al te diep in te gaan op wat er allemaal letterlijk werd verteld, willen wij een kort overzicht geven van de zaken die ons het meest zijn opgevallen.
-
Krijgt SEO een nieuwe dimensie?
Zoekmachine optimalisatie (SEO) heeft van oudsher te maken gehad met een wat schimmig imago. Dit werd vooral veroorzaakt doordat zoekmachines weinig kwijt wilden over de techniek achter hun zoekresultaten en specialisten hun kennis graag voor zichzelf hielden.
De afgelopen jaren is hier al enorme verbetering in gekomen. Zo geven specialisten middels sites als webmasterworld.com, Search Engine Watch en SearchEngineLand steeds meer kennis vrij. Ook zoekmachines werken mee aan een transparanter beeld door te werken met gedetailleerdere richtlijnen en hulpmiddelen als de Google Webmaster Tools. Gisteren is hier een nieuwe dimensie aan toegevoegd. Het Amerikaanse SEO bureau SEOMoz heeft een eigen web-crawler ontwikkeld welke het grootste deel van het web inzichtelijk moet maken, vergelijkbaar met de manier waarop zoekmachines dit doen. Met het inzichtelijk maken van het web doelt SEOMoz vooral op de relaties tussen verschillende websites, de linkpopulariteit van websites, welke linkteksten er gebruikt worden, oftewel de invloed van links; nog steeds een van de belangrijkste SEO-factoren.
-
Google Ad Planner, een eerste indruk
Eerder deze week heb ik de (lang verwachte) login van de Google Ad planner ontvangen. Als eerste moet ik aangeven dat mijn ervaring met mediaplanning gering is en dat er wellicht meer ervaren personen zijn die deze post nog verder kunnen aanvullen. Vooralsnog is dit vooral een review van de Google Ad planner gericht op de mogelijkheden die de tool biedt.
-
Google Checkout live
Het heeft al geruime tijd de gemoederen bezig gehouden, maar Google’s eigen betalingssysteem is live, het systeem is genaamd Google Checkout en niet Gbuy zoals meermaals werd gesuggereerd. Google Checkout zal een directe concurrent worden van E-bays PayPal, maar zou volgens analisten ook prima samen kunnen gaan met PayPal. Grote pluspunt van Google Checkout is natuurlijk dat het geintegreerd is met al je andere Google services.
Google zet hoog in op het voorkomen van misbruik, zo worden onder andere creditcard- en emailgegevens niet doorgegeven aan de verkoper, zie afbeelding. Dit is echter iets wat PayPal ook al langere tijd doet.
-
Google verkoopt aandeel in Baidu
Google heeft bevestigd dat het haar belang van 2,6% in de Chinese zoekmachine Baidu heeft verkocht. In 2005 kocht Google de aandelen om meer inzicht te krijgen in de Chinese zoekmarkt. Op dit moment is Baidu nog steeds met ruime voorsprong marktleider in deze markt. (zie Searchengine Journal).
Volgens haar woordvoerder wil Google op eigen kracht groeien en succesvol zijn in China.
-
Google vergroot aandeel op zoekmarkt VS
Google blijft groeien in de markt voor zoekmachines, dit meldt Computable. Het heeft in de Verenigde Staten nu een marktaandeel van 43 procent, gevolgd door Yahoo (28 procent) en MSN (13 procent). Dit blijkt uit onderzoek van Internet-monitorbedrijf comScore Networks.
Het onderzoek geeft ook aan dat de overige diensten van Google in Amerika nog achterblijven op de concurrentie. Zo heeft Gmail 2,5 procent marktaandeel tegenover Yahoo! Mail (42%) en Hotmail (22,9%).
Meer informatie is te vinden op de website van comScore Networks.
-
Google ook in video ads
Google zal deze week een nieuwe dienst presenteren waarmee video commercials getoond kunnen worden op het Google netwerk, hiermee zet Google de eerste stappen richting televisie reclame.
De video advertenties zullen zichtbaar zijn als een stilstaande image en starten pas nadat een gebruiker op een button klikt. Volgens Gokul Rajaram, director of product management van Google, zullen de advertenties vooral interessant zijn voor adverteerders die met een relatief kleine investering een kwalitatief goede doelgroep met een video commercial willen bereiken.
Interessant aan het betalingsmodel is dat Google de adverteerder zelf laat kiezen tussen betalen per klik naar de website (CPC) of een vast bedrag per 1000 impressies (CPM), terwijl banners via het Google netwerk op dit moment alleen op CPM basis werken.