Maarten Roelofs

Maarten Roelofs
Manager Online Marketing & Sales Speurders.nl. Hiervoor ilse Media en Wanadoo. Van origine systeembeheerder (Unix, Cisco etc). Eerste activiteiten met internet in 1995, ‘IPC’, website ontwikkeling. Gelukkig voor het uiterlijk van het internet ben ik hier niet mee doorgegaan. Specifieke interessen zijn technologie en internet en de ROI van online marketing. Internet marketing is naar mijn mening de hoeksteen van elke marketingcampagne. Een campagne die zich niet op internet kan bewijzen moet ernstig heroverwogen worden. Kan zich ergeren aan uitspraken als ‘alles wordt TV’, het is namelijk net omgekeerd: ‘alles wordt internet’
-
SBS en TMG komen met WUZ.nl
In navolging van de rubriek “Men Meldt Onsch” in de allereerste uitgave (1893) van de Telegraaf, wordt deze rubriek eindelijk vernieuwd, en wel in de vorm van Wuz.nl.
Wuz.nl (start medio juni) brengt reacties op nieuws, nieuwsfotos en nieuwsvideos - met de nadruk op lokaal nieuws - samen op papier, TV en internet. Het betreft een samenwerking tussen de populaire WatUZegt rubriek in de Telegraaf (dagelijks 2,2 miljoen lezers), het SBS programma en website Hart van Nederland, en de nieuwe site Wuz.nl. Tot zo ver de mededelingen voor land- en tuinbouw. Alvast enkele vragen van marketingfacts aan Business Manager Niels de Kind.
Waarin is Wuz origineel ten opzichte van een aantal andere intitiatieven zoals Skoeps.nl, Hier.nl en nujij.nl?
Wuz.nl is een structurele crossmediale samenwerking tussen krant, TV en internet op basis van de bestaande merken wuz.nl en Hart van Nederland. Daarnaast onderscheidt Wuz.nl zich van andere lokale UGC initiatieven doordat Wuz.nl lokale online communities creeert.Typische web 2.0 elementen dus.
-
It’s TV turn-off week!
Dit jaar is het grotendeels aan de media voorbij gegaan, maar van 23 tot en met 30 april is het weer TV- turn-off week. Uit onderzoek blijkt dat 90% van de families die meedoen na deze week minder tijd doorbrengt achter de TV. Gunstig, want de gemiddelde Amerikaanse scholier besteedt meer tijd aan de treurbuis dan aan school (1023 uur versus 900 uur). Als hoogopgeleide jongeren moeten we die neergang van het kwade oog toch enthousiast ontvangen.
Mocht je nog niet weten wat je met al die vrije tijd moet doen, download dan hier de TV reduction tool, of ga op bezoek bij de mormonen, die een leven zonder kathodestraalbuis gewend zijn: family home evening activities. En zie je toch nog mensen die stiekem die glasbak aanzetten, download bij Make Magazine een handleiding voor je eigen TV-B-Gone. Gelukkig hebben we nog altijd Youtube..
-
Google treedt op tegen Marktplaats?
Na een interessante discussie op www.dekoopman.net (nav bericht op Netters.nl) over toelaatbare zoekmachine optimalisatietechnieken, lijkt Google (zie reacties op de sites) een penalty te hebben gegeven aan marktplaats.nl.
Waar gaat het mis? Simpel gezegd, iemand zoekt op een artikel op de site: ” Blauwe kinderfiets Peugot’ (incluis typevout). De zoekresultaten sla je op als een pagina, die vervolgens via een lijstje met bijvoorbeeld ‘meest recente zoekresultaten’ gelinkt wordt op je site.
Leuk, want voor elk zoekresultaat creeer je een pagina die geindexeerd wordt door google. Vervelend voor de gebruiker van Google, want de zoeker komt op een pagina terecht waar waarschijnlijk geen relevant resultaat meer te vinden is. Vorig jaar is collega Vinden.nl hier voor op de vingers getikt. Hopelijk komt het IAB binnenkort met meer inhoud dan de huidige gedragscode.
-
Een minuutje bellen met de klantenservice van Tele2
Alles kan.. als je maar wilt..
Een andere marketeer ging verhuizen, en wilde ook op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen en digitale TV. Dus gebeld met Tele2. Graag een verhuizing en een upgrade naar Tele2 met digitale TV. Via een korte omzwerving verschillende afdelingen, was de mededeling dat verhuizen en upgrade tegelijkertijd niet kan. Er werd mij zelfs aangeraden om maar op te zeggen, en vervolgens opnieuw een abonnement aan te vragen. Bizar. Tele2 biedt een (voor mij) prima service, goede prijzen, en besteedt zo te zien fors aan werving. Met succesvolle multimediale campagnes.
Toen ik dit voorval voorlegde bij een marketeer van Tele2, “verdomd zonde hoe groot de trechter is voor klanten die met duur geld geworven zijn”, werd dit erkend, en kwam een andere company policy tevoorscijn: bij Tele2 is elke medewerker verplicht om persoonlijk klachten van klanten op te lossen, incluis de general manager. En inderdaad. Binnen 10 dagen aangesloten, vriendelijke service monteur, keurig alles werkend opgeleverd en nog geen enkele storing. Het kan dus wel.. als je maar wilt!
-
Ondertussen.. in Wijk aan Zee
De autos drijven hier (Amsterdam) over het parkeerterrein en de familie zwemt in de zitkuil. Hopelijk morgen beter, we hebben d’r zin an!
-
Ben’r voor een ander
ik ben’r voor een ander op 14 juli:
In plaats van het gebruikelijke incentive heeft ons sales team (Speurders.nl) toegezegd een hele dag aan de slag te willen voor het goede doel. Uiteraard kon ik niet achterblijven, en stel op die dag bannerruimte en de opbrengsten van de salesactie ter beschikking voor een maatschappelijk relevant project.Uitnodiging:
We hopen dat er meer online salesteams mee gaan doen, dus schrijf je in via pledgebank en doe mee! We zoeken nog een spannende locatie, hulp bij de organisatie/ verslaglegging en sponsoren voor bijvoorbeeld de borrel. Na afloop van deze dag gaan we een biertje drinken op de Nieuwmarkt in Amsterdam. Dus doe mee, en ben’r voor een ander! -
Wanadoo Poëzie
Wanadoo wordt Orange en besluit dit in gedichtvorm te melden aan haar abonnees.
PS: gefeliciteerd met de stand bij de Webads WK-pool!
-
WK Veiling
Normaal gesproken geen eigen publiciteit hier, maar dit moet de moeder van alle veilingen zijn!
Alle spelers hebben hun eigen wedstrijdshirt met naam en nummer voorzien van hun handtekening, en de volledige opbrengst wordt geschonken aan de Johan Cruyff Foundation. -
Toch borduren voor Autotrack
Zaterdag avond in Kassa een item over de Autotrack reclames. Kassa plaatste (flauw..) zelf autos op de site, en ging vervolgens de tegenprestatie innen. De reactie van Autotrack:
“De medewerkers van Autotrack reageren heel sportief en geven ruiterlijk toe dat er dus wel gesjoemeld kan worden met de tweedehands auto’s op de site. Als weerwoord vertellen zij echter wel dat zij instaan voor 95% van de auto’s op de site. Deze auto’s komen uitsluitend van autodealers waarmee zij waterdichte afspraken hebben gemaakt.”
Maar helaas.. . Ik zie graag de geborduurde nachtwacht tegemoet.
-
Consumenten aan de haal met je merk
Na de SUV-filmpjes van vorige week is ook Speurders.nl het haasje: hoe de inbrekers commercial eigenlijk had moeten zijn (aldus maurice1979).
-
NSFW: Waarom ik niet blind inkoop…
Tijdens een -puur zakelijke- zoektocht naar advertentieruimte kwam ik Hennie tegen! Waar moet ik nou klikken?
-
Random Regio’s (II)
Een tijd geleden hebben DQA en Speurders.nl een onderzoek gedaan naar regio targeting van Falk, Doubleclick en Google. De uitkomst van dit eerste onderzoek was zeer teleurstellend bij alle systemen. Besloten is daarom hierop actie te ondernemen.
-
Gerenommeerde bedrijven financieren popups
In een eerder artikel heb ik al eens geschreven over de link tussen online adverteren en badware. Het Center for Democracy & Technology gaat verder en publiceert de lijst van bedrijven die niet hebben gereageerd hebben op een verzoek om hun policy helder te maken. Al eerder verscheen hier een artikel over dit onderwerp. Helaas is het na de oproep om ook in Nederland tot een convenant te komen stil gebleven.
-
Geenstijl koopt Telegraaf
GS media (o.a. geenstijl.nl) heeft een belang van 40% genomen in de Telegraaf. Geenstijl.nl zal zich actief gaan bemoeien met de redactionele inhoud en de verspreiding van de papieren krant.
Dominique Weesie, GS Media: “met de deelname hopen we een voet tussen de deur te krijgen in de huis-aan-huis markt. We zien er naar uit om een volledige ontkoppeling van oude en nieuwe media te realiseren. Deze stap is een eerste van vele die zullen volgen in de krantenmarkt”
-
Schaatspak Ireen Wust geveild voor RightToPlay
Vanaf vandaag kan heel Nederland een bod uitbrengen op unieke Olympische artikelen zoals het schaatspak van Ireen Wüst waarmee ze goud won op de 3000 meter. Maar ook de tijdens de openingsceremonie door wereld- en Olympisch kampioen Joey Cheek gedragen en gesigneerde baret wordt geveild, evenals de gesigneerde Olympische jas van Carl Verheijen en een door Johan Olav Koss gesigneerd Right To Play shirt. Het is slechts een kleine greep uit de tientallen attributen waarmee tijdens de Olympische Winterspelen sporthistorie is geschreven.
De artikelen zijn de afgelopen dagen door medewerkers van Right to Play ingezameld in het Olympisch dorp en worden per opbod verkocht via SchaatsNieuws.nl. De opbrengst wordt geheel geschonken aan Right to Play, de humanitaire organisatie die is opgericht door ex-schaatser en voormalig Olympisch kampioen Johann Olav Koss. Er kan geboden worden tot 6 maart, 14:00 uur.