Bram Koster
Senior consultant Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media.
Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.
-
Wytze de Haan (The Next Web): “Uiteindelijk blijven we gewoon een startup”
Afgelopen maand vond op het Westergasfabriek weer de grootste 'tech conference’ van Nederland plaats. Of beter gezegd: het grootste ‘tech festival’. Want dat is het gevoel dat de bezoekers moeten hebben, ondanks de naam: The Next Web Conference. In de slipstream van het event sprak ik met Wytze de Haan, verantwoordelijk voor de spectaculaire groei en de intimiteit van het evenement. De intimiteit die past bij de startup die het bedrijf nog steeds is. Of past het label 'scale-up' inmiddels beter?
-
Nederlanders kunnen niet zonder de folder - en de marketeer evenmin #spon
Liefst 95 procent van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder bekijkt folders, 81 procent van hen komt in actie naar aanleiding van een folder. En 59 procent kijkt daarbij alleen naar de papieren versies ervan. De huis-aan-huis-folder is voor veel marketeers misschien niet het meest sexy medium, maar het blijft - vooral voor retailers - een uiterst effectieve manier om consumenten te bereiken én beraken, digitaal én op papier. Dat blijkt uit de NOM Folder Monitor 2017 die GfK uitvoerde in opdracht van DDMA. We zetten de opvallendste resultaten op een rij en vroegen enkele partijen om een reactie.
-
Online Tuesday #71: AI en de vermenselijking van marketing
Het is een mooi paradox: hoe slimmer de machines worden, hoe menselijker we ze ervaren. En juist in een mensenvak als marketing levert dat grote kansen op. Vandaar misschien dat er zo veel aandacht bestaat voor onderwerpen als artificial intelligence en chatbots. Sommigen durven zelfs te spreken over een nieuw tijdperk in marketing. Maar hoe ontwijk je daarbij de uncanny valley en maak je je merk of bedrijf écht menselijker? Daarover gaat de laatste editie van Online Tuesday vóór de zomer, op 13 juni a.s.
-
Creativiteit in de brievenbus zorgt voor resultaat #spon
Elke week valt bij 5,7 miljoen huishoudens een folderpakket van Spotta in de brievenbus. Gemiddeld wordt liefst 17 minuten besteed aan het lezen van de inhoud van dat folderpakket. Daarbij maakt de lezer keuzes in welke uitingen wel en niet gelezen worden. Het is daarom van belang dat je folder of flyer opvalt. Creativiteit toevoegen aan je folderuiting helpt hierbij. Maar er is meer nodig voor een succesvolle actie. Een gesprek met Jan-Willem Kuiper en Lizzy van Bussel, respectievelijk Marktmanager Retail en Productmanager bij Spotta, en Léon Bosch, eigenaar van merkactivatiebureau Redmint.
-
Online Tuesday #70: Hoe marketing, sales en service de customer journey invullen
Hoe kun je als organisatie de customer experience verbeteren? Waaraan moet je denken? En hoe zorg je ervoor dat marketing, sales én service er op een goede manier invulling aan geven? Aan de hand van een drietal presentaties worden customer cases gedeeld en praktijkvoorbeelden gegeven wat werkt en wat niet en wordt het perspectief vanuit elk van de drie disciplines belicht.
-
“Sampling brengt fun en inspiratie in je brievenbus” #spon
Online marketeers beseffen het misschien niet, maar volgens GfK bepaalt 39 procent van huishoudens die folders ontvangen het boodschappenlijstje op basis van het papieren folderpakket dat wekelijks op de deurmat valt. Best handig dus om daar onderdeel van uit te maken. En nog handiger is het om daarbij op te vallen én in te spelen op alle zintuigen. Hoe? Met sampling! Een gesprek met Simone Vries en Roeland van Dijk, respectievelijk Marktmanager New Markets en Accountmanager New Markets bij Spotta.
-
Ga aan de slag met dé trends van 2017! #spon
Als marketeer moet je oog hebben voor de market. Niet alleen die van vandaag, vooral ook die van morgen. Want dat is de markt waarop je moet inspelen met de innovaties en campagnes die je vandaag bedenkt. Om je te helpen grip te krijgen op de toekomst, vroegen Achmea en Marketingfacts je in de afgelopen weken dé trends voor 2017 te benoemen in de Achmea Trendwords Challenge. Inmiddels zijn de meestgenoemde trends bekend, dus je kunt aan de slag!
-
Zzp’er, kijk goed of je aangifte moet doen en of ‘ie volledig is #spon
Als zzp'er timmer je lekker aan de weg. Je optimaliseert funnels voor je klanten, je a/b-test de koopknoppen in hun webwinkel dat het een lieve lust heeft of je maakt pakkende 'brand movies' die de wereld overtuigen van de merkwaarden van je klant. Goed bezig! In al die drukte moet je alleen ook even tijdig - vóór 1 mei dus - aangifte inkomstenbelasting doen als ondernemer. Als je dat bent, tenminste.
-
Online Tuesday #69: Innovatie in (online) retail
Online kopen is mainstream geworden. Maar om nou te zeggen dat de e-commerce-industrie op z'n lauweren rust, nee. Er zijn genoeg partijen die innovatief bezig zijn op dit vlak. Drie van deze partijen komen je tijdens Online Tuesday #69, 'Innovatie in (online) retail', vertellen over hun vernieuwingsdrag, de kansen die het biedt en de barrières die ze hebben moeten slechten.
-
Webcare & Monitoring
Download nu de Special over Webcare & Monitoring
Webcare is geëvolueerd van het beheren van 'de klaagmuur' op sociale media tot de oren en ogen van de organisatie. Reactief werd pro-actief en webcare als servicekanaal is volwassen geworden. Dat wil niet zeggen dat er geen ontwikkelingen meer zijn, of dat er geen nieuwe kansen zijn. Genoeg reden om ons te verdiepen in de stand van zaken op dit moment.
-
Met augmented reality zie je de toekomst - in 18 video’s #spon
In mijn vorige artikel in deze reeks behandelde ik immersive video en kwam ik tot de conclusie dat deze video's vaak nog niet heel immersive zijn. Deze keer neem ik je mee in de mogelijkheden van een andere technologie die 'immersion' combineert met de realiteit om je heen: augmented reality. Wordt dat dé trend van 2017?
-
Online Tuesday #68: Hoe je Facebook inzet om écht te groeien
Reageren op berichten en adverteren op Facebook, dat kunnen de meeste bedrijven inmiddels wel. Dus kijken we naar wat er verder aan gaat komen. Gaat het met social shopping de winkelstraat en eigen websites overbodig maken? Gaan bots de rol van webcare overnemen? Kortom: welke businesskansen biedt Facebook eigenlijk nog meer? Genoeg, zo blijkt, want het verslaat concurrent Google op alle ROI-fronten als het gaat om reach, engagement en sales. Tijdens de komende editie van Online Tuesday krijg je in drie presentaties te horen welke kansen dat jou biedt.
-
Waarom immersive video nog niet is doorgebroken - in 12 video’s #spon
Immersive video is 'hot'. En dat komt niet door de 360 graden die dit soort video's bestrijken, maar door de belofte de gebruiker onder te dompelen in een beleving. Het probleem is alleen: dat lukt tot nu toe maar zelden. In dit stuk zal ik uitleggen wat ik bedoel aan de hand van twaalf 360-graden-filmpjes. En misschien dat het dit jaar beter gaat.
-
Marketingfacts.tv draait doorrrrrr!
Video wordt steeds belangrijker in marketing. Daarom inspireren we je op het gloednieuwe Marketingfacts.tv graag met grappige commercials, zoals de nieuwste van Centraal Beheer, of mooie, zoals die van Nike, gericht aan Turkse en Arabsiche vrouwen. Of fraaie webseries, zoals die van HP met Christian Slater. Maar ook met video's die je op een andere manier helpen je vak beter uit te voeren, zoals het weekoverzicht van Steven van Belleghem of een presentatie over influencer marketing. Kortom: ga naar Marketingfacts.tv voor je dagelijkse portie video!
-
YouTuber Kwebbelkop: “Succes heeft niets met timing of geluk te maken, het is hard werken”
Jordi van den Bussche is beter bekend onder de naam Kwebbelkop. Misschien niet voor jou, maar wel voor een hele grote groep YouTube-kijkers. Met twee kanalen op het videoplatform, één waarin hij games speelt en bespreekt en één met vlogs, heeft hij in totaal namelijk meer dan 7,5 miljoen abonnees behaald en ruim 2 miljard views. Daarmee is hij Nederlands populairste YouTube creator. In aanloop naar DYTG Industry 2017 stelden wij Jordi een paar vragen over zijn succes en zijn samenwerkingen met merken.