Jorn Moraal

Na een korte werkperiode in het digitale TV landschap in Engeland, aan de slag gegaan bij Lastminute.com en aan haar introductie in de Nederlandse markt meegewerkt. Na 4 jaar als mediaspecialist te hebben gefungeerd bij .bone advertising, ben ik samen met oud-collega Paul Eikelenboom begonnen aan een nieuw avontuur; fris idee. fris idee is een full-service interactief bureau (creatie & media) met een specialisme in video-producties.
Mijn persoonlijke specialisatie is het online medialandschap. Met name een strategische benadering, maar ook overlappend met planning & buying. Daarnaast verantwoordelijk voor de nieuwste trends in interactieve marketing, zowel vanuit een technisch oogpunt als theoretisch kader. Ten slotte initiator van en betrokken bij de organisatie van 212Amsterdam.nl
-
Nationale-Nederlanden in vrije val
Ik werd onlangs gewezen op een nieuwe actiesite van Nationale-Nederlanden. De case lijkt bijzonder veel op de hier eerder beschreven case van Prepare your Hair van Opel. Simultaan met een internetfilmpje, krijg je een telefoontje, waarin een (verkoper?) van Nationale-Nederlanden je een hypotheek aanbiedt. Mooi uitgevoerd (voor zover ik kan zien door BrandBase), alleen een aantal gemiste kansen.
Allereerst ben ik bijzonder benieuwd hoe zij je adresgegevens achterhalen. Er wordt namelijk alleen maar een naam + 06-nummer ingevoerd, en in het filmpje krijg je (helaas verkeerd gespeld) je straatnaam te zien. Deals met de mobiele providers lijkt mij voor de hand liggend (of eventueel een ISP), maar ik ben benieuwd naar de juridische implicaties hiervan, want op deze manier kan iedereen de adresgegevens van bepaalde 06-nummers achterhalen. Ik hoop dan ook dat deze data uit een andere (veilige) database wordt gehaald. Tenslotte wordt er een huizenprijs genoemd die volgens mij generiek is (2 ton). Een koppeling met de funda-database, zou dit nog veel persoonlijker kunnen maken, want je huidige huizenprijs kan een vrij nauwkeurige schatting geven van een eventueel nieuw object dat je voor ogen hebt.
-
Verslag 212Amsterdam: Casa Libelle & Zylom.
Afgelopen dinsdag was er weer een drukbezochte 212Amsterdam. Ongeveer 100 personen waren aanwezig voor de “Women Only” avond. Bij deze avond stonden 2 presentaties centraal; die van Casa Libelle en Zylom. Hierbij een verslag.
-
Winkeldieven bij de Hema?
Enige tijd geleden is er op Marketingfacts aandacht besteed aan de de liefde voor het merk Hema. Het was een slimme manier om het merk op een andere manier onder de aandacht van de consument te krijgen.
Nu werd ik laatst gewezen op een virale actie van deze zelfde Hema via YouTube. Ik was hem nog niet eerder tegen gekomen en gezien de kwaliteit van het filmpje (in inhoudelijk opzicht) verbaast me dat wel. Want zeg nou zelf, hij is best grappig toch en sluit nog eens mooi aan bij hun offline promotie in de winkel (meest gestolen items tegen een korting te koop) welke ook al eerder hier werd beschreven. Het filmpje (overigens gemaakt door 6Pack) werd al even kort in de reacties vermeld, maar kreeg (naar mijn idee) niet de aandacht die het verdient, daarom nogmaals :)
-
Prepare Your Hair
Ik kwam onlangs (eindelijk) weer eens een online campagne tegen met een origineel en vernieuwend component. Het betreft de Prepare Your Hair campagne van de Opel Astra TwinTop editie.
Hoewel de campagne vrij beperkt in opzet is, geeft de mobiele integratie het een orginele twist. Men geve bij binnenkomst zijn/haar naam en mobiele telefoonnummer af en vervolgens begint het filmpje te spelen. Tegelijk met het filmpje (waarin iemand belt) wordt de bezoeker gebeld op zijn mobiel en loopt het telefoongesprek synchroon met het filmpje. Naar mijn mening had de campagne nog veel breder in opzet kunnen zijn, met dit mechanisme als centraal item. Daarom kudo’s voor het mechanisme, jammer van het overall resultaat.
-
Greetz.nl goes USA
Via een persbericht op Nu.nl las ik dat de Nederlandse online kaarten service Greetz.nl de grote overstap gaat maken naar de Verenigde Staten. Dit doen zij in samenwerking met Hallmark, wereldwijd marktleider in de wenskaartenmarkt. Wat het product Greetz uniek maakt is dat er online een gepersonaliseerde wenskaart kan worden gemaakt, die de volgende dag wordt afgeleverd. Een lokaal drukproces maakt dit op dit moment mogelijk in Nederland en zal ook worden toegepast in Amerika. Greetz.nl werd ondermeer bekend met de JP Balkenende kaartenactie in 2004, waar 10.000 beterschapskaarten werden verstuurd naar de minister-president. Een mooi nederlands initiatief dat hopelijk kans van slagen heeft in Amerika. Alhoewel, met de steun van Hallmark zal dit naar ik verwacht niet een heel groot probleem worden!
-
De potentie van iDEAL
Iedereen (in ons ‘wereldje’ althans) is inmiddels bekend met het nieuwe betaalsysteem iDEAL. Het succes bij de introductie varieerden volgens diverse bronnen zoals hier en hier te lezen is. Het succes van iDeal is grotendeels afhankelijk van 2 factoren: enerzijds het gebruik en acceptatie onder de consumenten en anderzijds de implementatie en toepassing van het systeem door de webwinkeliers. De banken die het systeem introduceerden hebben de doelstelling om iDEAL de pinpas van het web te laten worden. Omdat de verwachting is dat iDEAL de huidige betaalnorm, de acceptgiro, zal vervangen, is het een goed moment om de potentie van iDEAL op korte en lange termijn in kaart te brengen.
-
Update: Netherlands MediaScope Results 2005
Voor de aanwezigen tijdens de afgelopen 212Amsterdam al een bekend verhaal, maar voor de afwezigen (marco?) is de gegeven presentatie online gezet. Een uitgebreid verslag van de avond is onder andere hier te lezen.
Het werd uiteindelijk een avond met vele levendige discussies, die ook tijdens de borrel werden voortgezet. Wat mij het meest is bijgebleven is dat wij in Nederland niet zo ver voorlopen op de rest van Europa als wij zelf schijnen te denken. Echter, de internetontwikkeling in de leeftijdsgroep 16-24 springt er wel uit en dit biedt zeker perspectief voor de komende jaren.
-
Viral marketing in nederland
Na het virale geweld van de Mortierbrigade in Belgie, is het nu de beurt aan de Nederlandse bureaus. Via Ongein.com kwam ik dit filmpje tegen als parodie op de Postbank reclame. Het blijkt een showcase te zijn van ViralClinic.com, een nieuw nederlands platform waar aanstormend creatief-, productie- en regietalent elkaar vinden.
-
-
Wereldwijde release nieuwe KLM website
KLM lanceert in 70 landen een geheel vernieuwde website, die toegankelijker, sneller en simpeler in gebruik zou moeten zijn.
Al eerder werd in de UK melding gemaakt van de nieuwe website en sinds deze week is ook de Nederlandse website live. De vernieuwing past in KLM?s streven om in het boekjaar 2007/08, 40 procent van de wereldwijde boekingen online te laten plaatsvinden. Belangrijkste elementen in de nieuwe website?: Internet check-in (persoonlijk al geprobeerd, erg handig) en het reserveren van een hotel of huurauto.
-
212Amsterdam: Media Consumption Study
13 December is het weer zover: 212Amsterdam. Met dit keer wederom een bijzondere spreekster.
In de vorige aankondiging konden jullie lezen wat het onderwerp zal zijn, namelijk de bekendmaking van het Media Consumption Study 2005 voor de Benelux. Het zal voor het eerst zijn dat deze cijfers voor de Benelux markt bekend worden gemaakt. Het 212Amsterdam publiek krijgt daarmee wederom een internationale primeur na het allereerste europese werkbezoek van Seth Godin.
Maar wat houdt het Media Consumption onderzoek nu precies in?
-
Case: Virale campagne Prince of Persia
Op zich is er niks vernieuwends aan een viral campaign, maar ik zag nog niet heel vaak een opeenvolgende serie virals voor hetzelfde product.
In Engeland heeft Ubisoft een virale campagne gelanceerd omtrent hun laatste game-titel Prince of Persia 3: The Two Thrones. Doormiddel van een tease-site werd een eerste filmpje gelanceerd.
-
Coca-cola, Reuters en RSS
Via ImediaConnection kwam ik (eindelijk) een artikel tegen over een creatieve inzet van RSS in een online campagne. Diet Coke in samenwerking met Reuters ontwikkelden een campagne waarbij RSS als prominent vehicle werd ingezet. -
Touwtje springen op de Xbox?
Lijkt toch een trend te worden om nieuwe (web)commercials via flurl in de markt te zetten. Zo ook de nieuwe Xbox 360 commercial. Deze draait om de nieuw “Jump In” strategie voor de marketlaunch van de 360.Persoonlijk vind ik dit een erg leuk gekozen concept. Het sluit nauw aan op de Xbox live propositie, toch een van de usp’s van de 360 volgens de pers. Hij is hier te zien. Echt een hoogstandje naar mijn mening.
Met dank aan VKmag.
Update: Hij staat blijkbaar wel degelijk op de xbox website, maar ik krijg ik hem niet aan de praat.
-
Saatchi CEO introduceert SiSoMo op Ad Tech
Tot zover de beste spreker op Ad tech die ik heb gehad: Kevin Roberts van Saatchi. Interessant om te zien hoe een traditioneel bureau de nieuwe media ziet. Zij gaan uit van de sterke punten van TV (SIght, SOund & MOtion) en geven aan dat dit nu ook geldt voor alle ander schermen: Mobiel, PC, Instore etc. Een leuke twist ;-))