Frank Janssen
Frankwatching

Internet, intranet, online media, online marketing en new business. Dat zijn onderwerpen die me boeien en waar ik me als webwatcher, publicist, gastspreker en consultant mee bezig houd. Vanaf begin 2004 deel ik mijn kennis en ervaringen via Frankwatching, een van de bekendste businessblogs van Nederland. Op die plek en daarnaast ook op Eventblogs.nl doe ik eveneens regelmatig verslag van events.
-
Kabel in de 21e eeuw: kansen & kanttekeningen
In het Amsterdamse Okura hotel vond gisteren het congres Kabel in de 21e eeuw plaats. De kabelaars op de grens van telefonie 2.0 en TV 2.0. Een boeiende ontmoeting tussen twee werelden: de kabelaars VECAI, UPC, Casema en Essent die stuk voor stuk pronkten met hun alsmaar groeiende abonneeaantallen en kritische outsiders als Vincent Everts en Jonathan Marks die waarschuwden voor een te groot optimisme. Iedereen was het eens over de de sterk toenemende invloed van de consument.
-
Marian Salzman: ‘Blogs destroy the corporate world’
In de prachtige entourage van de Van Nelle Ontwerpfabriek in Rotterdam had de afgelopen twee dagen het jaarcongres Consumententrends van Euroforum plaats. Een aaneenschakeling van megatrends, trends, trendwatchers en (gewone) ‘watchers’. Met als keynote speaker Marian Salzman, Executive Vice President en Director of Strategic Content bij reclamebureau JWT worldwide en een van ‘s-werelds leidende strategisten en futuristen. “Sleep is the New Sex”, China en Afrika waren thema’s waarover ze breeduit sprak. Maar ook de impact van het nieuwe internet werd breed uitgemeten. Internet en blogs was bij veel van de sprekers sowieso een terugkerend thema.
Hoewel het congres op de eerste dag enigszins mat van start ging, lukte het de organisatie toch om via een lange lijst van sprekers naar een apotheose toe te werken. Salzman was top of the bill, maar het programma had meer te bieden. Op Frankwatching een terugblik op een aantal hoogtepunten.
-
Hebben weblogs nou wel of geen invloed?
In het artikel “Blogs hebben weinig invloed” dat gisteren verscheen op De Telegraaf site, schrijft de redactie dat “weblogs weinig tot geen invloed hebben op de meningsvorming van mensen”. Aldus heeft een onderzoek van onderzoeksbureau DotWise uitgewezen. “De deelnemers aan het onderzoek gaven aan meer waarde te hechten aan websites en nieuwsbrieven van kranten, nieuwsrubrieken en consumentenorganisaties.”
Volgens mij zien de onderzoekers wat over het hoofd. En laten we nou juist afgelopen week getuige zijn geweest van een schitterende praktijkcase waaruit precies het tegendeel blijkt. “Internet can make you or break you”. De blogosfeer vormt in toenemende mate een belangrijke schakel in de keten.
-
Microsoft’s Start.com van start
In maart ging Microsoft voorzichtig van start met Start.com, een webbased RSS-aggregator. Toen vooral nog een voorzichtige reactie op het succes van My Yahoo.
In de afgelopen maanden heeft het team van Start.com niet stilgezeten, op hun eigen weblog Start.com News (supported bij MSN Spaces natuurlijk) hielden ze ons op de hoogte van al hun stappen en kon er natuurlijk ook gereageerd worden. Maar na de plotselinge versnelling van de andere concurrent Google (die startte eind juli door met Google personal) moest Microsoft met een reactie komen.
Afgelopen week was het dan eindelijk zover: [url=http://www.start.com]http://www.start.com released[/url], na start.com/1, start.com/2 en start.com/3 nu dan eindelijk gewoon start.com. Al is er nog steeds sprake is van een preview, maar we zijn bij dit soort vernieuwingen inmiddels niet anders gewend.
Ook bij Technorati zitten ze trouwens niet stil. Daar hebben ze, zoals gisteren al even werd aangestipt, Blog Finder ge?ntroduceerd, een tool waarmee je blogs kunt vinden die over bepaalde thema’s schrijven. Zoeken op marketing levert maar liefst 570 blogs op…
-
Nek-aan-nek race tussen Marketing Online en Marketingfacts
Zoals hier gisteren al te lezen was hebben DutchCowboys en Tijdschrift voor Marketing in de afgelopen twee maanden voorbereidingen getroffen voor de lancering van hun nieuwe gezamenlijke MolBlog, de Marketing OnLine Blog. Via Frankwatching lekte dit initiatief afgelopen zaterdag uit.
Uit een analyse van de sitestatistieken van Marketing Online en Marketingfacts blijkt dat de website van het Tijdschrift voor Marketing en deze weblog in een nek-aan-nek race verwikkeld zijn als het erom gaat wat de grootste marketingsite van Nederland is. Marketingfacts lijkt vooralsnog aan de winnende hand.
-
Financial Times over weblogs, wikis en webservices
Gisteren in de gerenommeerde krant The Financial Times een artikel van de hand van Dan Gillmor over de de verder evolutie van het web. Van Web 1.0 (read only), via Web 2.0 (read-write) naar Web 3.0 (people connecting webservices).
“We are barely a decade and a half into the existence of the web, the network of networks intertwined around our ever-smaller planet. The elemental units haven?t changed much, but the web?s functions have evolved in a dramatic way. (...) So World Wide Web 2.0 is now upon us? From my perspective, what?s happening feels more like Web 3.0 - and it?s just a hint of what?s yet to come.”
In het verhaal veel aandacht voor de belangrijke rol die weblogs, wikis en webservices spelen bij de verder doorontwikkeling van het web.
-
Viral: Not dressing women
Suitsupply, gespecialiseerd in (maat)pakken, (maat)shirts en dassen, heeft sinds 1999 al op verschillende manieren van zich laten horen.
Met koppen als Lefgozer onder de pakkenverkopers (Intermediair, 15 februari 2003), Pakkenoorlog (ManagementTeam, 20 juni 2003), de commotie rond de mailing Fokke & Sukke profiteren van de pakkenoorlog en de deelname van eigenaar Fokke de Jong eind vorig jaar bij 100% ondernemer wist men regelmatig het nieuws te halen.
Vandaag is het weer raak, dit maal met de enigszins provocerende e-mailing Not dressing women. Een mailing die ongetwijfeld virale effecten gaat scoren.
-
Mobiel met camera: kijken, klikken & kopen
Grote adverteerders zien de mobiele telefoon met digitale camera als de nieuwste manier om consumenten te bereiken. Kijken. Klikken. Kopen. USA Today meldt dat adverteerders als Pontiac, Toyota, Kodak en Quest via sweepstakes mobiele consumenten proberen te verleiden om hun producten te fotograferen.
Het magazine Jane gooit het over een andere boeg en roept lezers op om foto’s te maken van advertenties in hun blad. Frankwatching over interactieve trends en brands.
-
Ventura County Star: een nieuw krantenconcept
PCM en Wegener nemen de tijd voor het ontwikkelen van hun nieuwe fusiekrant. In de pers worden er vooral discussies gevoerd worden over de naam en formule van de nieuwe titel, met daarbij veel aandacht voor de vraag hoe landelijk en regionale titels te koppelen. Veel wezenlijker is echter de vraag welke functies een toekomstige krant wil vervullen en hoe internet en print elkaar daarbij kunnen gaan versterken. In het Amerikaanse California laat de Ventura County Star op een indrukwekkende manier zien hoe oude en nieuwe concepten te combineren zijn.
-
CNBC-TV over RSS
CNBC-TV Business News heeft recent in haar programma Closing Bell in de vorm van een korte reportage aandacht besteed aan RSS. Een Yahoo!-director en de CEO van NewsGator geven hun kijk op de RSS-revolutie.
Lees en kijk verder: Frankwatching.com
-
Explosieve toename gelijktijdig gebruik tv en internet
De tijd die volwassenen besteden aan het gelijktijdig gebruik van internet en tv kijken is in vier jaar tijd explosief gestegen met 72%. In diezelfde periode is het internetgebruik overdag, veelal op de werkplek, meer dan verviervoudigd. Dit blijkt uit het nieuwste Media in Mind onderzoek van Universal McCann (uitgevoerd door Simmons) (bron: ClickZ).
Lees verder: Frankwatching.com
-
Trend 2005: naast Podcasting nu BroadCatching
De nieuwste trend voor 2005: BroadCatching. Op dit moment herkent Google het woord nog niet (“Bedoelde je: birdwatching”) en levert het zoeken in Nederland nog slechts een handvol resultaten op (Zesser, Mosselvocht en Fr@‘s BlogThis’s).
Maar de internet encyclopedie Wikipedia heeft al een definitie en nu Engadget aandacht heeft besteed aan BroadCatching (en de variant BroadSnatching) is de doorbraak aanstaande: BroadCatching, de TV-variant van Podcasting, wordt een van de belangrijkste trends van 2005! Lees verder voor de belangrijkste achtergronden en enkele praktische How-To’s.
-
Toename in zakelijk en priv? surfen op het werk
Uit het jaarlijkse Trends onderzoek Trends in ICT van Ernst & Young blijkt dat er dit jaar door werknemers gemiddeld twee?neenhalf uur per week besteed wordt aan het onder werktijd priv? surfen op het internet. Dat is een toename van bijna 80 procent ten opzichte van vorig jaar. Het bericht is te vinden op de site ICT Barometer van Ernst & Young. Een site die dit weekend overigens duidelijk last heeft van problemen, alle teksten op de site zijn dit moment onleesbaar. Wat zou hier aan de hand zijn?
-
Crystal Clear site krijgt waardering
De microsite Ask-Crystal.com van het frisdrankmerk Crystal Clear is a.s. maandag website of the day bij MacroMedia. Het is al de tweede site van bureau Qi die dit jaar deze ‘titel’ krijgt. Eerder (op 14 juli) bekroonde MacroMedia al de Home Entertainment site voor Philips Europa.
Crystal is een online presentatrice die - helemaal in de traditie van Dr. Phil en Oprah Winfrey - altijd een antwoord klaar heeft voor haar bezoekers. Ze reageert steeds weer anders op meer dan 500 levensvragen. Maar ze kan ook goed uit de voeten met woorden als George Bush, Kung fu, Rocky en (natuurlijk?) sex. Intypen van concurrent Coca Cola leidt tot een wat voorspelbare (maar logische) reactie.
-
Resultaten SpinAwardsMonitor 2004
Binnen Nederlandse organisaties is - weinig verrassend - de eigen website het meest gebruikte online kanaal. Maar inmiddels maakt ook al de helft gebruik van een eigen e-mailnieuwsbrief, banners op websites en een intranet. Dit blijkt uit de Samenvatting SpinAwardsMonitor 2004 die vanavond door Stephan Fellinger op DutchCowboys.nl is gepubliceerd.