Paul van Veenendaal
Digital Marketeer NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo
-
#TNW2013: Swipe, presentatie tool voor de 21e eeuw. Cross-platform, interactief en real-time
Een vast onderdeel van The Next Web conferentie is de Startup Rally (gesteund door Microsoft BizSpark), een platform waar jonge bedrijven de mogelijkheid hebben om voor een wereldwijd publiek, pers en investeerders hun startup te presenteren. 20 startups (16 finalisten + 4 wildcards) gingen in 4 rondes (van 5 pitches) de strijd met elkaar aan in de "Blue room". De sessie-winnaar mocht vervolgens op het grote podium ("Red room") presenteren. Tevens streden de startups om de prijzen: beste mobiele app, beste web app, beste startup en de publieksprijs.
-
YouTube bestaat 5 jaar
De populaire videowebsite YouTube bestaat vandaag exact vijf jaar. De oprichters, bestaande uit Chad Hurley, Steve Chen en Jawed Karim, registreerden de domeinnaam YouTube.com, het logo en het merk op 14 februari 2005. Ter ere van deze mijlpaal heeft Chad Hurley vandaag een blogposting gewijd op het officiële YouTube blog met als titel “YouTube & the Online Video Revolution”. In vijf jaar tijd is YouTube uitgegroeid tot een platform met honderden miljoenen bezoekers, die dagelijks meer dan een miljard filmpjes bekijken en elke minuut 20 uur aan videomateriaal uploaden. Hoogtepunten in het eerste lustrum zijn onder meer de eerste YouTube video op 23 april 2005, de overname in 2006 voor 1,65 miljard door Google, en in 2009 het Witte Huis op YouTube. In juni 2007 introduceerde YouTube een Nederlandstalige versie.
-
Facebook bezig met Foursquare killer?
Na Google, Gowalla en Yelp kan Foursquare een nieuwe geduchte concurrent toevoegen aan haar lijstje: Facebook. Dat meldt Silicon Alley Insider volgens welingelichte bronnen. De “location based” dienst waar Facebook vermoedelijk aan werkt maakt het gebruikers mogelijk met hun mobiel bij locaties in te checken waar men zich bevindt.
Dennis Crowley, oprichter van de populaire startup uit New York, is niet verrast. Hij verwacht dat “inchecken” nog voor het einde van dit jaar een ‘commodity’ is geworden. Het succes hangt daarbij af van het gemak waarmee men kan “Inchecken”, middels applicaties op diverse smartphones. “I think we’re doing this better than anyone else and I think we’ll continue to do so. We have so much stuff on the whiteboard that we haven’t even touched yet… we’re really just getting started.” aldus Dennis.
-
Foam_Lab organiseert eerste stop motion event van Nederland + Top 50 stop motion video’s
Stop motion is hot! Van televisiecommercials van de Hema en Dreft tot videoclips zoals Squeeze me van Kraak & Smaak, Peter Gabriel’s 1986 klassieker Sledgehammer en Strawberry Swing van Coldplay. Maar ook televisiebumpertjes als de Jakhalzen, de animatiespeelfilms “Wallace and Grommit” en “Fantastic Mr. Fox” en webvideo’s van Nike, Samsung en Sony. En wie herinnert zich nog Pingu, Pieter Post en Buurman en Buurman. Allemaal cultheden van weleer tot leven gewekt met de techniek, die per ongeluk ontdekt werd door Georges Méliès in 1896 en later werd toegepast in 1908.
-
Wat zijn de belangrijkste momenten in de Nederlandse internet geschiedenis?
In juni 2010 worden voor de veertiende keer in New York de jaarlijkse Webby Awards uitgereikt in meer dan honderd categorieën. Niet alleen wordt er binnenkort bekend gemaakt wie er aan de haal gaat met een prestigieuze Webby Award en People’s Voice Award, ook komen we te weten welk moment wordt verkozen als belangrijkste mijlpaal in tien jaar internetgeschiedenis. De organisatie nomineerde hiervoor in november 2009 de tien markantste internetgebeurtenissen van het afgelopen decennium. Van de lancering van Wikipedia in 2001 tot de online presidentscampagne van Barack Obama in 2009.
Op globaal niveau weet eenieder makkelijk nog een tiental voorbeelden te noemen, die internet geschiedenis hebben geschreven. Maar hoe zit het eigenlijk met de belangrijkste internet momenten in Nederland van de afgelopen tien jaar of verder terug in de tijd. Anders gezegd: hoe ziet de internet canon van Nederland eruit? NRC Next deed in 2006 al een voorzet. En ook Mark de Bruin.
-
SpinAwards spooft Upload Cinema en DE Burendag
De SpinAwards, de nationale jaarprijzen voor creativiteit in interactieve communicatie, die sinds 1998 worden georganiseerd door de onafhankelijke Stichting SpinAwards (met 3-koppig bestuur Stephan Fellinger, Hennie van Velzen en Huib Maaskant) heeft dit jaar als thema ‘Made in Holland’. Met het thema wil de SpinAwards organisatie laten zien dat in Nederland jaloersmakend werk wordt gemaakt. Na de keuze van het thema is besloten dat ook Belgische bureaus welkom zijn om in te inzenden, ofwel ‘Made in Benelux’.
Om de 11e SpinAwards inzenddatum, te weten 15 februari 2010 24:00, onder de aandacht te brengen heeft de organisatie ervoor gekozen, deze in videovorm te promoten, namelijk middels webvideo. Een tweetal video’s zijn gister op internet verschenen. De filmpjes zijn vermakelijke parodieën op de Burendag campagnes voor DE van LEMZ en Upload Cinema van DraftFCB/DeUitkijk. De uitreiking van de awards staat gepland op 8 april 2010, tijdens de jaarlijkse SpinAwards Night. Bekijk de video’s.
-
Bill Gates twittert en lanceert ‘Gates Notes’
Microsoft-oprichter en filantroop Bill Gates is een inhaalslag aan het maken in zijn sociale netwerk activiteiten. Gister startte de rijkste man ter wereld met microbloggen onder de zijn eigen naam @BillGates op Twitter. ‘Hello World’ was zijn eerste boodschap, gevolgd door een paar oproepen om financiële steun te geven aan Haïti. In slechts 24 uur tijd hebben zich al een kwart miljoen aanhangers gemeld. Gates volgt intussen ook tientallen andere Twitter accounts. Onder hen de Jordaanse koningin Rania Al-Abdullah en de Amerikaanse president Barack Obama. En uiteraard de Twitterkanalen van Microsoft en Bing. Deze keer is het de echte Bill Gates (te zien aan het verified logo) die de korte boodschapjes in 140 tekens typt, in tegenstelling tot maart vorig jaar.
Naast twitteren is Bill vandaag ook aan het bloggen geslagen. Op het blog The Gates Notes laat Bill Gates weten wat hij denkt en wat hij ziet, leest en leert. Op zijn blog schrijft hij gepassioneerd over zijn Bill & Melinda Gates Foundation en over onderwerpen als energie en het klimaat. Het is niet mogelijk te reageren op artikelen. Wel biedt Bill je de mogelijkheid hem een vraag te stellen.
-
Opera stapt in mobiele advertentiemarkt met aankoop Admarvel
Het aantal acquisities in de mobiele advertentiemarkt volgen elkaar snel op. Na Google (met Admob voor $750 miljoen) en Apple (met Quattro Wireless voor $275 miljoen) heeft nu ook Opera zijn slag geslagen met Admarvel. De Noorse browserbouwer, met maandelijks 50 miljoen mobiele gebruikers, heeft acht miljoen dollar op tafel gelegd voor het Californische bedrijf uit San Mateo, dat gespecialiseerd is in technologie voor mobiel adverteren. Opera betaalt nog eens vijftien miljoen dollar extra als Admarvel in de komende twee jaar tijd bepaalde financiële doelstellingen weet te realiseren.
Admarvel is opgericht in 2006 door Mahi de Silva samen met vroegere VeriSign collega’s. Index Ventures, Khosla Ventures en Trilogy Equity Partnership investeerden, volgens TechCrunch, voor $8 miljoen dollar in het bedrijf. Google, dat op goedkeuring wacht van de FTC, reageerde eerder verheugd op de overname van Quattro Wireless door Apple en omschreef de mobiele advertentiemarkt als zeer concurerend.
-
Met welke startpagina begin jij ‘s morgens?
Naar aanleiding van een artikel in de NRC Next van Marie-José Klaver over de startpagina van internetgebruikers schreef Marco in maart 2006 de posting “Met welke startpagina begin jij ‘s morgens?”. Het leverde een vijftigtal reacties op, waaronder een comment van Lianne van der Kruk, die meldde dat uit onderzoek van ilse media onder 387 respondenten in Nederland bleek dat Google met 24,9% het populairst was als website om de dag mee te starten, startpagina.nl volgde met 14,0% en kort daarna Nu.nl met 11,7%. De reacties van Marketingfacts lezers varieerden van about blank, meerdere tabs, Google, feedreaders, nieuwssites, online mailprogramma’s en persoonlijke startpagina’s als Netvibes en iGoogle. Vorig jaar stelde Marco opnieuw deze vraag bij de lancering van NUik.nl. Belangrijkste nieuwkomer was Twitter. Hoe is dat anno 2010? Heeft de Google Chrome campagne effect en is dit je nieuwe startpagina en browser? Is het Twitter? of toch dezelfde instelling als vorig jaar?
Kortom: Met welke startpagina begin jij ‘s morgens?
-
Geert Milders: Eigen domein eerst!
Online reclamebureau Pool Worldwide heeft in opdracht van domeinnamenregistratie- en hostingprovider TransIP een ludieke persiflage op PVV-leider Geert Wilders ontwikkeld in Koefnoen-stijl voor haar nieuwe campagne ‘Eigen domein eerst’, een initiatief van de Partij voor het Vastleggen Van Domeinnamen (PVVDN). De campagne, die vrijdagmiddag van start is gegaan, laat Nederlanders kennismaken met Geert Milders, de man die vindt dat iedereen recht heeft op een eigen Nederlands .nl-domein. Deze ‘Geert Milders’ staat voor ‘tolerantie, integratie en een multiculturele samenleving’, aldus TransIP. Het internetbedrijf wil met de ludieke actie mensen bewust maken van het belang van het claimen van hun eigen domein, voordat iemand anders hen voor is.
-
Steun Haïti: Kom in actie!
Haïti is deze week getroffen door een zware aardbeving. De aardbeving heeft in Haïti niet alleen een groot aantal levens en gebouwen verwoest, maar heeft ook een einde gemaakt aan het prille herstel van het land. De Haïtianen zijn weer terug bij af, na jarenlange investeringen in de economie, de gezondheidszorg en de overheid. Vanuit alle windstreken komt hulp en financiële steun. Van overheden, organisaties, bedrijven, en individuen. Iedereen helpt mee om Haïti te steunen in deze zware tijd.
De internationale gemeenschap heeft miljoenen aan financiële hulp toegezegd. Obama en de voormalige Amerikaanse presidenten Bush en Clinton slaan de handen ineen, middels Clinton Bush Haiti Fund. Hulporganisaties sturen teams en hulpgoederen om hulp te bieden aan de lokale bevolking. De Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) hebben Giro 555 geopend. Nederland geeft gul. De SHO stelt verder banners, stoppers en de commercial ter beschikking om te plaatsen op Hyves en Facebook profielen, op blogs en websites. Tevens is het mogelijk je homepage uit te lenen om te laten zien dat je de slachtoffers van de aardbeving in Haïti steunt. Ik zeg: DOEN!
-
CNNIC: China telt 384 miljoen internetters
Het aantal internetgebruikers in China is vorig jaar gestegen tot 384 miljoen. Een toename van 28,9 procent, vergeleken met 2008. Dat blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van het China Internet Network Information Center (CNNIC). De top 3 keuze van Chinese internetgebruikers als ze online aan het surfen zijn: nieuwssites, zoekmachines en muziekdiensten.
Het aantal gebruikers van mobiel internet groeide van 113 miljoen naar 233 miljoen, een stijging van 106 procent, dankzij de verstrekking van 3G-licenties aan de telecomsector begin 2009. Van de 384 miljoen internetters hebben 346 miljoen een breedband verbinding, vergeleken met vorig jaar een stijging van 76%.
In 2009 kochten de Chinezen voor 250 miljard yuan online (25,4 miljard euro). Online betalen groeide met 80,9% in 2009, terwijl online travel, online beleggen, online bankieren en online shopping steeg met respectievelijk 77,9%, 67%, 62,3% en 45,9%. Onderzoek verricht door CNNIC wijst uit dat online shopping in 2010 een verdere en snellere groei zal doormaken.
-
China: El Dorado en kerkhof
China lonkt als droom markt voor velen. Het is de grootste afzetmarkt van onder meer bier, magnetrons, mobieltjes en auto’s. Het Aziatische land is vorig jaar Duitsland voorbijgestreeft als de grootste exporteur ter wereld en China telt ook de meeste aantal internetters. Daarnaast fabriceert China tweederde van alle kopieerapparaten, DVD’s, schoenen, digitale camera’s en kinderspeelgoed ter wereld en ziet het ernaar uit dat China dit jaar Japan passeert als tweede economie ter wereld.
De indrukwekkende groei zorgt momenteel voor veel interesse van buitenlandse bedrijven om de Chinese markt te betreden. Maar pas op uw hoede: “China is het is het grootste kerkhof van buitenlandse merken ter wereld” laat Martijn Laar weten op het symposium “China: Vriend of Vijand?”, georganiseerd door het International Research Project 2009, op de TU/e campus afgelopen dinsdag 12 januari in Eindhoven. Martijn Laar, managing consultant bij managementadvies-bureau Berenschot, was eind 2000 werkzaam bij Philips in de regio China. “We horen vaak alleen de succes verhalen, de mislukte avonturen gaan stilletjes heen” vervolgt hij. De Chinese markt kan een waar spinnenweb zijn. Daarbij is ratio, geluk, juridisch advies, guanxi en een goede relatie met de lokale overheid benodigd. De meeste westerse bedrijven vertonen echter het kopieergedrag waarvan ze de Chinezen beschuldigen. Of, zoals Martijn Laar het met een pakkende quote van Youp van ‘t Hek verwoordde: “niet nadenken, meedoen, niet meedenken, nadoen”. Een overzicht van bedrijven die succesvol en minder succesvol zijn geweest in China.
-
Upload Cinema: Top 40 beste viral videos van 2009 in de bios
Genieten van de beste video’s van het web van 2009 in de bioscoop? Het kon afgelopen maandag 4 januari j.l, in 3 bioscopen in Nederland, te weten in de De Uitkijk te Amsterdam, Cinerama te Rotterdam of Filmhuis Den Haag met gastredacteuren van de avond Paul van Veenendaal, Marcel van der Heijden en Mik Maes. In de eerste editie van het nieuwe jaar kreeg de Upload Cinema redactie maar liefst 213 inzendingen te verwerken, na de oproep om jullie favoriete virals van 2009 in te sturen. Bedankt daarvoor!
Uit de filmsuggesties is een heuse Viral Video Top 40 samengesteld, onderverdeeld in 4 hoofdstukken. Naast de zogenoemde user-generated filmpjes, is er een blok gewijd aan de muziekvideo’s die allang uit de MTV-hoek zijn getrokken. Vervolgens een overzicht van commerciële partijen die filmpjes op het net zetten; vaak vermomd als amateurfilmpjes. En tenslotte (video) memes, een variant op een bekend YouTube filmpje in de vorm van parodieën, persiflages en spoofs.’ Een overzicht in de handige Dik player.
Zie ook Het Parool, Volkskrant, Adformatie, NRC Next en Frankwatching, FD, die aandacht besteden aan deze editie. Dank aan de TheNextWeb.
-
One frame of fame in videoclip C-Mon & Kypski
“Simpel en ingenieus”, zo omschrijft NOS Journaal op 3 het idee van de Utrechtste muzikanten C-Mon & Kypski om via de site Oneframeoffame.com hun fans de mogelijkheid te geven te figureren in de videoclip bij het nummer ‘More is Less’. De band hoopt in de voetsporen te treden van onder andere Kraak & Smaak, OK Go, Sour, Oren Lavie, So Called, Roche Limit, Naive New Beaters en Justice, die met spraakmakende en innovatieve videoclips internationale bekendheid en miljoenen kijkers verwierven.