Jeroen Mirck
Contentspecialist Mirck Media

Jeroen Mirck (1971) was hoofdredacteur van Marketingfacts van januari 2018 tot augustus 2020. Eerder was hij journalist voor media als Adformatie, MarketingTribune, Emerce, Quality in Meetings (QM), Joop.nl en Dirty Science. Als freelancer werkt hij voor journalistieke en commerciële opdrachtgevers. Blogt sinds 2001. Hervormde zichzelf tot crossmedia-journalist in een tijd dat uitgevers nog dachten dat internet een hype was die wel zou overwaaien.
Bestuurlijke ervaring: Auteursbond, Stichting Online Tuesday, Freelancers Associatie (FLA), Beroepsvereniging Nederlandse Stripmakers en D66 Amsterdam.
-
Waarom ik vertrek bij Marketingfacts
De coronacrisis komt soms dichterbij dan je zou willen: ik vertrek als hoofdredacteur bij Marketingfacts. Niet omdat ik dat graag wil, maar omdat Marketingfacts last heeft van covid-19. Vanwege bedrijfseconomische redenen wordt het redactieteam ingekrompen. Per 1 september ben ik uit dienst, maar ik heb mijn praktijk als freelance tekstschrijver nieuw leven ingeblazen. Het goede nieuws: er is volop werk!
-
ReclameReview: lach jij samen met Colgate om huisvaders, boksers en boeren?
De tandpasta van Colgate kennen we allemaal, maar hebben we er ook een gevoel bij? Niet echt. Dat wil moederbedrijf Colgate-Palmolive Nederland veranderen met de allereerste eigen sociale campagne ‘Courageous Smile’. Daarin wordt vrolijk samengewerkt met de Optimistenbond. Tovert dit ook bij de consument een lach op het gezicht?
-
Eindelijk durven merken hun handen te branden aan racisme
Weinig onderwerpen zijn zo beladen als racisme, dus was dat lange tijd een ‘no-go area’ voor merken en adverteerders. De huidige mondiale steun voor de beweging Black Lives Matter lijkt echter veel deuren te openen. Toch blijft dit heikele thema een balanceeract voor merken. Je doet het immers niet snel goed. Zelfs voorloper Nike krijgt ineens kritiek van ‘social justice warriors’.
-
Hoe digital marketing is veranderd in tien jaar tijd
Digitalisering is belangrijker dan ooit, zeker in het nieuwe normaal. Tegelijk blijft het digitale domein een doolhof van ondoorzichtige dienstverlening. Digital marketing is in tien jaar tijd volwassen geworden, zo viel deze week te horen tijdens de honderdste editie van Online Tuesday, maar de zoektocht naar aandacht, rendement en zakelijk succes duurt voort. Intussen blijven we China onderschatten.
-
Online Tuesday heeft digital marketing op de kaart gezet
Na ruim tien jaar beleeft Online Tuesday op 9 juni zijn honderdste editie. Een broeinest van kennis over digital marketing, maar ook de plek waar zakenrelaties worden gesmeed. Marketingfacts, dat zelf aan de wieg stond van dit maandelijkse event, analyseert de betekenis ervan voor het marketingvak.
-
Disney domineert met dwingende marketing van remakes en controverse
Disney is een megalomane marketingmachine, maar corona strooide zand in de motor. Ondanks 91 procent (!) minder winst komt het mediabedrijf er vermoedelijk wel weer bovenop. Welke marketing en communicatie hoort daarbij? Disney blinkt uit in powerplay, die soms over het randje gaat om te kunnen winnen. Er valt veel te leren van The House of Mouse.
-
Marketingfacts Jaarboek doorbreekt corona-lockdown
Hij is er: het nieuwe Marketingfacts Jaarboek! Met verschroeiende deadlines middenin de intelligente lockdown die zijn naam eer aan deed: veel creativiteit en denkwerk moest immers worden aangesproken om deze complexe puzzel binnen de krappe planning op te lossen. Dat is glansrijk gelukt, met dank aan het vernieuwde collectief auteurs, met wederom veel grote namen.
-
CMO, stop met goeroe spelen en ga problemen oplossen!
Gaat de Chief Marketing Officer ten onder in de leeuwenkuil van de boardroom, waar andere disciplines juist steeds meer macht krijgen? Dat beeld is hardnekkig, maar nieuw onderzoek van de World Federation of Advertisers (WFA) concludeert het tegendeel: de rol van de CMO is en blijft ‘alive and kicking’, al vereist dit wel een paar majeure veranderingen in de taken van deze topmarketeers.
-
Hoe bouw je een corona-app die levens redt?
Eindelijk lijkt er een corona-app van de overheid te komen, mét de technologie van Google en Apple. Daar ging een rampzalige tender aan vooraf, waar specialisten afvielen en consultants toehapten – en faalden. Hoe kan zo’n ‘appathon’ beter? En hoe bouw je een app die ons het best beschermt tegen Covid-19? Online Tuesday ging in gesprek over privacy, contact tracing en een betere organisatie van ICT-projecten door de overheid.
-
Online Tuesday #99: Corona-app als redder, prutser of Big Brother?
Als we iets hebben geleerd van de tender voor de corona-app van de overheid, dan is het dat je privacy-regels niet zomaar kunt versoepelen en dat apps bouwen echt een vak is. Het proces verloopt moeizaam, maar hoe moet het dan wél? Tijdens Online Tuesday #99 (opnieuw als webinar) gaat het 12 mei onder meer over de vraag of de coronacrisis bijdraagt aan de digitalisering van de samenleving.
-
Podcast: hoe engagement en reclame elkaar écht versterken
Wat is goede reclame? Simpele vraag, maar het antwoord is vele malen complexer - en nooit compleet. Wat altijd goed werkt is om een aantal geslaagde voorbeelden op een rij te zetten. Wat maakt juist die campagnes goed? Paul van der Ham (iGlow) vroeg het me voor zijn marketing-podcast Play. Dit zijn de vijf campagnes die mij aan het nadenken hebben gezet over de kracht van reclame.
-
Vakkennis heeft waarde. Hoe verzilver je die?
Grote kans dat jij deze ‘intelligente’ lockdown gebruikt om eindelijk eens die webinar te volgen, die podcast te luisteren, dat vakblad uit het cellofaan te scheuren of je stapel ongelezen managementboeken af te stoffen. Of eindelijk weer eens een blog te schrijven. Logisch, maar vooral ook een goed idee: die kennis vertegenwoordigt immers waarde. Zelf vond ik een manier om die waarde te verzilveren.
-
Wat je moet weten over de macht van marketplaces
De marketplace-revolutie is in volle gang, zeker sinds de komst van Amazon naar Nederland. Hoe kunnen merken en (web)winkeliers hun rol pakken in de aanstaande consolidatieslag? Online Tuesday liet vier experts het antwoord geven. Vanwege het coronavirus niet in een zaal, maar via een webinar. "Met customer experience win je deze strijd."
-
Online Tuesday trotseert coronavirus met interactieve livestream
Online Tuesday was een van de eerste marketing-events die de coronacrisis niet afwachtte en ging verplaatsen. Het debat over marketplaces verschoof van 10 maart naar 14 april, maar die bijeenkomst werd ook geannuleerd. De organisatie kiest nu voor de vlucht naar voren: het event wordt een interactieve webinar, op 14 april tijdens lunchtijd te zien via een gratis livestream. Let op: aanmelding is verplicht!
-
Rebelse reclamemaker Herbert van Hoogdalem: ‘Ik mis goede ideeën in marketing’
De rebelse reclamemaker Herbert van Hoogdalem is terug. Terug met een eigen bureau (Professional Outsiders), terug met de brandende ambitie om het vak te verrijken. Niet alleen met creatief werk, maar ook met een serie columns over reclamemaken. Exclusief op Marketingfacts. “Ik heb het reclamevak an sich nooit leuk gevonden, maar dit werkveld is wel fascinerend.”