Stephan Verveen

-
EZ LinkedIn groep Innovatie 2.0 - Community of Talents vindt nieuwe dimensie
Afgelopen woensdag 1 juli kwam een geïnspireerde delegatie van innovatief ondernemend Nederland bij elkaar in de Caballerofabriek in Den Haag. Deelnemers aan de Innovatie 2.0 groep op LinkedIn (zie artikelen Economische Zaken start met Innovatie 2.0 en EZ als trendzetter) wilden met deze dag het creatief, innovatief en ondernemend vermogen van Nederland helpen versterken. Praten over innovatie gebeurt al genoeg. Het is tijd om samen actie te ondernemen en elkaars rollen te benutten in plaats van als obstakel te zien.
-
InterRail start open source marketingexperiment
Sinds 1972 bestaat InterRail als mogelijkheid voor jongeren (16 tot 26 jaar) om zwervend per trein Europa te leren kennen. Hoewel InterRail als merk het tot een werkwoord als ‘InterRailen’ heeft weten te schoppen, zijn bij mij geen voorbeelden bekend van campagnes die deze positie bewust hebben opgebouwd of gehandhaafd. Wanneer je op YouTube zoekt naar wat er zoal te vinden is over InterRail, dan zie je dat veel klanten hier spontaan hun InterRail ervaringen plaatsen. De doelgroep blijkt ondanks de afwezigheid van actieve marketing toch sterk ‘engaged’ te zijn met de InterRail ervaring.
Vanaf april dit jaar is InterRailNet.com, van oudsher de centrale informatieportal voor InterRailers, op de markt als officiëel online verkoopkanaal van InterRailpassen voor de pan-Europese markt. De verwachtte omzet voor het resterende deel van 2007 bedraagt voor deze site 2,5 miljoen Euro. De verwachting is dat o.b.v. van een uitbreiding met 6 vertalingen naast de huidige Engelse site en een sterke verbreding met nationaal bekende betaalmogelijkheden, de omzet nog sterk zal stijgen.
Eurail.com b.v. heeft als organisatie nog beperkte ervaring heeft met online marketing en heeft in zijn huidige vorm beperkte capaciteit voor het verder vorm geven van een recent gelanceerde campagne. Dit in combinatie met een, voor een pan-Europese markt, beperkt mediabudget vormt de aanleiding voor het zoeken naar een innovatieve manier om met deze situatie om te gaan. Een Open Source Marketing aanpak waarbij we de Marketingfacts community vragen om mee te denken lijkt ons mooi experiment om hier invulling aan te geven. Het is onze bedoeling om zoveel mogelijk bruikbare feedback aantoonbaar in de campagne te verwerken en daarbij zo goed als mogelijk hier op marketingfacts inzicht te geven in onze bevindingen en geboekte resultaten.