Albert Treur
CEO CombiTrading

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.
-
Twitter wel prooi voor Apple?
Amerikaanse nieuwsmedia melden een op handen zijnde bieding van Apple op microblogdienst Twitter (zie ook: Reuters).Volgens goed ingevoerde bronnen verkeren de onderhandelingen in een finaal stadium. Apple zou de deal voor de ‘Worldwide Developers Conference’ van juni dit jaar willen afronden. Deze conferentie is een jaarlijks terugkerend initiatief van Apple. De spectaculaire overeenkomst zou een klap in het gezicht van Facebook en een sof voor Microsoft beteken. Beiden hengelden al eerder naar de gunsten van Twitter. Dezelfde bronnen melden een overnamebedrag van ongeveer 700 miljoen dollar, ruim 200 miljoen meer dan de eerdere biedingen lieten noteren.
-
Peter Kentie Sportmarketeer van het Jaar 2008
Peter Kentie, manager marketing & media bij PSV is onlangs winnaar geworden van de verkiezing Sportmarketeer van het jaar 2008. Peter Kentie was samen met Bas van Rossum (marketing N.E.C. Nijmegen) genomineerd voor deze inmiddels prestigieuze prijs. De winnaar van de verkiezing werd vorige week bekend gemaakt tijdens een bijeenkomst van de Businessclub Vrienden Van SPECO (BVVS) in het Willem II stadion in Tilburg.
Kentie blijkt steeds weer opnieuw in staat om nieuwe ontwikkelingen in de media een kans te geven in het marketingbeleid van voetbalbedrijf PSV. Kentie geeft veel ruimte aan media-innovaties waardoor PSV veelal een voortrekkersrol heeft voor het betaalde voetbal in Nederland. PSV.TV is lang het benchemark geweest, het uitstapje naar Google YouTube gedurfd, de samenwerking met Vusion vooruitstrevend en de presence op het Net TV netwerk van Philips kenmerkend voor zijn innovatie en marketingdrang.
-
Jupiler League scoort ook graag op iPhone
Innovatie is tegenwoordig ook in de van oudsher traditioneel geleide voetbalmarkt een keyword. Normaal gesproken zijn opvallende ontwikkelingen voorbehouden aan clubs uit de Eredivisie en in het bijzonder voor PSV maar de laatste tijd ziet ook de Eerste Divisie onder aanvoering van mediapartner en producent Eyeworks Sport kans om samen met sponsor Jupiler opvallende diensten toe te voegen aan het traditionele media-aanbod. Zag de recent geïntroduceerde website van de Jupiler League er al hoopvol en zeer bruikbaar uit, vandaag annonceerde men de iPhone versie van het geavanceerde matchcenter dat door Eyeworks Sport en Yellow Lemon Tree is ontwikkeld.
-
MediaLandscape neemt collega narrowcaster MediaLibrium over
Een grote acquisitie in narrowcastingland. Eén dezer dagen zullen de Telegraaf Media Groep en MediaLandscape de overname van narrowcaster MediaLibrium bekendmaken. Een op het oog flinke overname zij het dat MediaLibrium haar belangrijkste klanten -fastfoodketen McDonalds- niet kan meeleveren. De hamburgergigant gaat de digitale instore communicatie naar verluidt binnenkort zelf doen.
-
Philips NetNiet TV
Philips brengt internet naar televisie kopte Mark de Bruin een paar weken terug op deze weblog. Ik kom er na meerdere publicaties in andere media toch nog een keer op terug. Nog los van de sympathie die voor het product en het merk opgebracht kan worden, Philips begint (wederom) aan een avontuur met een redelijk voorspelbaar slechte afloop. Niet alleen is de beoogde configuratie onlogisch maar zit ook de positionering vol marketingdiscrepantie. Philips is na het desastreus verlopen omzetjaar 2008 geen Europees marktleider meer in de verkoop van TV-sets. Men heeft die plaats inmiddels moeten afstaan aan Samsung dat het marktaandeel ook aan de onderkant (lage prijzen) zal weten uit te bouwen. Juist dat niet onbelangrijke segment heeft Philips na een herpositionering recent verlaten! Philips heeft mede daardoor vorig jaar 35% marktaandeel in de TV markt verloren en zal er veel aangelegen zijn in het hogere segment succes te boeken met deze -NetNiet- TV oplossing. Dat zal echter lastig genoeg blijken te zijn.
-
Ochtendreveil van De Telegraaf
Nog geen twee maanden na de eerste aankondiging dat Telegraaf dochter Geenstijl een omroep zou willen starten, komen de Amsterdammers met een tweede vergelijkbaar initiatief, “Wakker Nederland!” De vraag rijst of de Telegraaf zelf wel uitgeslapen is gezien deze wat ongemakkelijke poging om het omroepbestel binnen te treden en heeft ook deze actie wel een kans van slagen? -
Het begin van een ‘keyboardless’ laptop tijdperk?
Als niet Apple adept ben zelfs ik nog te verbazen over de gaten en innovatieruimtes die het merk telkens weer weet te vinden in de toch overbevolkte en doorontwikkelde markten van bijvoorbeeld mobiele telefoons en nu dan weer laptops. Tijdens de MacWorld in Las Vegas, zie ook de posting van Vincent Everts eerder, introduceerde het toch enigzins onder (aandeelhouders) druk staande merk toch wat onverwacht een revolutionaire laptop zonder keyboard. Zie hierbij het videoverslag van Onion News Network. Ik moet toegeven ik ben onder de indruk maar er is toch iets vreemd aan het bericht…
-
PSV brengt televisie beleving over internet
Het is wederom voetbalclub PSV dat een lans breekt voor ontwikkelingen die een heel medialandschap aan kunnen gaan. Samen met technologiepartner Vusion brengen de Eindhovenaren een primeur voor de sportmarkt wanneer het gaat om distributie en aanbod van hoogwaardig audiovisueel materiaal. Eyeworks verzorgt de productie.
Via Vusion kan de gebruiker full-screen over video in topkwaliteit beschikken, waarbij de getoonde clip niet hoeft te laden of bufferen. De beeldkwaliteit wordt continu aangepast aan de verbinding en de kijker heeft hierdoor een echte televisiebeleving op zijn computer. Men kan zelfs vooruit spoelen in een clip zonder dat het nieuwe fragment geladen hoeft te worden, iets wat met een reguliere dvd play-out niet mogelijk is. -
Glasharde concurrentie voor de kabel
KPN en Reggefiber investeren tot 2015 bijna 7 miljard euro in nieuwe en bestaande glasvezelnetwerken. Het door beide nagestreefde Next Generation Networking heeft een diep onderscheidend en zo groot mogelijke landelijke netwerkdekking als einddoel. All-IP is de gewenste en benodigde basisservice om een passend antwoord op het snel veranderende consumentengedrag te kunnen geven en het kabelmonopoly van repliek te dienen.
Kabelmaatschappijen in Nederland hebben al heel veel last van veranderend consumentengedrag maar of zij overschatten de mogelijkheden van hun netwerk en de loyaliteit van hun klanten aan de nog te vaak gemankeerde dienstverlening of zij onderschatten de potentie van een goed en vooral democratisch (op de consument) ingericht ALL-IP netwerk. De vervulling van andere vooral breedbandige consumentenwensen (flexibele en geïntegreerde media toepassingen) zal groot effect hebben op de aantrekkingskracht voor jongere gebruikers die nu al massaal de kabel vaarwel zeggen. Enkele weken terug verbaasde ik mij nog over de naar binnen gekeerde inzichten van Ziggo topman Bernard Dijkhuizen welke overigens representatief lijkt te zijn voor de kabelmarkt. Ook UPC blinkt niet echt uit in toekomstvaste inzichten of kan dat goed verborgen houden.
-
Zinloos Gemeld
In de categorie Zinloos Gemeld deze keer 'Hyves.tv wat moet ik ermee?' Ruim 2.5 jaar na de eerste de eerste aankondiging van Hyves voorman Raymond Spanjar via Marketingfacts introduceert Tele2 eindelijk de innig gewenste cross-over van de netwerker naar het medium televisie. Het zoekende en terzake dienende telecombedrijf met de nog steeds smeulende televisieambities maakte gisteren de lancering van het nieuwe Hyves digitale themakanaal bekend. Meer dan 250.000 Nederlanders kunnen ‘theoretisch' Hyven via de niet zo interactieve televisieservice van first mover (dat dan weer wel!) Tele2.
-
Serieus mobiel internetten
Matthijs van den Broek veronderstelde eerder dat klagende en mopperende internetters belangrijke invloed zouden hebben gehad op het recent voorgenomen besluit van Vodafone de snelheid van het netwerk te downgraden.
Ik ben zo vrij om een heel andere meer zwaarwichtige reden aan te voeren en die heeft alles met de concurrentie te maken. Want nog geen week terug heeft KPN de uitrol van het HSDPA 7.2 netwerk afgerond. Door deze in nog geen twee maanden uitgevoerde upgrade heeft men niet alleen het snelste mobiele breedbandnetwerk (van 3.6 Mbit/s naar 7.2 Mbit/s) maar tevens ook de beste dekking in Nederland. KPN claimt een dekking van 90% maar streeft er naar eind 2008 de maximale landelijke dekking van 94% te realiseren. Genoeg redenen voor Vodafone om nu juist niet te downgraden lijkt mij.
-
Mobile marketing, onbegrepen maakt onbemind
Adverteerders en reclamebureaus onderkennen de vrijwel onbegrensde marketingmogelijkheden van de mobiele telefoon nog steeds onvoldoende. Luuk Ros verwacht desondanks dat het nog wat zal worden met de mobiel. Volgens een rapport van het IAB zegt 57% van de adverteerders geen strategische waarde in mobile marketing te zien terwijl 80% van de mediabureaus juist wel een rol voor het mobieltje in het marketingscript zouden willen reserveren. Maar het nog altijd traditioneel denkende bureaugilde doet als het om integratie van mobiele netwerken in hun plannen gaat nog steeds collectief aan verplaatsing. Bij verplaatsing komt een ander doel voor het werkelijke doel van een motief in de plaats. En dat heeft alles met de ambivalentie over het onderwerp te maken. Men voelt zich nog steeds zekerder in het mistige landschap van traditionele media en houdt het vooral bij woorden.
-
Mobiele revolutie?
De mobiele markt voor streaming content roert zich dit sportieve (EK voetbal en Olympische Spelen) jaar nadrukkelijk. Mobiele netwerken laten zich steeds beter gebruiken voor videodistributie en met de komst van UMTS opvolger HSDPA kan niet alleen in hogere bitrates gedistribueerd worden maar kunnen operators ook grotere groepen gebruikers gelijktijdig bedienen.
De inmiddels breed aangeboden flatfee’s maken videoconsumptie voor de beoogde eindgebruiker steeds aantrekkelijker. Daarnaast zal in 2008 in een aantal Europese regio’s DVB-H uitgerold worden. DVB-H is in tegenstelling tot UMTS en HSDPA een broadcastmodel dat geen celbelasting oplevert en daardoor nauwelijks beperkingen heeft mits er voldoende bereik is uiteraard. Ook in Nederland wordt binnenkort DVB-H aangeboden. De verwachtingen zijn bij netwerkaanbieder KPN ook deze keer weer hooggespannen.
-
NOS maakt ambities waar
Sinds oud AT5 strijder Roeland Stekelenburg de gelederen bij NOS heeft versterkt gaat het een stuk voorspoediger met de uitrol van de nieuwe media-ambities bij de publiekste publieke omroep. Naast zinvolle verkenningen op het gebied van internet en digitale media in meest brede zin slaagt de NOS er steeds vaker in opvallende en bruikbare innovatie toe te passen. De NOS schroomt er niet voor om de kijker te volgen en content aan te bieden die past bij het consumptiemoment en de beschikbare monitor. Al een tijdje is de NOS bezig met het aanboren van nieuwe distributiekanalen waarbij ook Hyves een bruikbaar instrument is geworden in de gereedschapskist van de publieke omroep.
-
Wilders contributie
Er is de afgelopen maanden heel wat geschreven en gesproken over Geert Wilders, de aangekondigde film over de Islam en zijn mogelijke interpretatie van het beschrevene in de Koran. De route naar de première van Fitna alleen al is een script dat door de afdeling creatie van Endemol geschreven kon zijn. Ik zie immers een belangrijke parallel met de spraakmakende donorshow van BNN in 2007. Wat een publiciteit en wat een fantastische spanningsboog wordt er opgebouwd rondom de presentatie van één van de meest spraakmakende nog-niet-vertoonde films ooit. Peter R. de Vries eat your hart out…