Wolter Tjeenk Willink
Oprichter / Directeur Traffic Builders BV

Entrepreneur met passie voor digital marketing, oprichter van Traffic Builders: hèt full funnel digital marketingbureau van Nederland.
Wolter Tjeenk Willink is regelmatig als gastspreker/-docent te gast bij diverse congressen en opleidingsinstituten waaronder Windesheim Flevoland en Nyenrode Business University.
Wolter over Traffic Builders: ” Traffic Builders is hét datagedreven full funnel digital marketingbureau. Onafhankelijk, innovatief, transparant en met pure passie voor meetbaar resultaat. Van strategie en media tot creatie en digital analytics. Zo bereik je de juiste doelgroep, op het perfecte moment en met de juiste boodschap in iedere fase van de digitale klantreis.”
Zie ook het eigen blog van Traffic Builders: http://www.traffic-builders.com/blog
-
Onderzoek naar online marketing onder webwinkels: zoekmachinemarketing veruit hoogst gewaardeerd
Traffic Builders heeft voor het derde jaar op rij grootschalig onderzoek uitgevoerd naar de inzet van online marketing in het algemeen en zoekmachinemarketing in het bijzonder door webwinkels in Nederland. Het onderzoeksrapport ‘Zoekmachinemarketing in de thuiswinkelbranche 2010’ is (zoals ieder jaar) uitgevoerd naar aanleiding van de WebWinkel Vakdagen, en kwam tot stand in samenwerking met OGZ, organisator van dit grootste e-commerce event van de Benelux. In totaal zijn 753 thuiswinkeliers gevraagd naar hun ervaringen met de diverse online marketingkanalen en in het bijzonder zoekmachinemarketing. Daarmee is dit een van de grootste onderzoeken naar de inzet van online marketing en zoekmachinemarketing door webwinkels ooit in Nederland gehouden.
-
Donderdag 10 juni: Search Marketing Thursday in Utrecht
Op donderdag 10 juni (morgen) vindt voor de 7e keer Search Marketing Thursday plaats, de 2-maandelijkse zoekmachinemarketing update van IAB Taskforce Search. Locatie: Meeting Plaza (Utrecht). Behandeld worden weer de laatste cases, trends en ontwikkelingen op het gebied van zoekmachinemarketing. De presentaties gaan deze keer in op Search Metrics en Google’s Rich Snippets.
-
Meer resultaat uit internet marketing met conversie-attributie
Internet marketing campagnes worden steeds vaker parallel aan elkaar ingezet. De online marketingmix bestaat uit bijvoorbeeld affiliate marketing, e-mail marketing en anno 2009 voor ca. 50% van het online mediabudget uit zoekmachine marketing. Met zo’n diversiteit aan kanalen wordt het steeds complexer èn belangrijker om het rendement van elk kanaal correct te meten en data juist te interpreteren. Want welk marketingkanaal claimt uiteindelijk de conversie wanneer dezelfde bezoeker via meerdere kanalen de website bezoekt? Als u dit als adverteerder niet goed doormeet mist u een belangrijk deel van het potentieel van een kanaal. In deze blogpost meer informatie over het effectiever meten en bijsturen van internet marketing campagnes door middel van conversie/ROI-attributie.
-
Onderzoek webwinkels naar de inzet van zoekmachinemarketing in 2009
In het kader van de Webwinkel Vakdagen vindt ook dit jaar weer onderzoek plaats naar het gebruik van zoekmachinemarketing door de e-commerce branche in Nederland en België. Het onderzoek is een initiatief van de organisatie van de Webwinkel Vakdagen 2009 en zoekmachinemarketingbureau Traffic Builders. Dit jaar wordt het onderzoek uitgevoerd door MarketShare.
Klik hier om direct aan het onderzoek deel te nemen en gratis het onderzoeksrapport te ontvangen.
-
Trends in zoekmachinemarketing 2009: een expert review
Wat zijn de belangrijkste trends in zoekmachinemarketing voor 2009? Zo vlak voor Kerst is dit het uitgelezen moment om stil te staan bij wat komen gaat in 2009 op zoekmachinemarketing gebied. In deze blogpost - met medewerking van onder andere Joost de Valk en Peter van der Graaf - een expert review op de belangrijkste zoekmachinemarketing ontwikkelingen bij adverteerders, zoekmachinemarketingbureaus en uiteraard de zoekmachines zelf.
-
Ontwikkelingen die uw online marketing succes in 2009 beïnvloeden
Onlangs mocht ik op uitnodiging van de organisatie een key note presentatie geven aan leden van het E-Business Platform; een internationale LinkedIn groep van senior E-Business en E-Commerce managers. Het onderwerp: “The Future of Digital Marketing”. In deze presentatie zette ik uiteen welke belangrijke trends in internetgebruik, online marketing in het algemeen en zoekmachinemarketing in het bijzonder van invloed zijn op uw online marketing succes in 2009. In deze blogpost een outline van de presentatie die het volgende statement meekreeg:
“Marketers and management should focus on a long-term, integrated/holistic online marketing approach instead of a short-term, direct response driven ROI calculation.”
-
Tips voor Adwords Ads met een CTR van 412,50%
Een hoge CTR (click through rate / doorklikratio) in Google Adwords of Yahoo Search campagnes is ons niet vreemd. En natuurlijk is de CTR% van een keyword, ad of campagne alles behalve zaligmakend. Maar wanneer je met je eerste kop koffie net achter de kiezen een campagne opzet die binnen het uur een CTR haalt van 412,50% is dat op z’n minst opvallend te noemen.
-
Google News zorgt voor 75 procent daling aandelen United Airlines
De crawler van Google News had maandag een bericht opgepikt uit 2002 over United Airlines. Het bericht leek nieuw, waardoor het artikel als zodanig op Google News verscheen. Het resultaat: een daling van 75 procent in de aandelen van United Airlines. Het bericht op Google News was opgepikt van de website van de Florida Sun-Sentinel en suggereerde dat United Airlines faillissement had aangevraagd. Google News zette met de plaatsing van dit bericht een kettingreactie in werking waardoor meerdere websites het bericht oppikten. Het resultaat was de eerdergenoemde enorme daling in de aandelen. Na enig herstel sloten aan het eind van de dag de aandelen van United Airlines 11 procent lager ten opzichte van de vorige dag (zie ook: Nu.nl, De Tijd).
-
Onderzoek naar zoekmachinemarketing in de Nederlandse thuiswinkelbranche
Uit de verenigde Staten komen met enige regelmaat interessante cijfers over de inzet van diverse (online) media in diverse branches en sectoren. In Nederland wordt hier veel minder onderzoek naar gedaan. Reden voor OGZ, de organisatie achter de succesvolle Webwinkel Vakdagen, om in samenwerking met Traffic Builders onderzoek te doen naar de stand van zaken bij Nederlandse webwinkels en toeleveranciers van de thuiswinkelbranche. In het bijzonder wordt aandacht geschonken aan het onderwerp zoekmachinemarketing.
-
Zoeken met Google in 2010 en de gevolgen voor marketing
Hoe zoeken we met Google in 2010? Welk effect hebben personalized search, local search en universal search results op ons zoekgedrag? Enquiro research, bekend van de eye-tracking studies, legde deze vraag voor aan een team van zoekmachinespecialisten. Als de verwachtingen van deze experts kloppen, staan ons nog grote veranderingen te wachten op het gebied van ‘search’. Een blik in de keuken van Google anno 2010.
-
Mist de Quality Score een variabele?
Het mag duidelijk zijn dat zoekmachine-adverteren allang niet meer zo simpel is als het ooit was. Met de introductie van de Quality Score is het aantal factoren dat van invloed is op het succes van Google Adwords campagnes is groter dan ooit tevoren. Ook Yahoo Search Marketing en MSN AdCenter gebruiken soortgelijke Quality Scores. Maar mist er niet iets?
-
Webwinkel Vakdagen te goed bezocht?
De Webwinkel Vakdagen die afgelopen woensdag en donderdag werden gehouden in de Jaarbeurs Utrecht zijn voor de meeste standhouders een overweldigend succes geweest. Bezoekers daarentegen werden op sommige momenten gedwongen zich al schoorvoetend over de beursvloer te bewegen, met irritaties van enkele bezoekers hier en daar tot gevolg.
-
Webwinkel Vakdagen lijken op voorhand al succesvol
De Webwinkel Vakdagen die op 17 en 18 januari in de Jaarbeurs in Utrecht worden gehouden lijken op voorhand al een groot succes. Volgens de organisatie - Organisatie Groep Zuid- hebben zich inmiddels ruim 4000 bezoekers middels voorregistratie aangemeld, waaronder vertegenwoordigers van vrijwel alle grote webwinkels van Nederland.
-
Slechts 1,5 seconde aandacht voor zoekresultaat
De gemiddelde internetgebruiker heeft maar 1,5 seconde aandacht voor een zoekresultaat van zoekmachines als Google en Live.com en maakt weinig onderscheid tussen deze resultaten en zogenoemde ‘gesponsorde koppelingen’. Dit en meer blijkt uit eye-tracking onderzoek door De Vos en Jansen in samenwerking met zoekmachinemarketingbureau Traffic Builders.
-
Shared IP adressen verwarrend voor Google?
Een opvallend en interessant bericht op Wolf Howl eind vorige week dat nu via Search Engine Watch wat meer exposure krijgt: Google blijkt in enkele gevallen niet goed om te kunnen gaan met shared IP adressen. Lijkt er dus op dat de problemen van Google, waar ook Marketingfacts wat hinder van lijkt te hebben ondervonden, nog niet voorbij zijn.