Erno Hannink
eigenaar ErnoHannink

Ik help zelfstandige professionals internet slim toe te passen zodat ze meer klanten krijgen.
Stop met verkopen, start met klanten aantrekken en geniet van je gezin. Jouw ideale klant is de sleutel.
Voor gratis tips om klanten te krijgen via internet abonneer je op de nieuwsbrief ernohannink.nl/gratis-nieuwsbrief/
Erno Hannink is mede-organisator van Better Business, Better World op 7 oktober te Amsterdam en mede-organisator SMC Amsterdam<br>
Initiator van de Social Media Club in Nederland, WordCamp Nederland en het Social Media Event.
Verder kun je met mij verbinden op o.a.:
<ul>
<li>LinkedIn</li>
<li>Twitter</li>
<li>Facebook</li>
</ul>
-
Eerste Pitch-stop voor startups bij Marketingfacts voor de deur
Volgende week gaan Arne Hulstein en Erno Hannink naar Berlijn om verslag te doen van Web 2.0 Expo Europe. Door wat slimme acties van Arne hebben we een Ford S-Max van Ford Nederland ter beschikking gekregen.
Door zijn interesse voor startups kwam Arne op het idee van Pitch-stops. Wat betekent dit? We geven startups 5 minuten de gelegenheid om op de achterbank van de S-max een pitch te doen. Hiervoor hebben we ook een mooie locatie op het terrein van Web 2.0 Expo gekregen. Op de route van Zeeland naar Berlijn kom je langs Arnhem, waarom niet daar beginnen met de eerste Pitch-Stop. Voor het kantoor van Marketingfacts lijkt ons de perfecte locatie. Maandag 20 oktober vanaf 10:30u staat de Ford S-max met Arne en Erno dus aan de Sweerts de Landasstraat 65 te Arnhem. Ben je een startup en heb je behoefte aan een podium, dan krijg je van ons 5 minuten op de achterbank.
-
Nederlandse blogs over bloggen
Samen met haar lezers heeft Liz Strauss van Successful Blog een lijst van opvallende blogs over bloggen opgesteld. Het is een handig overzicht voor beginners en bloggers die al langer schrijven.
Het lijkt mij handig om een vergelijkbaar overzicht te hebben van Nederlandse blogs. Tips en adviezen van de lokale markt in de Nederlandse taal. Een Nederlandse lijst van blogs die andere bloggers op weg helpen zijn… Dus wat is jou nummer één voor deze lijst zodat we straks samen een overzicht kunnen maken van de 10 Nederlandse blogs over bloggen.
-
IAB meeting day (verslag)
Donderdag 29 november was ik aanwezig op Marketing3, IAB meeting day. Deze dag wordt geopend door Marco Derksen als voorzitter van het IAB Nederland. Dit is de eerste IAB meeting day. IAB is het Interactive Advertising Bureau, de Brancheorganisatie voor de Online Advertising & Interactieve Marketing Industrie.
Marco laat uiteraard cijfers zien van de branche. De EUR 560 miljoen omzet komt vooral uit search, meer dan de helft van de online bestedingen gaat naar search. We zien wel dat social media, behavioral targeting steeds meer aandacht krijgt. De dagvoorzitter, Marcel Udo, geeft aansluitend het woord aan Andrew Strickman.
-
Fusion 2007 (nabeschouwing)
Donderdag 15 November was ik aanwezig bij Fusion 2007 in de beurs van Berlage te Amsterdam. Een evenement dat georganiseerd wordt door Adformatie, Adforesult, creatie, communicatie en tijdschrift voor Marketing. Tijdens het evenement heb ik een live verslag gemaakt. Tussendoor heb ik via Twitter regelmatig berichten verstuurt over de presentaties.
Het nadeel van zo’n live verslag is dat je probeert zoveel mogelijk vast te leggen en dat er weinig ruimte is tussen de presentaties om alles uit te werken en te structureren. Verder staan sinds maandag 19 November ook pas de meeste presentaties online. Nu de meeste presentaties online staat is het eenvoudiger om de leukste presentaties te delen in deze nabeschouwing.
De opkomst voor dit evenement was goed. 450 mensen uit de branche die graag op de hoogte worden gebracht over de ontwikkelingen. De behoefte is er om snel in een dag de hoogtepunten voorgeschoteld te krijgen. Dagelijks op de hoogte blijven van de ontwikkelingen kost veel tijd en aandacht.
De wake-up call was nou niet echt iets waar ik wakker van werd. Michiel Frackers zorgde voor een vrolijke noot en een losse presentatie van 3 punten die hem op dit moment opvallen, ze gaan allemaal over Globelize (Global en Localize samen).
-
Fusion 2007 (verslag)
Vandaag ben ik namens Marketingfacts.nl aanwezig bij Fusion. Het marketing evenement georganiseerd mede door Adformatie, Adforesult, creatie, communicatie en tijdschrift voor Marketing.
Van de verschillende onderdelen in het programma zal ik artikelen plaatsen op Marketingfacts en ook regelmatig wat zeggen op Twitter, dit alles met de tag #Fusion2007.De aftrap begint zo dadelijk door Jeroen Smit, dagvoorzitter. Hij heeft ruime journalistieke ervaring en is o.a. 4 jaar hoofdredacteur van het tijdschrift FEM/De Week geweest. In 2004 schreef hij het succesvolle boek ‘Het drama Ahold’. Er zijn ongeveer 450 deelnemers volgens Smit.
-
Aandacht voor Nationale Rookmelderdag via weblogs
Zaterdag 6 oktober is de campagne gestart voor de Nationale Rookmelderdag. Op radio, tv en advertenties in dag- en weekbladen en kranten wordt er aandacht gevraagd voor deze actie van de Stichting Nationale Brandpreventieweek.
Ook vorig jaar vroegen de deelnemende organisaties aandacht voor rookmelders. Het eerste deel van de campagne in 2006 slaagde erin het aantal huishoudens met rookmelders met ruim 4 procent te doen stijgen. Toch heeft nog steeds eenderde van de woningen geen rookmelder. Reden genoeg voor de Brandpreventieweek om de campagne dit jaar voort te zetten. Daar worden naast de gebruikelijke media dit jaar voor de eerste keer ook blogs ingezet.
Om de aandacht van het publiek en de pers te vragen voor deze campagne, werd er een ludieke openingsbijeenkomst gehouden. In de Orangerie in Den Bosch hebben afgelopen zaterdag 6 oktober honderden vrijwilligers zich verzameld. Alle bezoekers kregen een gratis rookmelder uitgereikt. Al deze mensen hebben honderden rookmelders tegelijk laten piepen: Het Grootste Rookmelderalarm Ooit. Met deze actie willen ze ‘alarm slaan’ en de aandacht vestigen op die 2 miljoen huishoudens die nog steeds geen rookmelders hebben.
-
Geld verdienen met je weblog
Je hebt veel tijd gestoken in jouw webblog of website. Vol met waardevolle informatie voor de lezer, op een specifiek onderwerp. Een onderwerp dat jouw passie heeft en waar je nog uren over kunt praten en schrijven. Je artikelen lezen lekker weg, je hebt al redelijk wat lezers via de feed en je krijgt enthousiaste reacties. Het zou leuk zijn als je bijvoorbeeld de hosting en het onderhoud van je site kunt betalen uit advertentie-inkomsten. Wat zijn dan de programma’s om eens naar te kijken? Google AdSense ken je al, maar wat is er nog meer? Voor geinteresseerden heb ik een aantal mogelijkheden op een rijtje gezet.
-
Trends in naamgeving en merkontwikkeling
Door Alef de Jong van Markeys werd ik uitgenodigd om het seminar over naamgeving bij te wonen. Alef houdt al sinds begin januari 2005 een weblog bij voor Markeys branding. Dit weblog is ook te vinden in de Marketingfacts top 100. Verder schrijft
Olaf
Alef ook op expertlog van Sprout.
Het seminar ging over trends in naamgeving. De basis van de middag was eigenlijk het boekje ‘De Bedrijfsnamenfabriek’ van Erwin Wijman. Een zeer kritisch boek over allerlei merknamen. Het boek is volgens Erwin bedoeld om de bureaus, maar vooral ook de opdrachtgevers, in deze branche een spiegel voor te houden.
-
Speelt jaloezie een rol bij reviews op blogs
Nikon heeft een nieuw blogger relatie programma; “Picture This.” Het programma ziet er als volgt uit:
- De uitvoering ligt bij New Media Strategies Team at MWW (zie interview met MWW)
- Er zijn 50 bloggers uitgekozen, volgens mij werken er op dit moment 46 mee
- Er is een testperiode van 6 maanden, aansluitend kan de camera met korting worden gekocht (opbrengsten gaan naar goed doel). Of de camera kan worden teruggestuurd of er kan nog eens 6 maanden mee gespeeld worden
- Er is geen verplichting of zelfs maar een verwachting dat er over geblogt wordt. Er is wel een regel; als er over geblogt wordt dan moeten ze aangeven dat het gaat over het "Picture this" programma. Openheid.
-
Het Nieuwe Uitgeven (verslag)
Al enige tijd geleden had ik me ingeschreven voor ‘Het Nieuwe Uitgeven’ georganiseerd door Media Plaza. Zoals zo vaak zat ik me de dag ervoor te bedenken wat ik daar ook al weer moest. Ik ben helemaal geen uitgever. Alhoewel ik produceer wel mijn eigen content en geef deze uit op mijn blog. Toch was dat niet de reden waarom ik me had ingeschreven. Nadat ik mezelf overtuigd had dat ik beslist leuke mensen ging ontmoeten, stapte ik de volgende ochtend in de trein naar Utrecht.
Opening Het Nieuwe Uitgeven
Bas van de Haterd van Media Plaza opent de dag. Dit evenement wordt mogelijk gemaakt door het ministerie van EZ. EZ vindt het belangrijk dat het MKB, ICT integreert in haar onderneming. Het gaat vandaag vooral om de ketenintegratie in uitgeefland. Bij navraag blijkt dat zo ongeveer 20 bezoekers ook vorig jaar bij dit evenement zijn geweest. Zie hiervoor het verslag van Frank Janssen Het nieuwe uitgeven 2006. -
Stel je vragen in je netwerk op LinkedIn
Google Answers mag dan na 4 jaar gestopt zijn met het beantwoorden van vragen, andere Q&A-sites blijven het goed doen. Er ontstaan zelfs nieuwe plekken in bestaande netwerken zoals LinkedIn.
Sinds afgelopen week is er een Q&A onderdeel op het online netwerk LinkedIn. Een interessante toevoeging om vragen te stellen aan je zakelijke relaties. Bijvoorbeeld een vraag als aan welke zakelijke sociale netwerken geef jij de voorkeur en waarom? (gesteld door de voorzitter van ecademy, een Brits zakelijk netwerk). Een leuke manier om in aanraking te komen met nieuwe zakelijke netwerken die ik nog niet ken.
Of bijvoorbeeld Would you like to meet for business discussion at CES in Las Vegas? (een interessante mogelijkheid voor jou Vincent?)