Franky Willekens

-
Fantalk: stuur eens een berichtje via Google Earth
Een hele tijd terug had ik ‘m al eens geblogd hier. Ik wil ‘m nu eens voorleggen aan een ruimer publiek: Fantalk. Wat is het ? Een applicatie op Fanta.be die je in staat stelt om korte boodschappen te sturen naar je vrienden via Google Earth. Fanta heeft namelijk een alfabet gecreëerd met 26 ‘vormen’, veelal gebouwen en rivieren, die zich ergens op Google Earth bevinden. Je vriend krijgt de boodschap die jij via fanta.be verstuurt, te zien als een Google Earth Tour, springend van letter naar letter. Voorbeeldje van zo’n Tour (“Hello”) op YouTube. Daarmee treedt Fanta als eerste Belgische adverteerder in de voetsporen van enkele andere buitenlandse voorbeelden zoals Adidas. En daar zijn wij een beetje trots op. -
ikbenmijnjobbeu.be
Een voorbeeldje hoe je ook in een B2B-markt creatief kan zijn met digitale media ... al zeggen we het zelf.
Deze Belgische campagne-site voor Ford Fleet toont een aantal filmpjes met alles-behalve-gemotiveerde werknemers op kantoor in de hoofdrol.
Natuurlijk hebben deze werknemers hun interesse in hun job verloren omdat ze niet over een bedrijfswagen van Ford beschikken.
-
Ronaldinho probeert zijn nieuwe schoenen
Oranje, maak je borst maar nat. Ronaldinho heeft nieuwe, witte schoentjes gekregen. Van Nike, natuurlijk. Nu moet hij nog leren in doel te schieten ipv *telkens* op de lat. Knap filmpje. Zou het hem ?cht ??n keer gelukt zijn ?
-
Cillit Bang betrapt op vuil spel in blogs
Ik kreeg van Pascal enkele dagen terug een uitstekend voorbeeld doorgemaild van een (nieuwe) blog marketing backlash.
Blogger, Tom Coates, die o.a. werkt voor BBC, kreeg op zijn blog te maken met wel heel erg vreemde comment spam. De comment was afkomstig van een onbestaand persoon, nl. Barry Scott. Deze persoon prijst op ergerlijke wijze in reclame-spots (mpg) schoonmaakproduct Cillit Bang aan en heeft een eigen blog. Nu hadden de marketing-jongens achter de schermen van deze ‘character’ blog niets beters gevonden dan her en der ‘persoonlijke’ comments achter te laten om de traffiek en zoekmachine-positionering van de blog te optimaliseren.
-
Humo liegt! character blog
Humo’s huidige zogenaamde anti-campagne, waarin een character blog centraal staat, slaat heel erg aan in Belgi?. Dirk Debeys, een zogenaamd misnoegde ‘enqueteur’ heeft namelijk een eigen weblog geopend : Humo liegt!
En dit naar aanleiding van de “bedrieglijke jongeren-enqu?te van het extreem-linkse weekblad Humo”, aldus Debeys.
De character blog bevat enkele filmpjes die moeten bewijzen dat de jeugd niet deugt : “Die profiterende mee?ters doen niets anders dan leeghangen, mekaar aflikken, drugs slikken en geld pikken.”, zegt Debeys verder op zijn blog.
Regelmatig worden er nieuwe filmpjes ‘gepost’. Humo’s jongeren-enquete verschijnt immers in 4 delen verspreid over evenveel weken.
-
Virale spotjes van Ford
Ford België blijft innovatief en entertaining bezig, al zeggen we het zelf. Want natuurlijk ben ik als betrokken partij een beetje bevooroordeeld.
Na de interactieve tv-spot en de sprekende affiche eerder deze maand, lanceerde Ford nu een virale site met een aantal spotjes die niet op TV zullen te zien zijn (een primeur voor Ford België). Je kan de filmpjes bekijken en/of downloaden op lookingforamiracle.be. De viral site is een verlengstuk van de Ford doet mirakels-campagne.
De vraag is natuurlijk:
-
Sprekende affiche van Ford
Na de eerste iDTV-spot in Belgi? die uiteindelijk dan toch vorige week werd uitgezonden, zorgt Ford weer voor een sterk staaltje innovatie en entertainment met een zogenaamde “Talking Ad”.
E?n week lang, tijdens piekuren, doet Ford mirakels in de grootste treinstations. Een op het eerste gezicht klassieke affiche met een gezicht van een man komt plots tot leven. De niets vermoedende voorbijganger wordt toegesproken door het personage, een verborgen acteur. Deze acteur kan via onzichtbare luidsprekers, een verborgen camera en een joystick converseren met de voorbijgangers.
-
Virgin gaat weer viraal
Bij Virgin Express Belgi? zitten ze niet stil.
Na de virale acties Pee en Win , Festivalbuddies en IkwilnaarValencia.com lanceerde Virgin Express gisteren alweer een nieuwe : IchbineinBerliner.be.
Ja, om hun nieuwe bestemming, Berlijn, bij het Belgische publiek te promoten.Dit keer kan je deelnemen door een foto op te laden en deze te bewerken met een ‘Boule de Berlin’. Doelstelling is om in de Boule of Fame te geraken en natuurlijk je vrienden erop de laten stemmen.
Op de site kan je een oa. een pdf van een Boule de Berlin-masker downloaden, die je kan helpen om tot origenele foto-resultaten te komen.
-
‘15 minutes of fame’ met Lexus
Lexus biedt sinds 3 sept. de mogelijkheid om foto’s op te laden die vervolgens verschijnen op het gigantische Reuters-scherm op Times Square in NY.
Deelnemers die hun foto opladen kunnen oa. een nieuwe 2006 Lexus IS winnen, de wagen waarom het allemaal draait.
Alle foto’s vormen samen een mozaiek. De deelnemers ontvangen een e-mail die hen toelaat om hun foto op te mozaiek te lokaliseren via de website of via een live web cam. En natuurlijk zullen ze dan de link snel forwarden naar hun vrienden en familie.
Waar zouden ze dit concept vandaan gehaald hebben?
-
Eurostar podcast
Primeur in Belgi?: Eurostar pakt uit met de London Podcast tapes. De podcasts worden verzorgd door de populaire Wim Oosterlinck, presentator bij jongerenzender Studio Brussel. Hij neemt tijdens zijn podcasts de potenti?le Londen-reiziger mee naar de mooiste plekjes van de Engelse hoofdstad.
De podcasts (20 in totaal, elke twee weken verschijnt er een nieuwe op de site en op portal Skynet.be) zijn leuk gemaakt. Ze zijn kort gehouden en amusant om te beluisteren. Kortom, ze leveren op een innovatieve en speelse manier nuttige informatie. Wat mij betreft een voltreffer!
Zijn er goede Nederlandse voorbeelden van bedrijven die podcasts in hun marketingbeleid inschakelen ? Ik weet van Heineken en XS4All. -
Manneke Pist
Virgin heeft onlangs om promotie te maken voor Europese vluchten van/naar Brussel een ludiek online spelletje gelanceerd: Brussels Game.
Doel van het spel: proberen met de plasser van het beroemde Brusselse ‘Manneke’ een vlieg te raken. En natuurlijk om voldoende munitie te hebben, drinkt deze Belg eerst een biertje.
Momenteel worden vluchten vanuit Berlijn gepromoot zodat de default pagina in het Duits is: je moet dus ‘Pingeln’. Maar met een klik zit je op de Engelstalige site, waardoor het spel wellicht voor sommigen onder ons duidelijker wordt. Mits registratie kan je tevens een 50% korting op je vlucht winnen.
-
Big Ad Spoof - made in Belgium
Wat doe je als klein Belgisch zichzelf-niet-zo-serieus-nemend groepje van performers om meer bekend te geraken?
Studio Muscle heeft een Spoof gemaakt van de recent gelanceerde Big Ad van Carlton Draught. En er een wedstrijdje aan gekoppeld : elke 37ste (!) deelnemer die zich inschrijft op hun mailing list, krijgt een biertje toegestuurd met Muscle etiket. Als je raadt welk bier er werkelijk in het flesje zit, krijg je een nieuwe toegestuurd. Respect!
Bekijk hier de Small Ad. Ze hebben er alvast AdLand mee gehaald.
-
Lynx Girls Live
Jawel, Lynx (Axe in de UK) kon niet achterblijven. Zij hebben hun eigen Subservient Chicken versie online gezet op Lynx Girls Live. Maar veel heeft Lynx niet toe te voegen aan deze nieuwe (?) vorm van interactief adverteren. Behalve misschien dan het moeilijk te hanteren QWERTY keyboard ;-) Je blijft als bezoeker achter met hetzelfde gevoel als na het bekijken van Police Academy 7 nadat je de 6 vorige ook gezien hebt. Enkele keywords en alleszeggende reacties vind je alvast hier.