Gijs de Beus
Strategy friend Friends & Foes

Gijs de Beus is mede-oprichter en strategy friend bij creative brand agency Friends & Foes. Friends & Foes wil van elk merk een Hero Brand maken. Net als de held in een Hollywood film is een Hero Brand een merk met een duidelijke identiteit, die ergens voor staat en ergens tegen strijdt. Wij geloven dat het verhaal achter je merk de essentie van je merk is. Dat het je merk spannend en opvallend maakt, betekenis geeft en aanzet tot actie.
Gijs werkte eerder aan klantzijde bij IBM, als brand strategy consultant bij VODW en innate motion en als strategy director aan bureauzijde bij o.a. FHV BBDO, Havas Media en Lemon Scented Tea.
-
Van startup tot marktleider – de hero’s journey voor merken
In de ontwikkeling van startup, naar scale-up, naar marktleider, moet een bedrijf ook de eigen merkaanpak blijven ontwikkelen. Daarbij moet ook het merkverhaal evolueren, zodat het kan dienen als leidraad voor merkactiviteiten in elke ontwikkelingsfase.
-
Wat moet je als merk nou met corona?
De merken die blijven adverteren in een crisis komen er sterker uit. Zoveel is inmiddels wel duidelijk uit verschillende artikelen, posts en webinars. Maar moet je als merk nou wat met corona in je communicatie of niet? Er zijn drie mogelijke strategieën.
-
Lockdown switching: hoe speel je met je merk hierop in?
De lockdown-regels versoepelen. Gaan we zo snel mogelijk weer terug naar het oude normaal, of heeft de huidige periode blijvende impact op onze houding en gedrag? Het laatste lijkt op basis van wetenschappelijke inzichten waarschijnlijker. Merken die inspelen op de sociaal-emotionele spanningen die mensen nu ervaren zullen relevanter zijn. Zeker als ze blijven adverteren, want dit is hét moment waarop mensen andere merken overwegen.
-
Actie is nu veel beter dan adverteren
Het advies aan marketeers dezer dagen: ‘spend your way out of the crisis’. De merken die blijven investeren in een recessie komen er sneller en sterker uit. Maar de meeste CFO’s zullen op dit moment niet erg gevoelig zijn voor dit argument. Wat kunnen merken dan wel doen? Als je niet kunt adverteren, neem dan actie, handel naar je purpose. De merken die dit doen zullen niet alleen opvallen, ze zullen ook echt betekenisvol zijn. Ze kunnen echte ‘hero brands’ worden.
-
Hoe jouw merk een held kan worden in crisistijd
We zitten midden in een ongekende crisis. Intussen produceren sommige merken precies wat nodig is om mensen gezond te houden. Zoals desinfecterende handgel en mondkapjes. Andere merken gebruiken hun mediabudget om mensen te waarschuwen 1,5 meter van elkaar vandaan te blijven. Weer anderen bieden digitale oplossingen of helpen bij het organiseren van de logistiek voor oudere mensen die hun huis niet kunnen verlaten.
-
Is het al tijd voor humor in reclame?
De nieuwe fase waarin we nu zitten met de coronapandemie vraagt om een andere aanpak van merken. Je solidair tonen is niet genoeg, je moet er ook naar handelen. Daarnaast is humor in opkomst. Een effectief middel om onze gevoelens in deze fase, minder angst en meer somberheid en zelfs boosheid, te relativeren en kanaliseren.