Peter van Woensel Kooy
senior editor MarketingTribune

Peter van Woensel Kooy is een bevlogen en creatieve schrijver die ook wel het wandelend geheugen van adverterend Nederland en van MarketingTribune wordt genoemd, waar hij al in 1996 - in deeltijd - aan boord kwam. Peter werd door hoogleraar Giep Franzen geïnfecteerd op de UvA met het merkvirus en is sindsdien zowel journalistiek als in de praktijk met marketing en creatie in al zijn facetten bezig. Als schrijver en als ondernemer. Omdat het vak zoveel verandert, de middelen en de mensen zelf, blijft marketing hem fascineren. Is sinds september 2013 ook eindverantwoordelijk voor online platform Food & Retail van MarketingTribune.
Peter schreef spraakmakende verhalen over Unilever dat in algen als grondstof stapt, over knappe ondernemers verantwoordelijk voor merken van Ajax tot Coca-Cola, van Pabo en WC-Eend tot Zeezout van Baleine. Waarbij juist ook de kleinere en nieuwe vechtmerken zijn belangstelling hebben. Reikt sinds 2003 met Lode Schaeffer voor MarketingTribune jong talentprijs De Gouden Zaag uit. Daarnaast was hij zelf creatief actief voor ondermeer de merken Coke en P&G, publiceerde o.a. in VN, HP, NRC, Lebensmittelzeitung en Werben&Verkaufen; en vertegenwoordigde Nederland meermaals in de Epica jury te Parijs. Is erelid van IAA en van de Vrienden van het Vondelpark, in welke hoedanigheid hij de beroemde ooievaar terughaalde naar het park. Pas op: is tevens actieve karateka.
Zijn thematiek online: de magie van merken en marketing. En waartoe die leidt, of juist niet!
-
Marketing moet back to basic
Marketeers moeten back to the basics, hoorden we het afgelopen jaar op vrijwel elk relevant – streaming - vakcongres. Maar waarom eigenlijk? Is die kennis niet alweer te gedateerd in ons flitsende, steeds veranderende wereldje? De redactie van MarketingTribune trok aan de bel bij vier verschillende, gerenommeerde pleitbezorgers van ‘basiskennis’ en deelt de actuele lijst met must reads. Dorkas Koenen, Jan Rijkenberg, Klaas Weima en Willem-Albert Bol over de staat van marketing.
-
Met NIMA Marketing Week wordt volgende week veilig geschiedenis geschreven
Kun jij straks zeggen dat je erbij was? De NIMA Marketing Week van partners NIMA en BBP Media gaat dinsdag 1 september 2020 live. Peter van Balsfoort, CEO BBP Media, heeft er het volste vertrouwen in en vertelt waarom jij als marketeer deze drie dagen echt niet mag missen.
-
CMO versus CCO: wie wint?
Chief Marketing Officers lijken steeds vaker te worden overvleugeld door Chief Commercial Officers. Klopt dat vermoeden? En welke extra skills hebben marketeers nodig om hun macht te behouden? Peter van Woensel Kooy, senior redacteur van MarketingTribune, vroeg het vijf marketing- en HR-bazen: Erik van Engelen, Jacques Kuyf, Louise Nass, Paul Stamsnijder en Rene Hofma. CCO versus CMO, wie wint?
-
Dit zijn de disruptieve foodtrends met toekomst
Het kan deprimerend zijn, als je dezer dagen leest over voedselproductie in Nederland. Hoe gaan we verder als marketeer, bureaumens of foodproducent? Door naar innovaties te kijken, hiermee in te spelen op nieuwe wetenschappelijke inzichten en 'verantwoorde' marketing-insights. Na een schets van de markt delen vier marketing- en voedselexperts wat zij als de grootste komende drie foodtrends zien. Anticipeer op wat de pot schaft, straks.
-
Op zoek naar nieuwe retailrecepturen
Digitaal groeit, de demografie verandert en verdienmodellen zijn in transitie, maar stenen winkels zijn geenszins aan hun einde toe, menen retailexperts. Welke retailreceptuur heeft de meeste toekomst en waarom?
-
Outdoormedia: stopping power krijgt digitale kracht
We mogen gek gebombardeerd worden door commerciële impulsen, nu ook mobiel, maar juist de onwankelbare outdoormedia lijken een rots in de branding. Klopt dat? Welke trends zien we en wat moet de marketeer met 'DOOH'?