Tim de Vrind

Strategy Director Performance Omnicom Media Group (ResolutionMedia)

Tim de Vrind
  • 0 posts
  • 16 reacties

Carrière profiel Tim de Vrind

Momenteel werkt Tim de Vrind als Strategy Director Performance bij Omnicom Media Group (OMD en ResolutionMedia).

Als online specialist, ontdekte hij Internet in 1995.In die tijd werkte Tim bij de LOI op de grafische afdeling. Van hieruit werd de eerste LOI-site opgezet. De grafische afdeling was volledig verantwoordelijk voor het design van de site, de communicatie en deels voor de techniek. Tevens ontdekte hij al snel de vele (online) marketing toepassingen. Eind ‘95 ging bv. de eerste e-mailmarketingcampagne de deur uit op een groep van ca. 1900 IT studenten. Deze mailing gaf maar liefst een openingspercentage van 91+%.

Tijdens z’n werk voor de LOI begon hij Freelance te werken voor Globas Verre Reizen. Een van de eerste online Touroperators in Nederland. Hij was hier verantwoordelijk voor het design, online marketing en functionaliteit van de site. Intussen werd de LOI opgevolgd voor een Internetburo in Den Haag dat online trouwerij concepten in de markt zette. De kennis van de oude economie toegepast op de nieuwe economie.

Vervolgens kwam hij bij Wegener terecht. Deze uitgever van regionale kranten had een online tak opgezet (Wegener Dagbladen Online) en zocht mensen met specifieke online ervaring.

Na verschillende online functies binnen Wegener kwam hij terecht bij ANWB dochter, Pharos Reizen als hoofd van de online marketing afdeling. Doelstellingen: merk in de markt zetten, conversie op de site verhogen en meer omzet genereren.

Naast de diverse fulltime banen, nam ook het freelance werk steeds meer toe. Advies over e-commerce activiteiten, online marketing en strategie. Maar ook veel search (SEO en SEA). Qua werkzaamheden moesten ook bij de diverse werkgevers de relaties en aansturing met de bureau’s gemanaged worden. Vaak vonden ze hem maar lastig en te fanatiek,

Vanuit Pharos reizen was het een relatief kleine stap naar Airtrade (vliegwinkel.nl). De grootste vliegticketverkoper in Nederland. Hier werd hij Marketing en E-commerce Manager van o.a. Vliegwinkel.nl.

In 2007 kwam OMD in beeld. Een mediabureau met een sterke online focus en zeer interessante klanten. Tim ging werken op de afdeling Digital als Media Director Digital, en werd met name ingezet op de intensieve e-commerce- en B2c klanten, zoals: EasyJet, Center Parcs, Lotto, Honda, Schouten en Nelissen, ISBW, Holiday auto’s en iDEAL.

Werken voor anderen is leuk en leerzaam, maar zelf aan de knoppen zitten blijft het leukste! TUI benaderde Tim voor de functie van Manager Online Marketing. Dichtbij huis, was TUI met o.a. de merken Arke.nl en ArkeFly een interessante stap en dit betekende een weerzien met de reisbranche. Doelstellingen: team uitbreiden, online omzet verhogen, afzet verhogen, processen opTIMaliseren en samenwerking met afdeling e-commerce intensiveren. Alle doelstellingen werden ruimschoots behaald.

Na TUI, bij de grootste reisonderneming van Nederland, kiest hij voor een baan bij een (voor hem) branche vreemde omgeving; de financiële wereld. Stropdassen, bla bla en een statig pand? Geld en sparen bij een bank. Maar dan wel weer bij de meest laagdrempelige- en vriendelijkste bank van Nederland, de SNS-bank.
Als E-commerce manager media en design mag Tim zich o.a. buigen over de realisatie van commerciële targets van een aantal productgroepen (Sparen, verzekeren en betaalrekeningen). Hij houdt zich bezig met de online mediastrategie en online inkoop en is het aanspreekpunt voor alle e-commerce managers. Tevens verantwoordelijk voor het strategisch Partner beheer.

Na 2 jaar SNS, nationalisatie, veel politiek, de migratie naar marketing en de financiële crisis ligt de focus bij SNS minder op online en op het behalen van resultaat. Daar werd hij wat onrustig van:).

Na een teleurstellende periode bij MEC, waar hij werkzaam was als Performance Director, kwam hij redelijk onverwachts (weer) terecht bij Omnicom Media Group, waartoe ook Mediabureau OMD behoort.

Als persoon ben ik nieuwsgierig en weet graag het naadje van de kous, waar mogelijk en voor zover m’n kennis dit toestaat. Aan de klant zijde ben ik altijd veeleisend en soms erg vervelend geweest voor externe partijen en bureaus. Toen ik zelf aan de bureaukant werkzaam was kreeg ik altijd jeuk van de term “het opvoeden van klanten” wat nog weleens door collega’s werd gebezigd.

Wanneer je in verschillende branches en in diverse (online) functies hebt gewerkt aan zowel bureau- als klantzijde, kan je al deze ervaringen goed meenemen. Ik kan me prima verplaatsen in de problematiek van diverse (e-commerce) klanten. En kan behalve het bieden van een luisterend oor, ook een mogelijke oplossing in gang zetten.