Barry Kampstra
Managing director Daisycon

Barry Kampstra is één van de drie oprichters van Daisycon. Daisycon is in Nederland actief op het gebied van Cost-per-Click, Cost-per-Lead en Cost-per-Sale online marketing. Met ruim 30.000 aangesloten publishers mag Daisycon zich met recht marktleider op het gebied van performance based online marketing noemen.
Zie ook LinkedIn.
-
Aanbevelingen RCC worden opgevolgd
Zo’n 92% van de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) en het College van Beroep wordt opgevolgd, zo blijkt uit het jaarverslag 2008 van de RCC. Het hoge percentage adverteerders dat gehoor geeft aan de uitspraken laat volgens de RCC zien dat het systeem van zelfregulering binnen de reclamebranche bijzonder effectief is.
-
Tradedoubler omzet daalt, marge omhoog
Vandaag heeft Tradedoubler haar cijfers over het eerste kwartaal van 2009 gepresenteerd. Hierin werd duidelijk dat de vraag naar performance based marketing gegroeid is. Vooral de omzet in affiliate marketing (td Affiliate) is gestegen, met uitzondering van de affiliate marketing in de UK. De totale omzet en specifiek de omzet van td Campaigns en td Search is gedaald.
-
RCC maakt affiliate marketing lastig
Afgelopen maand heeft de Reclame Code Commissie een opmerkelijke uitspraak gedaan die gevolgen kan hebben voor affiliate marketing in Nederland. Zij heeft namelijk bepaald dat wanneer een aanbieder van producten gebruik maakt van een affiliate netwerk (zoals bijvoorbeeld Daisycon, M4N, TradeDoubler of Zanox) en dus geen directe relatie heeft de affiliate, de aanbieder toch aansprakelijk kan worden gehouden voor de wijze van reclame maken door de affiliate. Dit ondanks dat het praktisch gezien, door het veelal grote aantal affiliates en uitingen, moeilijk is om op de uitingen van de affiliates toe te zien.
-
Het einde van viral marketing?
Zojuist (via Emerce) las ik dat viral marketing en de zogenaamde "Tell-a-friend"-systemen volgens het College Bescherming Persoongegevens onder spam gaan vallen. Bij "Tell-a-friend"-systemen verzendt een website (op initiatief van en namens een gebruiker) een e-mail zonder voorafgaande toestemming van de geadresseerde. Dit valt onder het verbod op het verzenden van ongevraagde elektronische berichten voor commerciële, ideële of charitatieve doelen. Het is dus spam…
-
AEGON Bank laat affiliate netwerken samenwerken
AEGON Bank heeft al een aantal jaar een affiliate programma bij affiliate netwerk TradeDoubler lopen. Het affiliate kanaal wordt steeds belangrijker en daarom heeft AEGON Bank een nieuw programma opgestart, op een unieke en vooruitstrevende manier. Bijzonder is dat het affiliate programma nu bij de drie netwerken (TradeDoubler, Daisycon en M4N) gestart is waarbij deze netwerken gezamenlijk met AEGON Bank rond de tafel hebben gezeten om het programma vorm te geven. Hierdoor zijn de netwerken niet elkaars concurrent geworden van wie slechts één de opdracht zou krijgen, maar is een samenwerking ontstaan waarbinnen een gezonde competitie is wie de meeste affiliates binnenhaalt.
-
Vlakt groei affiliatemarketing af?
Gisteren bracht affiliate marketing bedrijf Tradedoubler de cijfers van het derde kwartaal naar buiten. Tradedoubler berichtte dat het een groei van 4,1% had doorgemaakt ten opzichte van het 3e kwartaal vorig jaar. In de eerste twee kwartalen van dit jaar rapporteerde Tradedoubler nog een groei van respectievelijk 89,4% en 69,1%. Is de groei uit de affiliate markt?
-
Kellog: ROI online hoger dan TV
Op Marketingfacts wist natuurlijk iedereen het al, maar Kellog heeft nu na 18 maanden onderzoek ook geconcludeerd dat de ROI op online marketing hoger is dan die op TV. Dit valt te lezen op Ad Age (via Dutchcowboys). Hoe Kellog aan deze wijsheid komt laten ze overigens niet weten.
“For the right opportunity, the [online] space offers fresh ways to commercialize new and existing brands, target specific audiences on needs more cost effectively,” zo meldt Mark Baynes, marketing manager van Kellog. Hij vond zijn bevindingen “obviously very encouraging” en zal er alles aan doen om Kellog meer online te laten doen.
-
Affiliate nichemarkten worden volwassen
In het buitenland is het al langer een trend, maar ook in Nederland staan naast de bekende netwerken nu ook gespecialiseerde affiliate niche netwerken op. Deze netwerken richten zich op een afgebakend segment van de totale affiliatemarkt. Zo startte eerder dit jaar in Nederland het netwerk Affiliate4You dat zich richt op Baby & Kids branche. Deze week werd er een nieuw affiliatenetwerk opgericht: door een grote speler in de markt en op een belangrijke niche.
-
Affiliate marketeer M4N groeit
Het begint een beetje saai te worden. Eerder berichtte ik dat Daisycon in 2007 een omzetgroei van 194% had gerealiseerd en dat Tradedoubler in 2007 met 53% was gegroeid. Vandaag las ik op Admanager dat affiliate marketing partij M4N het ook niet slecht doet: in 2007 steeg de omzet met maar liefst 220 procent naar 4,4 miljoen euro. Net als Tradedoubler en Daisycon verwacht ook M4N een sterke groei van de omzet in 2008.
-
Google concurrent voor affiliate partijen
Vorige week schreef ik nog dat er concurrentie dreigt voor Google Adsense door de nieuwe producten van tekstlink oplossingen van affiliate marketing partijen Tradedoubler en Daisycon. Vandaag las ik echter op het Google blog dat Google verder gaat met het integreren van de affiliate marketing business in de bestaande Google activiteiten.
-
Concurrentie voor Google Adsense
Er lijkt concurrentie voor Google Adsense te komen op de Nederlandse markt. Vandaag lanceerde affiliate marketing partij Tradedoubler namelijk een geavanceerde contextual advertising oplossing, AdMatch. Het scant de content van websites en matcht advertenties met relevante content op websites. AdMatch is volgens Tradedoubler uniek in het serveren van advertenties op drie manieren; namelijk als tekst ads, product ads en image ads.
-
Affiliate marketing nog steeds groeiende
In januari lazen we al dat de affiliate marketing in 2007 in de UK met 45% gegroeid is. Afgelopen week maakte ook Daisycon haar omzetgroei bekend over het afgelopen jaar bekend, die bedroeg maar liefst 79% ten opzichte van 2006. Ook concurrent Tradedoubler maakte eerder al cijfers bekend, de pan-Europese affiliate partij groeide in 2007 met 53%. Affiliate marketing is blijkbaar hot.
-
Valueclick krijgt miljoenenboete
Via Nu.nl las ik net dat Valueclick een schikking van 2,9 miljoen dollar (zo’n 1,9 miljoen euro) heeft getroffen met de Amerikaanse handelswaakhond FTC wegens misleidende reclame.
ValueClick beloofde internetgebruikers in advertentiebanners, pop-ups en e-mail allerlei ‘gratis geschenken’, zoals iPods, spelcomputers en plasmatelevisies. Wie op die aanbiedingen inging, raakte verzeild in een woud van reclamewebsites, waar internetters allerlei betaalde diensten moesten afnemen om voor de prijs in aanmerking te komen.
-
De Telefoongids neemt De Heus over
De Telefoongids neemt per direct alle activiteiten en medewerkers van performance based advertising bureau De Heus over, zo bericht Adformatie vandaag. De Heus is vooral bekend met zijn direct respons medium First Impressions.
Door de overname hebben adverteerders van De Telefoongids mogelijkheid tot adverteren op basis van pay-per-lead, pay-per-click en pay-per-sale. De overname past binnen de nieuwe koers van het bedrijf. Begin december kondigde De Telefoongids al aan Truvo Nederland over te willen nemen. Truvo is de uitgever van de Gouden Gids.
-
Ditzo campagne gaat verder…
De campagne van de nieuwe internetverzekeraar Ditzo gaat vandaag weer verder. Vorige week werd er op vele billboards groot “Datzo” aangegeven zonder dat er ook maar iets bijstond. “Datzo” stond gedrukt in de huisstijl van concurrerende verzekeraars zoals Ohra, Centraal Beheer en FBTO. Op de website Datzo.nl werd vervolgens een persiflage gemaakt op een verzekeraar die allerhande overbodige polissen aanbiedt, zoals een slaapkamer-, bananenschil- of eenzaamheidsverzekering.