Niels Schultz

-
Nieuws!! messenger meer verslavend voor meisjes dan voor jongens!!
Ze kunnen in Belgi? weliswaar een stuk beter dictees maken dan in Nederland, wij zijn hier iets meer up to date wat betreft chatten. Ik las net op de Belgische nieuwssite gezondheid.be het bericht dat instant messaging meer verslavend is voor meisjes dan voor jongens… Onderzoek van het Nederlandse IVO (Instituut voor onderzoek naar leefwijzen & verslaving) had dat namelijk uitgewezen. Ik kom op de site van IVO en zie dat het persbericht van dit bewuste onderzoek op 23 november 2004(!) verspreid is… Maar goed, nu weten we in ieder geval dat onze zuiderburen het ook weten…
-
OKDeal: Marktplaats voor diensten
Emerce maakte er al melding van. OKdeal is deze week in alle stilte gelanceerd. Het is een site waar mensen om diensten kunnen vragen, bijvoorbeeld hulp bij het bijhouden van de tuin, het repareren van de tv, of het vinden van een goedkoop vliegticket. Ik vind dit typisch zo’n voorbeeld van ‘Sjit, waarom heb IK daar niet aan gedacht!’. Het idee is simpel maar heeft volgens mij grote kans van slagen als bedenker Thijs Bosma snel bereik weet te realiseren. Ik ben benieuwd of dit zo’n site is die over een paar jaar een paar miljoen waard is…
-
Website krant in weblog-vorm
Nadat De Telegraaf een tijdje geleden begonnen is met het toelaten van reacties op bepaalde nieuwsberichten, kun je op de nieuwe site van Dagblad van het Noorden op ieder bericht reageren. H?, de site is op het eerste gezicht zelfs nauwelijks van een weblog te onderscheiden…
Een interessante ontwikkeling natuurlijk… Zijn er nog meer dagbladen die reacties toelaten op berichten? Wanneer weet een bezoeker nu nog of ‘ie op een weblog zit of een krantenpagina? En maakt dat eigenlijk wat uit?
-
Oprolbare schermen komen er (echt) aan
De Volkskrant weet vandaag te melden dat de oprolbare beedschermen er nu echt aan komen. “Na een jarenlange ontwikkelingsperiode heeft Philips tijdens de Internationale Funkausstellung in Berlijn een prototype getoond van de Readius , een zakcomputer met een oprolbaar, extreem dun beeldscherm.”
Zoals bekend stelt het nu nog niet al te veel voor: klein formaat, weinig pixels en trage beeldverversing. Maar Philips verwacht tegen 2010 de eerste kleurenschermen op grotere schermen te kunnen presenteren.Ik ben benieuwd of elektronisch papier gaat werken. Als ze iets kunnen verzinnen dat het uitrollen van je beeldscherm gemakkelijk gaat dan uitklappen denk ik dat ze wel een kans maken. Al gaat het natuurlijk nog wel vijftien jaar duren voordat iedereen zo’n ding heeft, verwacht ik…
-
Chat wint (natuurlijk) van e-mail
Het Pew Internet and American Life Project publiceert regelmatig interessant onderzoek over - inderdaad - internetgebruik in de Verenigde Staten. In oktober en november 2004 werden 1100 Amerikaanse tieners ondervraagd over e-mail en instant messaging. De resultaten zijn (pas deze week gepubliceerd! waarom?) weliswaar niet wereldschokkend, maar daarom niet minder interessant.
Bijna de helft van de 12-17 jarigen chat meer dan twee uur per dag. Ze verkiezen instant messaging boven e-mail om met elkaar van gedachten te wisselen. De chat wordt ook veel gebruikt om weblinks, foto’s, videoclips en geluidsfragmenten naar elkaar te sturen.
Als dat de situatie was in oktober vorig jaar, dan ben ik benieuwd hoe die nu is. Ik denk overigens dat de Amerikaanse onderzoeksresultaten ook voor Nederland gelden. Is daar eigenlijk recent onderzoek over gedaan?
-
Waar zijn de neuromarketeers, deel 2
Voor mijn zoektocht naar praktizerende neuromarketeers vroeg ik professor Ale Smidts of hij er wellicht een aantal kende.
Uit zijn antwoord maak ik op dat het er niet op lijkt dat neuromarketing binnenkort breed ingezet wordt in de reclamewereld, getuige de afwezigheid van praktijkvoorbeelden. Wel is de wetenschap met enkele interessante cases bezig, zo blijkt.
-
Antwoorden van Seth Godin
Gisteren vroeg ik de lezers van Marketingfacts om interessante vragen die ik aan Seth Godin kon stellen, voorafgaand aan zijn 212-optreden. Van de zeven vragen heb ik er slechts twee kunnen stellen, een van Bas en een van Marco zelf. Hier volgen Seth’s antwoorden…
-
Vragen aan Seth Godin
Vanavond spreekt Seth Godin in het Amsterdamse Werktheater voor 400 gelukkigen op de extra ingelaste 212amsterdam. De pers mag om 19.00 uur een half uurtje vragen stellen aan Seth Godin. Ik mag zelfs de eerste vier vragen stellen van Jorn en Paul!
Ik vind het op mijn beurt weer leuk om een stuk of twee vragen te stellen namens de lezers van marketingfacts. Dus kom maar door met die interessante en brandende vragen, dan zoek ik er een paar leuke uit!
-
TV op kinderkamer slecht voor leerprestaties
Vandaag komt Trouw met het bericht dat een tv op de kinderkamer slecht is voor de leerprestaties. Hoe langer een kind kijkt, hoe schadelijker.
‘Tijdens een reken-, lees en taaltest scoorden tv-kinderen gemiddeld zeven tot negen punten lager (op een totaal van 99) dan leeftijdgenoten die geen eigen kijkbuis bezaten. Een computer in huis werkte precies andersom; die leverde zeven tot negen punten extra op. Het best scoorden kinderen zonder tv en met computer.’
-
Jongen om iPod doodgestoken
Je kon er natuurlijk op wachten maar het is toch wel heel diep triest.
Ben benieuwd wat Apple gaat doen.Wat kunnen ze doen?
-
Waar zijn de neuromarketeers?
Neuromarketing is in opkomst. Er is dan ook al aardig wat over geschreven. hier, hier of hier bijvoorbeeld. De meeste stukken, hoe interessant ook, komen qua voorbeelden echter niet veel verder dan de ?Pepsi Proef Revisited?.
Zijn er eigenlijk wel neuromarketeers in Nederland (en ik bedoel geen professor-doctor-ingenieurs) die momenteel neuromarketing bedrijven voor bedrijven?
Ik ben benieuwd. Wie het weet mag het zeggen!
-
We worden te dik! Help, verstop de snoep!
Omdat we met zijn allen te dik worden wil minister Hoogervorst (VWS) al een tijdje dat de snoeprekken bij kassa’s verdwijnen, omdat deze de consument verleiden tot het doen van ongezonde impulsaankopen.
Waarom? Iedereen weet toch dat te veel snoep slecht voor je is? Of zijn we met zijn allen al zo diep gezonken dat we ook hier de consument tegen zichzelf in bescherming moeten nemen?
Ik weet het! Leg de snoep op het onderste schap rechtsachterin de winkel, verstop de koekjes achter het zuivel (daar vinden die dikzakken het nooit, haha!) en zorg dat de deur van ijs- en pizzavriezer h??l erg klemt. Dan verbranden de snoeperds alvast wat calorie?n…
-
Talpa talk
As we speak geeft Talpa zijn presentatie aan de pers, ook te volgen via talpa.tv (goed zo Achtung!)
Het was al bekend dat Talpa wel begrepen heeft dat je het met televisie alleen niet redt, maar nu heeft John het zelf ook gezegd: ‘Cross mediaal denken wordt Talpa’s tweede natuur. Met een unieke content en unieke infrastructuur.’ John somt op: ‘Er zijn veel meer mensen met dan zonder internet. Meer mensen met adsl dan met een inbel-verbinding…